مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان:

پرونده تخریب باغ چای روستای سرچشمه لاهیجان در سال 97 مختومه شد

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه واحد تولیدی چای در حال احداث در روستای سرچشمه شهرستان لاهیجان دارای مجوزهای قانونی است، گفت: : 19مهرماه سال ۹۷ گشت ویژه امور اراضی در خصوص تخریب باغ چای و محوطه سازی برای فاضل قلی زاده سرچشمه اخطاریه صادر کرد که این فرد به همراه مدارک و مجوزهای لازم به مدیریت امور اراضی جهادکشاورزی گیلان مراجعه و پس از بررسی مدارک ، این پرونده مختومه شد..
تصویر پرونده تخریب باغ چای روستای سرچشمه لاهیجان در سال 97 مختومه شد

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، چند روزی است انتشارعکسی مربوط به چند سال قبل در فضای مجازی سوژه رسانه ها و کاربران این فضا شده و دست به دست می چرخد. عکسی که از مراحل احداث یک کارخانه فرآوری چای در میان اراضی زیر کشت این محصول در روستای سرچشمه لاهیجان است و واکنش های متعددی را در سطحی وسیع موجب شده است.

حسن گیلانپور روز چهارشنبه در این باره گفت: بر اساس مدارک موجود ساخت این واحد تولیدی چای در سرچشمه لاهیجان دارای مجوز احداث است.

وی گفت : بر اساس تبصره چهار ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، در تاریخ ۳۰ دی ماه سال ۹۶ با اجرای این طرح تولید چای سیاه در عرصه ای به مساحت سه هزار و ۹۰۳ مترمربع با زیربنای یک هزار مترمربع موافقت شد.

وی خاطر نشان کرد: ۳۱ خرداد سال ۹۷ نیز بر اساس مجوز کارگروه تخصصی زیربنایی و شهرسازی، مجوز احداث واحد تولید چای سیاه به نام مالک آن در مساحت سه هزار و ۹۰۳ مترمربع با زیربنا 2 هزار مترمربع در دو طبقه "سه سقف" داده شده است.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: همچنین طبق شماره رایانه ای ۲۹۲۸۶۱۹۱۱۴۵۷ "کد یکتا در سامانه سیماک" مالک این زمین و بنا دارای پروانه ساختمانی است.

وی یادآور شد: 19مهرماه سال ۹۷ گشت ویژه امور اراضی در خصوص تخریب باغ چای و محوطه سازی برای فاضل قلی زاده سرچشمه اخطاریه صادر کرد که این فرد به همراه مدارک و مجوزهای لازم به مدیریت امور اراضی جهادکشاورزی گیلان مراجعه و پس از بررسی مدارک ، این پرونده مختومه شد.

گیلانپور افزود : همچنین طی بازدید به عمل آمده در تاریخ ۲۲ اسفند سال ۹۷ برداشت خاک و تخریب باغ چای در مساحت تقریبی هزار مترمربع برای محوطه سازی صورت گرفته و احداث بنا نیز در دو طبقه روی همکف در مساحت تقریبی ۵۰۰ مترمربع در حال انجام است.

رئیس سازمان چای کشورهم در این رابطه گفت: مالک کارخانه مذکور در سال ۹۳ با اخذ استعلامات قانونی و رسمی پروانه ساخت این کارخانه را دریافت نمود و سال ۹۶ نیز آن را تمدید کرد.

حبیب جهانساز با بیان اینکه این واحد در سال ۹۸ به بهره برداری رسیده است، گفت: کارخانه مذکور در سال ۹۸ در حدود ۶۵۰ تن و در سال ۹۹ نیز در حدود ۷۵۰ تن برگ سبز چایکاران آن منطقه را خریداری نمود.

وی افزود: این کارخانه کلیه مجوزات لازم برای احداث کارخانه را از طریق دستگاه های اجرایی ذینفع اخذ نموده و در 2 سال اخیر نیز در تولید چای ایرانی فعالیت داشته است.

استان های گیلان و مازندران بیش از ۵۰ هزار خانوار چایکار و حدود ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارند در این میان ۹۰ درصد باغات چای در استان گیلان و ۱۰ درصد در استان مازندران قرار دارد.

منبع: ایرنا

282276