کاکایی در گفت‌و‌گو با پرسون؛ / بخش اول

خریداران خودرو امیدوار به کاهش قیمت دلار / قیمت ها 5 تا 10 برابر افزایش داشته است

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: تورم در چند سال اخیر باعث افزایش 5 تا 10 برابری قیمت خودرو گشته است . اما درآمد مردم چندان تفاوتی نداشته است. تولید خودرو در کشور رونق داشته در صورتی که تقاضای واقعی به شدت افت داشته است. تولید در سال گذشته 1 میلیون و امسال به 1 میلیون و 200 هزار عدد خواهد رسید. در واقع عرضه اضافه و تقاضا کم و رکود شدید ادامه خواهد داشت.
تصویر خریداران خودرو امیدوار به کاهش قیمت دلار / قیمت ها 5 تا 10 برابر افزایش داشته است

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون، گفت: قیمت خودرو در بازار صرفا با نرخ ارز و یا به عبارتی با ارزش ریال تعیین می شود. با افت ارزش پول ملی، قیمت خودرو افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: قیمتی که در حال حاضر شورای رقابت تعیین کرده، بسیار با قیمت واقعی تولیدات متفاوت است. البته در برخی از خودورهای لوکس و کم تیراژ این اختلاف قیمت کاهش پیدا کرده و به قیمت بازار نزدیک شده است.

این استاد دانشگاه افزود: تصمیم شورای رقابت مبنی بر تغییر و افزایش فرمول قیمت‌گذاری خودرو، اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد را کاهش می‌دهد؛ اما همچنان این تفاوت قیمت وجود و ادامه خواهد داشت. افزایش قیمت خودرو باعث رکود و یا رونق بازار خودرو نمی‌شود چرا که علت شرایط فعلی نوسانات قیمت دلار است.

کاکایی در خصوص علت رکود خرید و فروش خودرو، بیان کرد: برخی خودرو را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریده‌اند و تمایل به فروش با سود کمتر و برنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری پول نقد خود در بازار ندارند. ضمن این که خریداران نیز امیدوار به کاهش قیمت دلار و یا واردات و در نهایت افت قیمت خودرو هستند و تقاضای خرید خود را به تعویق می‌اندازند.

وی تصریح کرد: تورم در چند سال اخیر باعث افزایش 5 تا 10 برابری قیمت خودرو گشته است؛ اما درآمد مردم چندان تفاوتی نداشته است. تولید خودرو در کشور رونق داشته، اما تقاضای واقعی به شدت افت داشته است. تولید در سال گذشته 1 میلیون و امسال به 1 میلیون و 200 هزار عدد خواهد رسید. در واقع عرضه اضافه و تقاضا کم و رکود شدید ادامه خواهد داشت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: معمولا در دنیا با افزایش عرضه، قیمت‌ها کاهش می‌یابد؛ اما در ایران به دلیل شرایط تورمی این اتفاق رخ نمی‌دهد و افراد کالا را در نزد خود نگه داشته و صرفا در صورت نیاز به فروش می‌رسانند. بنابراین با چنین وضعیتی، حباب قیمت خودرو کاهش یافته اما رونق در بازار ایجاد نمی‌شود.

281907