سرپرست اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با پرسون تشریح کرد؛

دلایل نابسامانی و تلاطم بازار مرغ

تلاطمی که در دو ماه پایانی سال 99 در بازار مرغ اتفاق افتاد نتیجه قیمت کارگروه تنظیم بازار، تأمین و توزیع نهاده، عدم برنامه‌ریزی شفاف و مشخص برای توزیع مرغ پس از خروج از مزارع و کشتارگاه‌ها بود.
تصویر دلایل نابسامانی و تلاطم بازار مرغ

محمدعلی کمالی سرپرست اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تداوم تلاطم در بازار مرغ بیان کرد: تلاطمی که در دو ماه پایانی سال 99 اتفاق افتاد هم نتیجه قیمت کارگروه تنظیم بازار بود که با هزینه‌های واقعی تولید همخوانی نداشت و هم در ارتباط با تأمین و توزیع نهاده بود.

کمالی ادامه داد: از طرفی تصمیماتی که در برخی از استان‌ها برای خروج مرغ از استان اتخاذ شد به خصوص استان‌هایی که مرغ خود را به تهران ارسال می‌کردند، عدم برنامه‌ریزی شفاف و مشخص برای توزیع مرغ پس از خروج از مزارع و کشتارگاه‌ها عوامل دیگری بودند که منجر به این کاستی‌ها در عرضه مرغ شد.

وی همچنین تصریح کرد: در این میان فاصله زیاد بین قیمت دولتی و آزاد سبب شد که یک عده دلال وارد این معرکه شوند و اوضاع را بدتر کردند.

اقدامات انجام شده در راستای تنظیم بازار مرغ

سرپرست اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در ادامه تشریح کرد: اقدامات خوبی در یک ماه گذشته انجام شده است از جمله میزان جوجه‌ریزی افزایش پیدا کرده به طوری‌که در فروردین ماه بیش از ۱۳۰ میلیون جوجه‌ریزی خواهیم داشت.

کمالی افزود: دومین اقدام مؤثر این بود که برای دوره پرورش مرغ فقط برای مدت ۴۰ روز نهاده می‌دادند اما امروز برای ۵۰ روز نهاده داده می‌شود که این مسئله سبب می‌شود که میزان گوشت بیش‌تری با همین تعداد جوجه به بازار عرضه شود.

سرپرست اتحادیه مرغداران گوشتی ایران در پایان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این زمینه اصلاح قیمت بود که این اصلاح قیمت هم مرغدار‌ان را به تداوم تولید امیدوار می‌کند و هم فاصله قیمتی را برمی دارد. در نتیجه مرغداران با رغبت بیش‌تری مرغ تولیدی خود را با این قیمت که یک قیمت عادلانه و منطقی است به بازار ارائه می‌دهند.

281142

مطالب مرتبط