غفاری در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مسائل امنیتی در آمریکا مجدد تکرار می‌شود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل یکی از مشکلات دولت بایدن را در ۴ سال آینده بحران امنیت داخلی آمریکا دانست و گفت: در برخی موارد، ایالات متحده منتظر یک جرقه است. اگر جرقه زده شود نه تنها در واشنگتن که محل کنگره است؛ بلکه در سایر شهرها و ایالات نیز شاهد بحران امنیتی خواهیم بود. چرا که زمینه‌های پررنگی برای بروز آسیب‌های امنیتی، اغتشاش، یورش و درگیری بین گروه‌های مختلف از جمله نژاد پرستان و مردم وجود دارد.
تصویر مسائل امنیتی در آمریکا مجدد تکرار می‌شود

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص تکرار مسائل امنیتی در کنگره آمریکا، به خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت: بعد از این که دونالد ترامپ در رأس معادلات سیاسی و آمریکا قرار گرفت و رئیس‌جمهور این کشور شد، بحران‌های امنیتی و اجتماعی در لایه‌های زیرین آمریکا فرصت بروز و پیدا کردند و عینیت یافتند.

وی ادامه داد: در واقع بحران‌های زیربنایی تبدیل به بحران‌های عینی و روبنایی شدند. این موضوع در تظاهرات و اعتراض به قتل جورج فلوید و خشم نهفته شهروندان آمریکایی از نژادپرستی خود را نشان داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، گروه‌های نژادپرستی، ملی گرای افراطی و طرفداران ترامپ فرصت خروج از انزوا را پیدا کردند و مولد بحران امنیتی در داخل آمریکا شدند.

غفاری بیان کرد: برخی سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی، تصور می‌کردند با شکست ترامپ و حمله طرفداران وی به کنگره در زمان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری، بحران امنیت در آمریکا به اتمام رسیده و با رفتن ترامپ، این کشور به ثبات می‌رسد و دولت جو بایدن نیز تضمین کننده امنیت در سراسر ایالات متحده می‌شود.

وی تصریح کرد: تیراندازی اخیر در این کشور نشان داد که آمریکا برخلاف تصور، در حوزه امنیت داخلی به شدت آسیب پذیر است. با اتمام ریاست جمهوری ترامپ، بحران‌های امنیت داخلی آمریکا نه تنها تمام نمی‌شود؛ بلکه با ظهور و ورود ریشه‌هایی جامعه آمریکا را مستعد تکرار بحران می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل یکی از مشکلات دولت بایدن را در ۴ سال آینده بحران امنیت داخلی آمریکا دانست و گفت: در برخی موارد، ایالات متحده منتظر یک جرقه است. اگر جرقه زده شود نه تنها در واشنگتن که محل کنگره است؛ بلکه در سایر شهرها و ایالات نیز شاهد بحران امنیتی خواهیم بود. چرا که زمینه‌های پررنگی برای بروز آسیب‌های امنیتی، اغتشاش، یورش و درگیری میان گروه‌های مختلف از جمله نژاد پرستان و مردم وجود دارد.

غفاری تصریح کرد: بحران امنیت در آمریکا به پایان نرسیده و صرفا تغییر شکل داده است. قطعا در ماه‌ها و سال‌های آینده شاهد مصادیق گوناگون آن خواهیم بود. بازنده اصلی این معادله علاوه بر نهاد‌های اصلی امنیتی آمریکا مانند سازمان سیا، پلیس فدرال آمریکا و آژانس امنیتی ملی آمریکا، سیاست مداران دو حزب دموکرات و جمهوری خواه هستند؛ زیرا سیاست‌های آن ها باعث شده بحران‌های امنیتی در آمریکا در حالت مستعد قرار گیرد و ظهور و بروز آنها در عرصه‌های گوناگون امکان پذیر شود.

280370

مطالب مرتبط