علت تصادف اتوبوس‌های زائران کربلا مشخص شد

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: دلیل اصلی تصادفات اتوبوس‌های داخلی حامل زائران کربلا، خستگی و خواب آلودگی رانندگان و در اتوبوس‌های خارجی، نقص فنی اتوبوس بوده است.
تصویر علت تصادف اتوبوس‌های زائران کربلا مشخص شد

به گزارش سایت خبری پرسون، مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: دلیل اصلی تصادفات اتوبوس‌های داخلی حامل زائران کربلا، خستگی و خواب آلودگی رانندگان و در اتوبوس‌های خارجی، نقص فنی اتوبوس بوده است.

در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص سوانح اتوبوسی زائران کربلا در کشور منتشر شده است که متاسفانه در بعضی از این سوانح عده ای از زائران فوت و عده ای دیگر نیز مصدوم و روانه مراکز درمانی شده اند.

بنا بر گفته مسئولان مربوطه، برخی از این حوادث ناشی از نقص فنی اتوبوس های حامل زائران و برخی نیز مربوط به خستگی و خوب آلودگی رانندگان است.

مدیر دفتر ترانزیت بین‌المللی سازمان راهداری چندی پیش به ایسنا گفته بود که کنترل سلامت فنی اتوبوس های خارجی که وارد کشور می شوند بر عهده شرکت اعزام کننده از مبدا است و ارتباطی به سازمان راهداری ندارد و سازمان راهداری کشور طبق قانون فقط پروانه تردد برای این اتوبوس ها صادر می کند تا مسیر مجاز تردد مشخص شود.

فرهاد مهریاری - مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای - نیز در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به چرایی این حوادث با بیان اینکه امسال سانحه اتوبوسی زائران کربلا کمتر از سال گذشته بوده است، گفت: سوانح اخیری که برای اتوبوس خارجی در کشور ما رخ داده است به دلیل نقص فنی این وسایل نقلیه بوده که باید توسط شرکت اعزام کننده پیش از آغاز سفر سلامت اتوبوس ها بررسی می شد.

وی افزود: در خصوص اتوبوس های ایرانی نیز بیشتر حوادث ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده ها بود و ارتباطی به نقص فنی اتوبوس ندارد.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای تصریح کرد: ساعت کاری و ساعت استراحت رانندگان مشخص است و شرکت های حمل و نقلی باید مدیریت لازم برای بر استراحت کافی رانندگان داشته باشند که متاسفانه برخی از آنها در این زمینه کوتاهی می کنند.

وی در ادامه گفت: سازمان راهداری نیز در ترمینال ها و پایانه ها مکان هایی برای استراحت تعبیه کرده است و رانندگان باید حتما بعد از چندساعت رانندگی استراحت کنند.

مهریاری در ادامه گفت: ناوگان اتوبوسی ما نقص فنی ندارد و کنترل های لازم در این بخش انجام می شود. همچنین مدیران فنی شرکت ها نیز مجهز به سامانه ای شده اند که قبل از حرکت وسایل نقلیه کنترل های لازم را انجام دهند.

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پایان گفت: راننده خسته و خواب آلود در مواجهه با خطرات احتمالی در رانندگی نمی تواند عکس العمل به موقع از خود نشان دهد و دچار حادثه یا تصادف گاها جبران ناپذیری می شود.

منبع: ایسنا

752585