مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم؛

توسعه آموزش عالی متناسب با فرصت شغلی و بازار کار باشد/ شرکت سالیانه دانشجویان در دوره‌های مهارت‌افزایی

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم به بیان توضیحاتی درباره رشد همزمان آموزش عالی متناسب با نیاز بازار کار پرداخت.

تصویر توسعه آموزش عالی متناسب با فرصت شغلی و بازار کار باشد/ شرکت سالیانه دانشجویان در دوره‌های مهارت‌افزایی

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد سعید سیف مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم، درباره فاصله ما با کشور‌های دیگر در زمینه اشتغال زایی فارغ التحصیلان دانشگاهی گفت: سعی کرده ایم از سایر کشور‌ها الگو برداری کنیم که روش‌های مناسب برای این کار چیست تا بتوانیم به بهبود وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان توجه کنیم.

سیف ادامه داد: در دانشگاه‌های دنیا آمار مهمی که بیان و به عنوان اعتبار و امتیاز یک دانشگاه بیان می‌شود، درصد اشتغال فارغ التحصیلان است که دانشگاه‌های معتبر بعضا به صورت سالانه این آمار را رصد و اعلام می‌کنند و جز محسنات دانشگاه هایشان اعلام می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، سعی کردیم این موضوع در دانشگاه‌های کشور هم راه بیفتد و اکثر دانشگاه‌ها این کار را انجام می‌دهند که محسناتی برای خودشان، جامعه و مخاطبان دارد؛ در واقع وقتی این آمار بیان می‌شود انتخاب رشته‌ها دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

سیف افزود: فرصت‌های شغلی باید در کشور کافی باشد و باید بتوانیم همزمان آموزش عالی را متناسب با فرصت شغلی و بازار کار توانمند کنیم.

مدیر کل ارتباط با صنعت وزارت علوم با اشاره به اینکه طبیعتا بخشی از این توانمندی در برنامه‌های درسی است، اظهار کرد: برنامه‌های درسی باید خوب ارائه شود و متناسب و به روز باشد تا بتواند فرصت شغلی برای دانشجو فراهم کند، با دانش روز خیلی تفاوت نداشته باشد و به نیاز‌های جدید پاسخ بدهد.

به گفته او از سوی دیگر با سقف ۱۴۰ واحد درسی رو به رو هستیم و ممکن است خیلی از توانمندی‌های شغلی نیاز باشد که نتوان آن‌ها را در ۱۴۰ واحد درسی گنجاند مثلا کار تیمی، مدیریت پروژه، آشنایی با حقوق اداری حاکم بر کشور، مسائل بانکی و ... که نمی‌توان در مباحث درسی آن‌ها را به عنوان یک درس و واحد درسی در نظر بگیریم.

سیف تاکید کرد: از ۳ - ۴ سال پیش موضوع مهارت افزایی در دانشگاه‌ها مطرح شد و می‌توانست در دو شاخه صورت بگیرد. یکی مهارت‌های عمومی و یکی مهارت‌های تخصصی. یعنی دانشجویان می‌توانستند هم در رشته خود مهارت‌هایی را یاد بگیرند هم متناسب با بازار کار و نیاز‌های شغلی آینده خود توانمند شوند. همچنین مهارت‌های عمومی، کنترل زمان، مدیریت زمان توانمندی‌های مختلفی است که افراد می‌توانند فرا بگیرند و در شغل‌های مختلف به دردشان بخورد.

شرکت سالیانه ۳ هزار دانشجو در دوره‌های مهارت‌افزایی

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت افزود: خوشبختانه تمام دانشگاه‌ها متوجه این مسئله شدند و تقریبا در تمام دانشگاه‌ها به این موضوع توجه جدی شده و برای آن برنامه ریزی شده است. تقریبا در هر دانشگاه ۳ هزار دانشجو در هر سال در دوره‌های مهارت افزایی شرکت می‌کنند و سال ۹۸ حدود ۲۰۰ هزار نفر در این دوره‌ها شرکت کردند.

سیف با اشاره به اینکه در هر دانشگاهی حدود ۹۳ دوره مهارتی برگزار می‌شود که دانشجو می‌تواند از آن‌ها استفاده کند، اظهار کرد: این دوره‌ها هم توسط خود دانشگاه‌ها و هم توسط بخش‌های دولتی و خصوصی برگزار شده است. سعی کرده ایم که طراحی و برنامه ریزی این دوره‌ها فقط محدود به وزارت علوم نباشد و تلاش کردیم تا از تجربه مخاطبان خود یعنی صنایع مختلف بهره‌مند شویم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

279884