غذاهای خوشمزه سنتی یزد را بشناسید

یزدی ها از دیرباز به تغذیه مناسب و مفید اهمیت داده و از غذاهایی استفاده می کردند که از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و بیشتر مواد اولیه آن را ویتامین ها و مواد آلی دارای آهن، کلسیم و... تشکیل می دادند هر چند امروز نسل جدید کمتر از این غذاها بهره برده و متاسفانه فست فودها را جایگزین نمودند اما هنوز هم طرفداران غذاهای سنتی در یزد وجود داشته و به طبخ و خوردن این نوع غذاها مبادرت می ورزند.
تصویر غذاهای خوشمزه سنتی یزد را بشناسید

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، استان یزد خصوصیات منحصربه فرد زیادی دارد که غذاهای محلی خاص از جمله ویژگی‌های آن است. یزدی ها از دیرباز به تغذیه مناسب و مفید اهمیت داده و از غذاهایی استفاده می کردند که از ارزش غذایی بالایی برخوردار بوده و بیشتر مواد اولیه آن را ویتامین ها و مواد آلی دارای آهن، کلسیم و... تشکیل می دادند هر چند امروز نسل جدید کمتر از این غذاها بهره برده و متاسفانه فست فودها را جایگزین نمودند اما هنوز هم طرفداران غذاهای سنتی در یزد وجود داشته و به طبخ و خوردن این نوع غذاها مبادرت می ورزند.

در این صفحه برای آشنایی شما میهمانان عزیز به معرفی غذاهای محلی یزد پرداختیم؛

قیمه نخود یا قیمه یزدی

از جمله خورش های سنتی یزد قیمه نخود یزدی است که هر گردشگری حتما باید آن را امتحان کند . این غذای لذیذ از نخود (به جای لپه)، گوشت قرمز، پیاز خورد شده، لیمو، ادویه (زردچوبه، فلفل، نمک و دارچین)، سیب‌زمینی، هل و رب گوجه فرنگی تهیه می‌شود. تقریبا شبیه به قیمه معمولی است.


آبگوشت گوجه بادمجان یا تماته بادمجون

این غذای خوشمزه از ماهیچه گوسفندی، بادمجان، لپه، غوره، گوجه فرنگی، سیب‌زمینی، و ادویه (زردچوبه و فلفل) تهیه می‌شود و در آخر نعنا خشک به آن اضافه می‌کنند

کوفته لپه

این کوفته یزدی تقریبا شبیه به کوفته تبریزی است. مواد تشکیل‌دهنده این غذا گوشت چرخ‌کرده، تخم‌مرغ خام و پخته، سبزی معطر، زرشک، کشمش، پیاز سرخ‌شده، رب گوجه فرنگی نمک و ادویه است. این غذای لذیذ همراه با نان، سبزی‌خوردن، ماست و انواع ترشی میل می‌شود.

کوفته هویج

کوفته هویج یکی از کوفته‌های خوشمزه یزدی است که از هویج، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، آرد، رب گوجه فرنگی یا انار، و سبزیجات معطر تهیه می‌شود.

کوفته برنجی

یکی دیگر از کوفته‌های خوشمزه یزدی کوفته برنجی است که از برنج، گوشت چرخ‌کرده گاو یا گوسفند، آرد نخودچی، تخم‌مرغ، جعفری، پیازچه، شوید، رازیانه، نعنا، ترخون، لپه، رب گوجه فرنگی، گردو و زرشک تهیه می‌شود.

کوفته نخودچی

کوفته نخودچی یا کوفته یزدی از گوشت چرخ‌کرده گوسفند، تخم‌مرغ، پیاز، آرد نخودچی، سبزیجات معطری چون جعفری و شاه تره تشکیل می‌شود. در قدیم به جای آدر نخودچی از لپه یا نخود استفاده می‌کردند بدین صورت که حبوبات را از قبل خیس کرده سپس می‌کوبیدند و برای تهیه کوفته استفاده می‌کردند.

آش شولی

این آش یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین آش‌های یزد است که طبخی نسبتا آسان و طعمی لذیذ دارد. برای تهیه این آش از سبزی‌های چون اسفناج، شوید، تره و جعفری، چغندر، پیاز، نعنا، عدس، روغن، نمک و زرچوبه استفاده می‌شود. چاشنی این غذا سرکه بوده که گاها به جای آن از رب انار نیز استفاده می‌کنند.


خورشت به آلو
یکی دیگر از غذاهای سنتی و بی‌نظیر یزد خورشت به آلو است که این غذا را به افرادی که طعم ملس را می‌پسندند پیشنهاد می‌کنیم. مواد تشکیل‌دهنده این خورشت لذیذ آلو، لپه، پیاز، روغن، مغز ران گوسفند یا گوساله، زردچوبه، زعفران، به، شکر، آب لیموترش، فلفل سیاه و زنجبیل است. در این غذا از رب گوجه فرنگی استفاده نمی‌شود و رنگ آن در نتیجه پخت آرام به، به رنگ گلبهی درمی‌آید.


قلیه کدو تنبل
این غذای خوش‌رنگ، خوش عطر، پر خاصیت و زیبا از کدو تنبل (کدو حلوایی)، لوبیا قرمز، ماش، برنج، پیاز، دارچین و فلفل سیاه تهیه می‌شود. قلیه کدو، غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و در واقع نوعی خوراکی ضد سرطان به شمار می‌آید که معمولا در فصل پاییز طبخ می‌شود.

آش انار

این غذا که بیش‌تر در شهرستان مهریز طبخ می‌شود یکی از قدیمی‌ترین غذاها است. برای تهیه این غذا از انار، عدس، لپه، سبزی برنج و مقداری گوشت استفاده می‌شود. با توجه به مواد تشکیل‌دهنده، این آش خواص درمانی فراوانی دارد.

آش کدو

آش کدو یکی از غذاهای سنتی شهرستان تفت در استان یزد به شمار می‌رود که علاوه بر طعم عالی دارای خواص فراوانی است. آش کدو برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند یا سعی در جلوگیری از این بیماری دارند بسیار مفید است. مردمان خوش سلیقه یزدی برای تهیه این غذا از ماش، نخود، لوبیا، عدس، کدو، پیاز، روغن، فلفل، نمک، شوید، آرد و ادویه استفاده می‌کنند.

آش آبغوره

آش آبغوره همانطور که از نامش پیدا است از غوره تهیه می‌شود که از میان خواص آن می‌توان به از بین عطش، کاهش قند خون و کاهش کلسترول اشاره کرد. برای تهیه این آش از غوره، آبغوره، سبزی آش، بلغور گندم، عدس، لوبیا چشم‌بلبلی، برنج، آب مرغ، (در صورت تمایل به جای آب مرغ از آب گوشت استفاده می‌شود )نعنای خشک، پیاز داغ، نمک، فلفل و روغن استفاده می‌شود.

مشتک

مشتک یه یکی از غذاهای سنتی و محلی یزد است بسیاز لذیذ است و نه تنها به عنوان میان وعده ای مقوی استفاده میشود بلکه به عنوان صبحانه ای خوش طعم نیز طرفداران بسیاری دارد. تمام محتویات این صبحانه یزدی از جمله نان خشک و پنیر، بومی و از محصولات خود شهر یزد است به همین دلیل برای علاقمندان به تهیه غذای یزدی، مشتک بهترین گزینه است.

مشتک و یا مشتوک به معنای مشت کوچک است. چون برای تهیه این غذا همه مواد را باید در مشت فشار دهیم تا به هم بچسبند از این نام برای این میان وعده استفاده شده است.

نان سوروک

نان سوروک یزدی یک نوع نان روغنی است که در استان یزد تهیه می‌شود و بیشتر، آن را پنج شنبه شب‌ها آماده می‌کنند و به یاد رفتگان خود برای دوستان و آشنایان می‌برند .

البته این نان فقط مخصوص این امر نیست چرا که این نان را در شب نشینی‌های دوستانه هم دسته جمعی پخت می‌کردند و در کنار هم از آن لذت می‌بردند . نان سوروک نان بسیار خوشمزه و سالمی است چون با روغن کنجد درست می شود مخصوصاً اگر داغ باشد ولی سردش هم خوشمزه است. در اصل روی آن شکر می‌ریختند ولی برخی آن را با پنیر و سبزی دوست دارند .

دسرهای یزدی

ماقوت

ماقوت یزدی ، دسری بی نظیر و خوشمزه که به عنوان غذای غیراصلی سرو می شود. ماقوت یزدی به خاطر شباهت مزه اش با فالوده یزدی از خانواده فالوده یزدی نیز به شمار میرود. تفاوت رایج ماقوت و فالوده یزدی که آن هم به کل با فالوده شیرازی متفاوت است، در این است که ماقوت نیازی به برش ندارد. این دسر در عین خوش طعم بودن، خوش عطر بودن و خوش رنگ بودن، بسیار مقوی و سالم است.

پالوده (فالوده یزدی)

فالوده یزدی یکی از دسرهای مخصوص استان یزد است که در گذشته تاکنون مشتاقان زیادی را در بین خانواده‌های ‌یزدی داشته و در فصل تابستان، یکی از ادوات پذیرایی یزدی‌ها از مهمانان است.

انتهای پیام/

حیران_ استان یزد

279686