تقوی نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی در گفت‌وگو با پرسون:

موشک‌های نقطه زن ایران، قابلیت زیر آتش قرار دادن کانال سوئز را دارند

یک کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: دکتر علیرضا تقویتی نیا؛ کارشناس مسایل سیاسی گفت: موشکهای نقطه زن دریایی ایران که در سال گذشته توانستند در اقیانوس هند یک هدف را به طور دقیق از فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند، قابلیت آن را دارند که کانال سوئز را نیز زیر برد آتش خود بگیرند.

تصویر موشک‌های نقطه زن ایران، قابلیت زیر آتش قرار دادن کانال سوئز را دارند

سایت خبری پرسون ـ علیرضا تقوی نیا؛ کارشناس مسایل غرب در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون با اشاره به بسته شدن کانال سوئز اظهار داشت: بسته شدن چند روزه کانال سوئز بیش از ۹ میلیارد دلار به اقتصاد جهان خسارت وارد کرد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا در ادامه تشریح کرد: از سوی دیگر این رویداد و حادثه نگرانی های بسیاری را در خصوص رخداد مشابه آن در آینده برانگیخت.

وی با اشاره به اینکه بسته شدن کانال سوئز توسط یک کشتی غول پیکر تجاری پیام های بسیاری برای کشورهای جهان داشت، تاکید داشت: نکته مهم اینجاست که بدانیم موشکهای نقطه زن دریایی ایران که در سال گذشته توانستند در اقیانوس هند یک هدف را به طور دقیق از فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند، قابلیت آن را دارند که کانال سوئز را نیز زیر برد آتش خود بگیرند.

تقوی نیا در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در صورتی که یک کشتی کوه پیکر در این کانال غرق شود حداقل ۶ ماه برای بیرون کشیدن آن آنهم در شرایط عادی زمان نیاز است و تبعات اقتصادی آن برای جهان کاملا قابل پیش بینی خواهد بود.

وی تصریح کرد: شاید یکی از دلایلی که دولت جدید آمریکا دیگر حتی در لفظ هم از روی میز بودن همه گزینه ها صحبت نمی کند، همین نکته باشد.

این کارشناس مسایل غرب آسیا در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است کمترین فاصله مرزهای ایران تا کانال سوئز حدود ۱۳۰۰ کیلومتر بوده و سپاه پاسداران و حزب الله لبنان موشک هایی در اختیار دارند که به راحتی می توانند کشتی ها را در این آبراه کم عرض غرق نمایند.

آیین مهر ـ استان کردستان

279573