کشتی به‌ «گل ‌نشسته» در کانال سوئز به حرکت درآمد +عکس

علی‌رغم گزارش خبرگزاری رویترز درباره بسته شدن مجدد کانال سوئز، اداره کنترل کانال سوئز اعلام کرد که عملیات شناور کردن کشتی «اور گیون» موفقیت آمیز بوده است.
تصویر کشتی به‌ «گل ‌نشسته» در کانال سوئز به حرکت درآمد +عکس

به گزارش سایت خبری پرسون، شبکه «الجزیره»، عصر امروز (دوشنبه) گزارش داد که کشتی «اور گیون» در کانال سوئز بار دیگر منحرف شده است.

رویترز به نقل از برخی منابع در این خصوص گزارش داد که کشتی اور گیون به علت وزش باد شدید به وضعیت سابق خود بازگشته است.

تنها چند لحظه پس از گزارش رویترز، شبکه الجزیره با استناد به داده‌های دریانوردی گزارش داد که کشتی به حالت طبیعی خود بازگشته است.

اداره مدیریت کانال سوئز ضمن تأیید گزارش الجزیره، اعلام کرد که عملیات شناور کردن کشتی موفقیت‌آمیز بوده است.

چند ساعت قبل نیز رئیس جمهور مصر از پایان بحران در کانال سوئز خبر داد و در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «علی‌رغم پیچیدگی فنی بسیار زیادی که از هر طرف این عملیات را احاطه کرده بود، مصری‌ها، امروز، موفق شدند به بحران کشتی منحرف‌شده در کانال سوئز پایان دهند. با بازگرداندن امور به حالت طبیعی و به دستان مصری‌ها، تمام جهان از مسیر کالاها و نیازمندی‌هایشان که از این شریان محوری دریانوردی عبور می‌کند، اطمینان خاطر می‌یابد».

منابع خبری، صبح امروز (دوشنبه)، از شناور شدن مجدد کشتی «اِوِر گیون» خبر دادند؛ کشتی غول‌پیکری که از چهارم فروردین ماه باعث مسدود شدن کانال سوئز شده بود.

این کشتی باربری بزرگ چهارم فروردین به دلیل منحرف شدن از مسیر خود در کانال سوئز، مسیر تردد دریایی در این کانال را بسته بود. این رویداد در تاریخ ۱۵۰ ساله این آبراهه بی‌سابقه است.

کانال سوئز سریع‌ترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیا‌ست. حدود ۱۲ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این کانال انجام می‌شود. این کانال یکی از منابع اصلی درآمد ارزی کشور مصر نیز محسوب می‌شود.

«اِور گیون» با وزنی حدود ۲۲۰ هزار تُن و طول ۴۰۰ متر هنگام عبور از کانال سوئز در مسیر حرکت از چین به روتردام هلند، از مسیر خود منحرف شد و به دیواره شرقی کانال گیر کرده بود. مالک این کشتی، شرکت ترابری «اِور گرین» ژاپن است.

منبع: فارس

279336