روز طبیعت 1400 متفاوت با سیزده‌بدر 100 ساله قرن؛

پیشنهاد پرسون برای امروز: روستاگردی به‌جای پارک‌گردی / "بهشت کوچک" تهران کجاست؟

روز طبیعیت که معروف به سیزده‌بدر بوده، برای هر ایرانی پُ‍ر از خاطره سبز و تفریحی است و چه پسندیده‌تر که در نوروز 1400 نیز این خاطره‌بازی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گره بخورد، که روستاگردی در «بهشت کوچک» تهران می‌تواند این خاطره‌بازی سبز را در روستای "خاوه" جاودانه کند.
تصویر پیشنهاد پرسون برای امروز: روستاگردی به‌جای پارک‌گردی / "بهشت کوچک" تهران کجاست؟

به گزارش پرسون، تقریبا خاطره بازی هر ایرانی در روز طبیعت با بیرون رفتن خانواده و نشستن بر چمن و سبزه زار گره خورده است، اما در نوروز 1400؛ روز طبیعت متفاوت‌تر از حتی 100 نوروز و سیزده بدر 100 سال گذشته قرن است. آنچنان نیز احتیاج به توضیح نیست، زیرا کرونا همچنان در حال جولان دادن است و از بهترین اقدامات تجمع نکردن افراد در محیط های شلوغ است.

همچنین با توجه به ممنوعیت ورود به پارک‌های شهر تهران و جریمه و انتقال خودروهای متخلف به پارکینگ که فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز برای روز ۱۳ فروردین این خبر را اعلام کرده است، مسلما اگر ملاحظات مربوطه رعایت نشود هم بحث جریمه و هم بحث انتقال خودرو از پارک‌ها و تفرجگاه‌ها به پارکینگ را باید به جان خرید.

با این وجود "پرسون" در ادامه پیشنهادات گردشگری خود در نوروز 1400؛ پیشنهاد روستاگردی را به جای برداشتن زیلو، چادر و پیک نیک و منقل کباب و رفتن به پارک و تفرجگاه ارائه می‌کند، البته همین روستاگردی نیز باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

شاید در همین اول کار، سئوال کنید که کدام روستا! تهران است و دنیای شهرنشینی اش! روستایش کجاست؟ اما حدود 50 کیلومتر آن سوی تهران و در فاصله یک ساعتی، دیاری است که بارها نام آن را شنیده اید، البته درست تر این است که بگویم طعم آن را چشیده اید، هندوانه، خیار و گوجه و پیاز و سیب زمینی و انبوهی از میوه و سبزیجات دشت ورامین.

اما آنقدر که محصولات دشت ورامین بر سرزبانها بوده کمتر درباره تاریخ و فرهنگ و گردشگری آن گفته و نوشته شده است، همین مقدار که افراد برایشان جالب باشد که چهاردهمین منطقه‌ای که به دست آریایی‌ها ساخته شد «وَرنَ» بود که امروزه ورامین نام دارد و یا بیشتر قلعه‌های ورامین متعلق به دوران و ساسانی و اشکانی است، بطوریکه در منطقه ورامین تعداد زیادی قلعه وجود دارد که به آن‌ها گبری گفته می‌شود که نشان گر زرتشتی بودن مردم این منطقه در پیش از اسلام است.

حال که با بخشی از تاریخ کهن و باستانی ورامین آشنا شدید، بهتر است که برای گردشگری نوروزی و به خصوص برای روز طبیعت با جاذبه‌های یک روستای دیدنی ورامین با نام روستای «خاوه» آشنا شوید که معروف است که زیباترین روستای هدف گردشگری دشت ورامین با جاذبه‌های متنوع گردشگری است. همچنین وجه تسمیه این روستا به علت آب و هوای مناسب آن است، بدین مقصود که معنای لغوی خاوه را «بهشت کوچک» می‌گویند.

همچنین برای اینکه بدانید جاذبه‌های فرهنگی و تفریحی این روستای خاص ورامین چه مواردی است، "پرسون" به 15 جاذبه روستای «خاوه» اشاره می‌کند، از جمله جاده درختی زبان گنجشک، آسیاب آبی سنتی، قلعه باستانی، عمارت تاریخی حاج محمد باقر معصومی و عمارت تاریخی حاج اسدالله معصومی، سه امامزاده سلطان سید محمود خاوه ای، امامزاده دو بی بی و امامزاده علی، خانه و حسینیه تاریخی احمدی‌ها، حمام خزینه، دبیرستان و مدرسه قدیمی، آب انبار تاریخی، زورخانه و در نهایت موزه ادوات کشاورزی روستایی خاوه که دیدنی‌های جذابی در خود دارد. همچنین به این لیست باید اقامتگاه‌های بوم گردی متعددی نیز اضافه کرد.

در نهایت، روز طبیعت در نوروز 1400 از روستای «خاوه» دست خالی بیرون نیائید، زیرا شغل اغلب ساکنین روستای خاوه کشاورزی و دامپروری است و زنان این روستا نیز از هنر قالی بافی و فرش بافی برخوردارند و طرح‌هایی نظیر مینا خانی، پاشتری، قمی و کاشانی این روستا از آوازه‌ای جهانی برخوردار است و هر مسافر و گردشگری می‌تواند از سوغاتی‌های ارگانیک و صنایع دستی این روستا؛ یادگاری‌های زیبایی برای ماندگار شدن خاطره سیزده بدر 1400 "خاوه" جاودانه کند.

علی رمضانپور

279564