برای نخستین بار مشاهده شد؛

عبور کوکرهای شکم سیاه مهاجر از آسمان گیلان

کوکر شکم سیاه برای نخستین‌بار در گیلان مشاهده شد.
تصویر عبور کوکرهای شکم سیاه مهاجر از آسمان گیلان

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، امین شیلاتی سرپرست اداره حفاظت محیط ‌زیست تالش با اعلام این خبر اظهار کرد: دو قطعه کوکر شکم سیاه توسط فردین نظیری یکی از پرنده‌نگرهای فعال در حوزه این شهرستان، در حاشیه تالاب جوکندان منطقه حفاظت‌شده لیسار مشاهده و عکاسی شد. وی در ادامه افزود، عکس‌های گرفته شده برای شناسایی و تایید نهایی به اداره کل حفاظت محیط‌زیست ارسال و گونه، مورد تایید کارشناسان استان قرار گرفته است.

دکتر عباس عاشوری مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان در این ارتباط گفت: هفت گونه کوکر یا باقرقره از راسته کوکرشکلان و تیره کوکرها در ایران زیست می‌کنند که تاکنون فقط کوکر شکم سفید در استان مشاهده شده بود و کوکر شکم سیاه برای نخستین‌بار از گیلان گزارش می‌شود و گونه مهاجر عبوری برای استان است .

این گزارش می افزاید، کوکر شکم سیاه جثه بزرگ، دم کوتاه و بال‌های به نسبت پهن دارد و به واسطۀ رنگ سیاه شکم تشخیص داده می‌شود. نر و ماده متفاوت و فاقد تغییرات فصلی هستند. زیستگاه آن استپ‌های خشک تا نیمه‌خشک، مناطق نیمه‌بیابانی با پوشش گیاهی کوتاه و پراکنده، دشت‌های نمکی، شنی، لومی، رسی یا سنگریزه ای و گاهی کشتزارهای خشک است و معمولاً در دسته‌های متوسط تا بزرگ دیده می‌شود.

منبع: برنا

279454