رضا مرادی:

دمای شبانه در برخی نقاط سردسیر استان به زیر صفر می رسد.

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: دمای شبانه در این استان به دلیل استقرار یک سامانه پرفشار و شمالی شدن جریانات جوی، از ابتدای هفته آینده بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

تصویر دمای شبانه در برخی نقاط سردسیر استان به زیر صفر می رسد.

به گزارش سایت خبری پرسون از مرکزی، رضا مرادی روز جمعه افزود: کمیته دما نیز در روز یکشنبه و دوشنبه با کاهش محسوسی همراه است و در برخی نقاط سردسیر استان؛ دما به زیر صفر می رسد.

وی بیان کرد: به دلیل نفوذ یک سامانه پرفشار از مناطق شمال غرب کشور و تغییرات فشار جو، سرعت وزش باد در ساعاتی از فردا (شنبه) بسیار شدید پیش‌بینی شده است.

مرادی اظهار داشت: سرعت وزش باد در برخی از نقاط بطور لحظه‌ای به حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و این پدیده بر کل استان تاثیرگذار می‌گذارد.

وی عنوان کرد: احتمال آسیب به سازه‌های ناپایدار، جابجایی و سقوط اجسام، شکستن درختان و آسیب به پوشش گلخانه‌ها و وقوع گردوخاک وجود دارد که توصیه می‌شود سازه‌های سبک و ناپایدار از جمله پوشش گلخانه‌ها مستحکم شود.

مسئول پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان مرکزی افزود: اجتناب از قرار گرفتن و کار کردن در مکان‌های مرتفع، صعود نکردن به ارتفاعات و آمادگی دستگاه‌های اجرایی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
مرادی گفت: احتمال سرمازدگی و آسیب به باغ‌ها نیز وجود دارد، بنابراین انجام هرگونه اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از سرمازدگی، تنظیم دمای گلخانه‌ها و سایر سالن‌ها و آمادگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط ضروری است.

۱۷۰.۷میلیمتر بارندگی در سال زراعی جاری، (اول مهرماه امسال) تاکنون در استان مرکزی به ثبت رسیده است.

ایستگاه هواشناسی اراک به عنوان اولین مورد در استان مرکزی در سال ۱۳۲۷ در مرکز شهر تاسیس شد و بعد از مراحلی اداره هواشناسی اراک در سال ۱۳۷۴ به اداره کل هواشناسی استان ارتقاء یافت و در سال ۱۳۸۶ نیز مرکز تحقیقات هواشناسی کاربردی استان به بهره برداری رسید.

278936