الزامات تحقق شعار سال۱۴۰۰

نامگذاری سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) بعنوان «تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها»  را بسیار بجا و هوشمندانه می دانم .

تصویر الزامات تحقق شعار سال۱۴۰۰

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، بعنوان کسی که سالها در خصوص پیگیری مطالبات مردم مشغول به خدمت می باشم دو مقوله پشتیبانی و مانع زدایی را نیاز مبرم تولید کشور می دانم.

تولید و سرمایه گذاری در بخش تولید، معبر گذر از مشکلات و بسترِ مستعد رشد و توسعه کشور است.

رشد و شکوفایی تولید در گرو حمایتها و بسترسازی های پیرامون آن می باشد که بدان پرداخت.

آنچه که رهبری بدان پرداخته است دقیقا همان نکات یا آسیب هایی است که تولید امروز کشور بدان مبتلا بوده و جان بی رمق تولید کشور با آن دست و پنجه نرم می کند.

جای تردید ندارد که اشتغال و مبارزه با غول بیکاری کشور همانند تار عنکبوت با حوزه رونق تولید در هم تنیده است و رفع بیکاری با رونق تولید ارتباط مستقیم و خطی دارد لذا اگر شاخص های یکی منفی گردد تاثیر منفی و مستقیمی بر دیگری دارد.

بر حسب تجارب شخصی و حاصل بازخورد های کاری باید به این نکته اشاره کنم که تولید ملی با دو ویروس فلج کننده روبروست و آن عدم پشتیبانی و مانع تراشی های مرئی و نامرئی بر سرراه تولیدکنندگان است.

این دو آسیب جدی و کشنده هم عموما از دو ناحیه عارض و نشات می گیرند.

اول)دستورالعمل ها و بخشنامه ها و برخی قوانین جاری در ادارات مرتبط با تولید و تولید کننده که بجای تسهیلگری، خود سدّهایی آهنین در مقابل تولید هستند.

دوم) وجود مدیران بخشنامه محور و بی دغدغه در حوزه تولید که بجای پشتیبانی و مانع زدایی بر سر راه تولید، خود آنها هم مانع می تراشند و هم پشت تولید و تولید کننده را خالی می کنند.

بر اساس تجارب سالهای گذشته که بصورت روزانه و تنگاتنگ با تولیدکنندگان و خصوصا جوانان فعال و علاقمند به فعالیتهای تولیدی در ارتباط بوده ام این آسیب ها را بصورت ملموس حس کرده و شعار سال را راهی به مقصود مطلوب می بینم.

بنظر بنده تحقق این شعار و الزام اجرای آن مستلزم چند بستر مهم است.

۱- جایگزینی همت جهادی خدمت بجای سیستم بوروکراسی غیرمنطقی و غیر منعطف حاکم بر ادارات .

۲- انتصاب مدیران مردم محور و شایسته در بخش تولید یعنی اینکه تغییر مدیرانِ محفل گرا بسمت مدیرانِ مردم محوری که بجای دیدنِ دستِ ارباب رجوع و یا توصیه پذیری، همت کار و عزم خدمت داشته باشند.

۲- تفسیر قوانین و دستورالعمل ها بسمت تسهیلگری بخش تولید، بجای کندوکاو در قوانین برای یافتن بهانه ای برای مسدود کردن باب تولید و راندن فعالین بخش تولید از دستگاههای مربوطه.

۳- نظارت پویا و دقیق بر دستگاههای مرتبط با حوزه تولید، از سوی نهادهای مرتبط از باب خدمت رسانی شفاف و تسهیلگری لازم برای حمایت از تولید ملی.

نیاز به پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از آن کاملا مشهود و یک ضرورت انکار ناپذیر امروز کشور است که همه مدیران کشور باید آنرا نصب العین خود قرار داده و نباید در این مسیر کمترین کوتاهی باشد.

تولید زمانی رونق می گیرد که مسیر سنگلاخ فعلی را هموار و برای آن فرش قرمز پهن کرد.

اگر مدیران ما بتوانند قدم های محکم و اجرایی در این راه بردارند بدون شک شاهد شکوفایی و رشد تولید در سال جدید خواهیم بود.

گام اول:تغییر نگاه

گام دوم: تغییر مدیران غیرهمسو با شعار سال

امیدوارم سال۱۴۰۰ سال پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از آن باشد و شاهد تحقق این شعار که ناشی از درک عمیق، فهم درست و مبتنی بر بررسی دقیق و کارشناسانه مقام معظم رهبری می باشد، باشیم.

سید علاءالدین حیدری

278701