یزدگردی؛

آشنایی با بکرترین قلعه دوران زندیه در بهاباد

قلعه جنت آباد به عنوان یکی از آثار تاریخی شهرستان بهاباد که کاملا بکر و دست نخورده است میزبان گردشگران نوروزی در این شهرستان است.
تصویر آشنایی با  بکرترین قلعه دوران زندیه در بهاباد

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد، شهرستان بهاباد به عنوان یکی از شهرستان‌های خوش آب و هوای استان یزد با وسعت هشت هزار و 235 کیلومتر مربع، 200 کیلومتر تا شهر یزد و 85 کیلومتر تا شهر بافق فاصله دارد.

این شهرستان از دو بخش "مرکزی" و "آسفیج" و مناطق حاصل‌خیز جلگه و ییلاقی بنستان تشکیل شده و همچنین 249 روستا، آبادی و مزرعه در این شهرستان وجود دارد.

با وجودی که این شهرستان از لحاظ تقسیمات سیاسی مستقل تاریخ زیادی ندارد و در چند سال گذشته با جدا شدن از بافق به عنوان یک شهرستان مستقل معرفی شد، ولی آثار تاریخی بسیار بکر و دست نخورده ای دارد که می‌تواند مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی باشد.

از جمله آثار بکر و دست نخوره این شهرستان، قلعه جنت آباد است که با سبک معماری بسیار ویژه و نابی احداث شده و در گذشته به عنوان دژی محکم مورد استفاده قرار می گرفته است.

این قلعه در حوالی روستای احمدآباد، از توابع بخش مرکزی است و در 12 کیلومتری بهاباد واقع شده که با وجود گذشت سالهای دراز همچنان بسیاری از بخش های آن سالم است.

با گذشت صدها سال هنوز حصار و چهار برج دیده ‌بانی و نگهبانی این قلعه سالم مانده است و علاقمندان به آثار دوره زندیه می‌‌توانند این اثر بکر و دست‌ نخورده را از نزدیک مشاهده کنند.

در قلعه جنت‌‌آباد نمازخانه‌‌هایی با سر صفه زیبا و اتاق‌‌ها و راهروهایی به سبک معماری زندیه بنا شده‌‌اند که همچنان برای علاقمندان به تاریخ چشم‌ نوازند.

بنای تمام خشتی قلعه جنت‌‌آباد به شکل مربع بوده و طول هر ضلع آن 500 متر است که همین موضوع سبب شده این قلعه از قلعه های دوران و عصر خویش متمایز شود.

این قلعه از کوچه‌های خشت و گلی ساخته شده که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، خانه‌هایی که در داخل قلعه قرار گرفته‌اند خانه‌های اربابان خوانین کشاورزان و دامداران و طبقات مختلف مردم بودند که با شکل و معماری قدیمی ساخته شده است.

در صورتی که بخواهیم این قلعه را با آثار دوران زندیه مقایسه کنیم، بدون زیاده‌گویی می‌توان آن را نمونه و الگویی از ساخت و ساز این دوران تاریخی ایران اسلامی دانست.

قلعه جنت آباد از بناهای متعلق به دوران زندیه می باشد که در بخش مرکزی بهاباد و در نزدیکی دهستان احمد آباد واقع شده است.این اثر تاریخی با گذشت صدها سال هنوز حصار و چهار برج دیده ‌بانی و نگهبانی در آن پا برجا مانده و محل مناسبی برای بازدید علاقمندان آثار تاریخی است. در قلعه جنت ‌آباد نمازخانه‌ هایی با صفه زیبا و اتاق ‌ها و راهروهایی به سبک معماری زندیه بنا شده ‌اند که همچنان برای علاقمندان به تاریخ چشم‌ نوازند.بنای تمام خشتی قلعه جنت‌ آباد به شکل مربع بوده و طول هر ضلع آن ۵۰۰ متر است .

انتهای پیام/

اخوان_ استان یزد

278659