مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت:

میوه را جایگزین شیرینی و شکلات کنید/خطر قند و چربی اضافی

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بر مصرف میوه به جای شیرینی و شکلات، به دلیل مواد مغذی و ویتامین هایی که دارد، تاکید کرد.
تصویر میوه را جایگزین شیرینی و شکلات کنید/خطر قند و چربی اضافی

به گزارش سایت خبری پرسون، زهرا عبداللهی گفت: به طور کلی رعایت پروتکل‌های دقیق بهداشتی در ایام نوروز برای پیشگیری از کرونا ضروری است. بنابراین از دید و بازدیدها و دورهمی های فامیلی تا حد امکان باید اجتناب کرد.

وی تاکید کرد: در صورت لزوم از انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی استفاده کنید تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند. خودتان نیز اگر مایل به مصرف شیرینی هستید از شیرینی‌های ساده و کوچک و به مقدار کم استفاده کنید. شیرینی‌های تازه که با مقادیر زیاد شکلات، خامه و یا ژله تهیه می‌شوند، میزان کالری بالایی دارند و مقادیر زیادی قند و چربی وارد بدن می‌کنند که علاوه بر اضافه وزن، بالا رفتن میزان چربی‌های خون را نیز به دنبال خواهند داشت.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد مواد قندی و شیرینی موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و از این طریق خطر ابتلاء و شدت بیماری کرونا را افزایش می‌دهد، افزود: توصیه می‌شود برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی که عامل خطر ابتلاء به کرونا است، به جای شیرینی یا شکلات، یک عدد میوه مصرف کنید.

عبداللهی عنوان کرد: مصرف میوه و سبزی به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامین‌های A ، C ، B ، املاح معدنی آهن، منیزم، پتاسیم و موادآنتی اکسیدانی همچون فلاونویید و کارتنویید می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی ما را در برابر بیماری‌های زیادی به خصوص کرونا بیمه کند. آنتی اکسیدان‌ها از طریق ترکیب شدن با رادیکال‌های آزاد که به دنبال واکنش‌های اکسیداسیونی در بدن تولید می‌شوند از آسیب و تخریب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند. در واقع مصرف سبزیجات رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامین‌های مختلف می‌توانند بروز بیماری‌های غیر واگیر مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان به خصوص سرطان‌های دستگاه گوارش و چاقی را در افراد کاهش دهند.

وی گفت: همچنین مصرف میوه و سبزی می‌تواند از افزایش وزن و چاقی که احتمال ابتلاء به کرونا را در فرد افزایش می‌دهد جلوگیری کند. چاقی خود یک عامل خطر مهم ابتلاء به کرونا محسوب می‌شود. مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در افراد چاق بیشتر است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در ادامه توصیه کرد: به راحتی و با افتخار به میزبان بگویید که برای کنترل وزن و حفظ سلامتی نمی‌خواهید در مصرف شیرینی و شکلات و آجیل و حتی میوه زیاده روی کنید. از انواع شربت‌های خانگی کم شیرین مانند شربت سکنجبین، شربت خاکشیر، شربت به لیمو، شربت آبلیمو و به جای نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی که قند زیادی دارند استفاده کنید.

وی گفت: از تعارف کردن زیاد و اصرار برای خوردن به میهمان خودداری و هرگز همپای هرمیهمان شما هم شیرینی و آجیل مصرف نکنید، به تغذیه کودکان و نوجوانان توجه بیشتری کنید تا از پرخوری در مصرف شیرینی و شکلات و اجیل و ابتلاء به چاقی آنها جلوگیری شود.

منبع: مهر

278484