روزهای پایانی سال بر بازار خودرو چه گذشت؟

بازار خودرو در سال 99 همانند بسیاری از بازارها روزهای بسیار پرتلاطمی را سپری کرد به طوری که حداقل تا نیمه آبان ماه هر روز بر قیمت خودروها در بازار افزوده شد.

تصویر روزهای پایانی سال بر بازار خودرو چه گذشت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت ها در این بازار آنچنان افزایش یافت که پراید به عنوان ارزان‌ترین خودروی تولید داخل ناگهان به بالای 100 میلیون تومان رسید که جهش خیره کننده ای محسوب می شود.

وضعیت سایر خودروهای تولید داخل نیز بهتر از پراید نبود و آنها نیز با قیمت های گزاف در بازار عرضه شدند.

افزایش لجام گسیخته نرخ ها در بازار خودرو سبب شد تا حداقل از نیمه آبان تا پایان سال، خریداران برای خرید خودرو اقدام نکنند و وارد فاز انتظار کاهشی قیمت ها شوند.

تحت تاثیر این شرایط، بازار از نیمه پاییز 99 وارد فاز رکود عمیق شد و کار به آنجا رسید که در اسفندماه و در آستانه نوروز، معاملات در این بازار به کمترین میزان خود نسبت به سال های گذشته رسید و فقط مصرف کنندگان واقعی دست به خرید زدند.

کسانی که تا نیمه نخست سال ، خودروهای صفر کیلومتر خود را در پارکینگ ها نگه داشته و به انتظار سود بیشتر بودند، در بهمن و اسفند آنها را به بازار عرضه کردند.

هرچند عرضه فراوان خودروهای صفر کیلومتر مدل 98 و 99 نیز نتوانست مردم را برای خرید ترغیب کند.

بازار خودروهای خارجی نیز وضعیت بهتری را در سال 99 تجربه نکرد زیرا افزایش قیمت ها سبب شد تا کمتر کسی نسبت به خرید اقدام کند از نیمه آبان تا انتهای سال، تحت تاثیر ریزش نرخ ارز، قیمت ها در این بازار 30 تا 35 درصد کاهش یافت اما با این وجود رکود بازار خودروهای خارجی به اتمام نرسید.

چرایی رشد قیمت خودرو در سال 99

یک کارشناس صنعت خودرو درباره چرایی رشد نرخ خودرو گفت: رشد قیمت خودرو در سال 99 تحت تاثیر شرایط سیاسی و همچنین تابع نرخ ارز بود.

میلاد بیگی افزود: برگزاری انتخابات آمریکا سبب تکانه هایی در بازار شد به طوری که انتظارات تورمی پس از این انتخابات کاهش یافت و موجب رکود نسبی در بازار خودرو شد.

وی تصریح کرد: در 2 سال اخیر متاسفانه شرایط اقتصادی کشور وابستگی نسبتا سطح بالایی به این شرایط سیاست خارجی کشور پیدا کرده است.

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت مهمترین مولفه‌ای که بازار خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد، نرخ ارز است زیرا تا ماه های قبل انتظارات تورمی سطح بالایی در بازار وجود داشت به طوری که مردم انتظار داشتند اگر خودرویی خریداری می کنند، بتوانند پس از مدتی آن را گران‌تر به فروش برسانند؛ به همین دلیل حجم نقل و انتقالات بیشتر از روزهای پایانی سال بود .

عرضه فراوان خودروهای صفر کیلومتر مدل 98 و 99 نیز نتوانست مردم را برای خرید ترغیب کند

رکود در بازار شب عید

وی افزود: تا 5-6 سال قبل معمولا وضعیت بازار خودرو در آستانه فرارسیدن سال نو بسیار خوب بود و خرید و فروش بیشتری مشاهده می شد اما در روزهای پایانی سال 99 در بازار چنین وضعیتی مشاهده نمی شد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد در کوتاه مدت شاهد رونق در بازار خودرو نباشیم و بر تعداد خرید و فروش ها در این بازار افزوده نشود.

تاثیر اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی بر وضعیت بازار خودرو

وی تاکید کرد: در روزهای پایانی سال 99 همه فعالان این بازار منتظر دو اتفاق بودند؛ نخست اینکه وضعیت تعامل بین‌المللی ایران و مشخصا برجام چه می شود و دیگر اینکه در آستانه برگزاری یک اتفاق سیاسی در کشور هستیم که همان انتخابات ریاست جمهوری است.

این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: اعتقاد دارم تا زمانی که این دو مورد تعیین تکلیف نشوند وضعیت بازار نسبت به آخرین ماه‌های سال 99 و واپسین روزهای اسفند ماه، تغییری نکند.

وی گفت: به اعتقاد بنده شرایط بازار خودرو در سال 1400، متفاوت از ماه‌های پیش نخواهد بود و قیمت ها همچنان از نرخ ارز تبعیت خواهند کرد.

این کارشناس درباره میزان رکود بازار خودرو در نیمه نخست سال 1400 و تحت تاثیر شرایط برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تا زمانی که بحث انتخابات و مدل دولت در تعاملات بین المللی مشخص نشده باشد با چنین وضعیتی در داخل بازار خودرو مواجه باشیم ؛ شاهد تغییری در بازارهای مختلف نخواهیم بود.

اثر اخذ مالیات بر قیمت خودروهای میلیاردی

وی درباره اخذ مالیات بر قیمت خودروهای لوکس و میلیاردی در بازار داخلی گفت: رقم در نظر گرفته برای مالیات چنین خودروهایی، رقم پایینی محسوب می شود و به عبارت دیگر از یک رقم پایین و کم شروع کرده اند البته اینکه اخذ مالیات از این خودروها از چه زمانی آغاز خواهد شد نیز می تواند مورد بحث باشد.

وی ادامه داد: باید گفت اجرای این مساله با اعداد و ارقام گفته شده، الزاما می تواند تصمیم بد و نادرستی نباشد.

وی افزود: اخذ مالیات از خودروهای لوکس و میلیاردی حتما می تواند تا حدودی تمایل به مصرف این خودروها را کاهش دهد البته این کاهش سطح مصرف، گسترده نخواهد بود زیرا مالیات بر مصرف زمانی اثرگذار است که در بازه های کوتاه مدت مصرف‌کنندگان الزام به پرداخت داشته باشند.

وی تصریح کرد: مدلی که اکنون در نظر گرفته، الزام به پرداخت کوتاه مدت ندارد بنابراین جو بازار را به شدت تحت تاثیر قرار نمی دهد اما در حد کمی بر بازار اثرگذار خواهد بود و تمایل به مصرف را کاهش می دهد. اما به دلیل اینکه نرخ مالیات پایین بوده و بازه پرداخت بلند مدت است تاثیر فراوانی بر بازار نخواهد داشت.

278318

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پرسون