کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با پرسون:

نگاهی بر اهمیت گسترش روابط راهبردی ایران و روسیه

گسترش مناسبات دو کشور ایران و روسیه در شرایطی که طرف آمریکایی با روی کار آمدن دولت بایدن با استفاده از سیاست‌های توسعه یک جانبه‌گرایی آمریکایی، گسترش قدرت نرم، دخالت در امور داخلی کشورها و توسعه برنامه تحریمی قصد فشار به کشورهای مستقل دنیا نظیر روسیه و ایران را دارد، بسیار حائز اهمیت است.
تصویر نگاهی بر اهمیت گسترش روابط راهبردی ایران و روسیه

روح الله مدبر کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص دیدار ولایتی و نماینده روسیه بیان کرد: رخداد مهم پیش آمده در حوزه تبادل پیام بین رهبر معظم انقلاب اسلامی و آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه می‌تواند گام تسریع روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران و روسیه را عملیاتی‌تر کند.

مدبر ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که زمان ارسال پیام مقام معظم رهبری به آقای ولادیمیر پوتین، بحث توجه راهبردی جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات با کشورهای شرقی خصوصاً فدراسیون روسیه مطرح بود.

وی تشریح کرد: پاسخ ولادیمیر پوتین مبنی بر آمادگی کامل فدراسیون روسیه برای ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت عملیاتی شدن هر چه بیش‌تر مناسبات دو کشور در شرایطی که طرف آمریکایی با روی کار آمدن دولت بایدن با استفاده از سیاست‌های توسعه یک جانبه‌گرایی آمریکایی، گسترش قدرت نرم، دخالت در امور داخلی کشورها و توسعه برنامه تحریمی قصد فشار به کشورهای مستقل دنیا نظیر روسیه و ایران را دارد، بسیار حائز اهمیت است.

طرف‌های خارجی از توسعه مناسبات همه‌جانبه اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بین روسیه و ایران نگران هستند چرا که این موضوع تحریم‌ها و فشارهای یک طرفه‌ آن‌ها علیه ایران را کاهش می‌دهد و باعث شکل‌گیری یک ائتلاف اساسی در نظام بین‌الملل می‌شود که در مقابل ائتلاف‌های غربی و حوزه یکجانبه‌گرایی در حال حرکت است

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به این‌که گسترش روابط راهبردی ایران و روسیه از چند بُعد حائز اهمیت است، عنوان کرد: زمانی‌که فاز عملیاتی روابط ایران و روسیه خصوصاً در حوزه امنیتی در بحث مقابله با داعش به نظام بین الملل نمایش داده شد، مشخص شد دو قدرت ایران و روسیه به تنهایی در مقابل داعشی که ۷۰ کشور از آن حمایت می‌کردند، ایستادند و توانستند ریشه تروریست را در نظام بین‌الملل خشک کنند.

مدبر افزود: رزمایش مرکب دریایی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در دریای عمان نیز نشان‌دهنده این بود که خلیج فارس و دریای عمان دیگر جولانگاه طرف‌های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی نیست و دو قدرت ایران و روسیه می‌توانند با همکاری، مؤلفه‌های نظامی را در نظام بین‌الملل تغییر دهند.

وی همچنین گفت: در حوزه اقتصادی نیز بد عهدی‌های آمریکا و اروپا با جمهوری اسلامی ایران خصوصاً طی ۷ سال گذشته و معطل کردن ایران نشان‌دهنده این است که اگر دو کشور ایران و روسیه حوزه اقتصادی خود را تقویت کنند، تحریم‌های آمریکا کاملاً بی اثر می‌شود.

روح الله مدبر در پایان خاطر نشان کرد: طرف‌های خارجی از توسعه مناسبات همه‌جانبه اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بین روسیه و ایران نگران هستند چرا که این موضوع تحریم‌ها و فشارهای یک طرفه‌ آن‌ها علیه ایران را کاهش می‌دهد و باعث شکل‌گیری یک ائتلاف اساسی در نظام بین‌الملل می‌شود که در مقابل ائتلاف‌های غربی و حوزه یکجانبه‌گرایی در حال حرکت است.

278279