کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

راهبرد موفق روسیه در مقابله با تحریم‌ها

از سال ۲۰۱۴ با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه ساختار وزارت امور خارجه روسیه بازنمایی شد و برنامه دیپلماسی اقتصادی در رأس کار دولت فدراسیون روسیه قرار گرفت و دو مرکز مهم سرمایه‌گذاری مستقیم و پشتیبانی صادرات روسیه با سیاست ضد تحریم ایجاد شد و طی چند سال گذشته زیرساخت روس‌ها برای مقابله با تحریم‌ها کاملاً آماده است و به عبارتی خنثی‌سازی تحریم‌ها را در روسیه دیدیم.
تصویر راهبرد موفق روسیه در مقابله با تحریم‌ها

روح الله مدبر کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص واکنش‌های روسیه و آمریکا در منطقه بیان کرد: از سال ۲۰۱۴ طرف آمریکایی و اروپایی اقدام به تدوین بسته‌های تحریمی علیه فدراسیون روسیه کردند. اخیراً نیز آمریکایی‌ها با همکاری اتحادیه اروپا با بهانه موضوع ناوالنی تحریم‌هایی را اعمال کردند.

مدبر افزود: اعمال تحریم‌ها علیه روسیه ظاهر قضیه است اما باطن قضیه به راهبردی که دولت فدراسیون روسیه برای مقابله با این تحریم‌ها به کار برده و اتفاقاً موفق هم بوده است برمی‎گردد.

وی ادامه داد: براساس این راهبرد روسیه در سال ۲۰۲۴ یک جایگاه بسیار ویژه در نظام بین‌الملل و در حوزه اقتصادی پیدا خواهد کرد و این اعتراف بانک جهانی است. در حال حاضر تولید ناخالص داخلی روسیه 2/4 تریلیون دلار است و به تولید ناخالص داخلی آلمان به عنوان قطب صنعتی اروپا که 4/4 تریلیون دلار است، بسیار نزدیک است.

این کارشناس مسائل بین‌‎الملل تصریح کرد: این مسئله سبب شده است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از افزایش نفوذ فدراسیون روسیه در نظام بین‌الملل به شدت احساس خطر کنند و این عرصه را به عنوان یک رقابت جدی ببیند و اروپا قافیه را ببازد.

روح الله مدبر همچنین اظهار داشت: از آنجایی که در سال ۲۰۲۴ روسیه جایگاه فوق‌العاده ویژه‌ای خصوصاً در عرصه اقتصادی، اجتماعی، نظامی، امنیتی و حتی فرهنگی در نظام بین‌الملل خواهد داشت، آمریکا و اروپا رقابت‌شان با روسیه را به سمت رقابت ناسالم بردند و از ظرفیت‌ها و ابزارهایی مثل تحریم‌ها استفاده می‌کنند.

دیپلماسی اقتصادی رمز موفقیت روسیه

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: از سال ۲۰۱۴ با دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه ساختار وزارت امور خارجه روسیه بازنمایی شد و برنامه دیپلماسی اقتصادی در رأس کار دولت فدراسیون روسیه قرار گرفت و دو مرکز مهم سرمایه‌گذاری مستقیم و پشتیبانی صادرات روسیه با سیاست ضد تحریم ایجاد شد.

این کارشناس مسائل بین‎الملل ادامه داد: از آن زمان وارادات و صاردات محصولات غذایی از اروپا منع و پیمان‌های مالی جدید با چین فارغ از دلار و یورو ایجاد شد، سهم دلار تا زیر ۵۰ درصد در روسیه کاهش پیدا کرد، قراردادهای بزرگ سنگینی مثل «سیلا سیبری» قرارداد انتقال گاز روسیه به چین که ۴۰۰ میلیارد دلار است به وجود آمد و از کشورهای مختلف دنیا دعوت شد و وارد عرصه سرمایه‌گذاری شدند و امسال طرف‌های خارجی ۴۰ میلیارد دلار در روسیه سرمایه گذاری کردند.

وی با اشاره به این‌که روس‌ها مسیر را به سمت سکوت کردن یا مذاکره و گفتگوی صرف با طرف آمریکا یا خارجی پیش نبردند و یک سیاست اساسی ضد تحریمی ایجاد کردند، بیان داشت: در حال حاضر می‌توان اعلام کرد که تحریم‌های جدید آمریکا و اروپا علیه روسیه بیش‌تر بار سیاسی دارد چرا که طی چند سال گذشته زیرساخت روس‌ها برای مقابله با تحریم‌ها کاملاً آماده است و به عبارتی خنثی‌سازی تحریم‌ها را در روسیه دیدیم.

روح الله مدبر در پایان گفت: مواضعی که امروز دولت‌ فدراسیون روسیه قاطعانه برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها گرفته است نشان‌دهنده آمادگی کامل روس‌ها است. در همین راستا خانم ماریا زاخارووا اعلام کرد «آمریکا با آتش بازی می‌کند و خسارت این موضوع را می‌بیند» یا خانم والنتینا ماتوینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه که بعد از رئیس‌جمهور بالاترین نهاد تصمیم‌گیرنده در روسیه است اعلام کرد «آمریکایی‌ها مجبورند از روسیه به عنوان یک چهره دشمن استفاده کنند تا بتوانند بودجه‌های نظامی خود را افزایش دهند».

278154