برده‌داری نوین کارگران در شهرستان‌ها / نظام برده‌داری نوین در حال مباح شدن است

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: با تعیین دستمزد کارگران در سال 1400 یکسری سوالات در اذهان بوجود آمده و نیاز است تا در این خصوص شفاف سازی بیشتری انجام شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، فرامرز توفیقی، عضو شورای عالی کار در تحلیل تعیین دستمزد کارگران در سال 1400 گفت: در جلسه اخیر شورای عالی کار، این شورا به این جمع بندی رسید که مولفه حداقل حقوق 39 درصد، بُن و حق مسکن 50 درصد، سنوات 40 درصد و در مجموع حدود 41/64 درصد با افزایش دستمزدِ حداقل دستمزد سال 1400 روبرو شویم که مطابق بند 2 ماده 41 قانون کار، که اعلام می کند برای یک خانواده که تعداد متوسط آن که توسط مراجع رسمی اعلام می شود، میانگین جمعیت خانوار که 3/3 نفر است و شامل زن و مرد و 3/0 اولاد در سبد معیشت محاسبه می شود، مجموعاً 4 میلیون و 197 هزار و هفتصد و هفت تومان و اگر بخواهیم دو اولاد در نظر بگیریم حدود 4 میلیون و 307 هزار تومان محاسبه می شود.

افزایش دستمزد ارتباطی با قانون گریزی بخش های خصوصی ندارد

وی در مورد عدم رعایت قانون کار و دستمزدی که معین شده است در برخی از بخش های خصوصی اظهار داشت: اکنون بخش های خصوصی که شناسنامه دار هستند و برایشان بیمه رد می شود این وضعیت را ندارند. متاسفانه وزارت کار سالیان سال از بخش های خصوصی و کارگاه های زیر 10 نفر از سال 1369 که قانون کار مصوب شده تا کنون به خوبی نظارت نداشته و متاسفانه کارگاه های زیر 10 نفر به خوبی پایش نمی شوند، بنابراین بنگاه های زیر زمینی وجود دارند که حقوق کار را رعایت نمی کنند.

ضمناً گفتنی است که هرچقدر هم به حقوق بنگاه های زیرزمینی اضافه می شد، باز هم این ها رعایت نمی کردند. به نظر می رسد برای رسیدگی به این موضوع نیازمند مباحث و بررسی های متعددی هستیم و افزایش دستمزد هیچ ارتباطی با قانون گریزی ندارد.

مشاغل زیرزمینی، نظام برده داری نوین تعریف کرده اند

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در مورد آسیب های اقتصادی و اجتماعی کمبود دستمزد کارگران افزود: در حال حاضر یکسری مشاغل زیرزمینی خصوصاً در استان و شهرستان های کم برخوردار وجود دارند که از محرومیت هموطنان‌مان سوءاستفاده می کنند و به زعم خودشان نیروی کار ارزان قیمت جذب می کنند. این در حالی است که در واقعیت این افراد نظام برده داری نوینی را تعریف کرده اند و این نظام برده داری نوین در حال مباح شدن است. مطمئن باشید که شاغل فقیر از بیکار فقیر تبعات و آسیب های روانی، روحی و جسمی بیشتری دریافت می کند. مطمئناً فقر افراد شاغل موجب آسیب های جدی در خانواده ها می شود.

شفاف سازی در مورد بنگاه های خیریه و نذر اشتغال

فرامرز توفیقی در بیان آسیب های وارد شده به کارگرانی که دستمزد حداقلی دارند، گفت: باید مدت ها قبل راجع به آسیب های وارد شده به این قشر فکر می کردیم. برخی کارگران خستگی شدیدی را تجربه می کنند و فرسوده می شوند و این موضوع موجب یکسری تنش ها در خانواده هایشان می شود. اینجانب تلاش می کنم تا در هفته های آتی گزارشی در خصوص آسیب های ممکن در خانواده های کارگران بی بضاعت تهیه کنم و توطئه ای که بنگاه های خیریه و نذر اشتغال راه انداخته اند و کارگاه های سیاه و زیرزمینی درست کرده و زنان بی سرپرست و بد سرپرست، کودکان کار، دانشجویان، افرادی که به هر دلیلی به زندان رفته اند و بیرون آمده اند و شغلی ندارند و آدم های محتاج را به خود جذب کرده اند را بیان خواهم کرد.

انتقاد از سیمای ملی برای دعوت از کارآفرینانی که برده داری می کنند!

توفیقی در انتقاد به سیمای ملی در خصوص دعوت از یکسری افراد سوءاستفاده گر به عنوان کارآفرین گفت: متاسفانه در سیمای ملی افرادی دعوت شده اند که معلولان و افراد کم توان را مشغول کرده و با منت به آن ها 300 یا 400 هزار تومان می‌دهند و با ادبیاتی سخیف و زشت نسبت به آن ها صحبت می کنند. در آینده شفاف سازی خواهیم کرد که این افراد در پشت ظاهر زیبایی که به عنوان کارآفرین از خود ساخته اند، چه چیزهایی وجود دارد.

در حقوق کارفرمایان اجحاف نشده است

عضو شورای عالی کار در مورد اجحاف ندیدن حق و حقوق کارفرمایان در تعیین دستمزد کارفرمایان گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی را قبول ندارم، شورای عالی کار به عنوان تنها ارگان سه جانبه گرایی در کشور ماست. نماینده های کارفرمایان در آن جا حضور داشتند و امسال نیز نهایت همدلی و همکاری را با جامعهکارگری انجام دادند، همه می دانند که جامعه کارگری که در کنار آن ها تولیداتی تولید می کند، به شدت از نظام خانواده اش بخاطر تهدید سبد معاش اش با ما همکاری کردند و ضمنآً امضای آن ها نیز وجود دارد و قطعاً آن ها بیش از اینجانب که نماینده کارگری ام، نگران کارگران هستند، آن ها خودشان حساب و کتاب کردند و با برنامه دستمزد شان را محاسبه کردند.

257863