کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

بازی سیاسی آمریکا با عربستان

در دکترین امنیت ملی آمریکا، جایگاه عربستان سعودی در زمان حاکمیت حزب جمهوری‌خواه با جایگاه آن در زمان حزب دموکرات‌ها تفاوتی ندارد. بخشی از عملیاتی که امروز در قالب هجمه رسانه‌ای و یا اطلاع‌رسانی امپریالیسم خبری مشاهده می‌کنیم شاید عملیات فریبی باشد که نظام سلطه برای کشورهای دیگر در حال طراحی است اما با کارتی که نام عربستان روی آن حک شده است.

علیرضا اشراقی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص بازی جدید منطقه‌ای بین آمریکا و عربستان بیان داشت: یک حقیقت و یک واقعیت در تاریخ سیاسی نظام بین‌الملل وجود دارد. حقیقت این است که قدرت‌ها اساساً در معادلات نظام سلطه ارزش بسیار زیادی برای کشورهای پایین دستی یا کشورهایی که ظاهراً در غالب کشورهای منفعل هستند، قائل نیستند اما واقعیتی که در ارتباط با این موضوع وجود دارد چیزی است که امروز بین آمریکا و عربستان سعودی در حال وقوع است.

اشراقی ادامه داد: معادلات نظام بین‌الملل در خصوص وضعیت ارتباطی بین عربستان و آمریکا در ادوار مختلف به دنبال دست به دست شدن نظام حزبی در آمریکا بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها دچار تفاوت‌هایی می‌شود اما ایده نهایی تغییر نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در دکترین امنیت ملی آمریکا، جایگاه عربستان سعودی در زمان حاکمیت حزب جمهوری‌خواه با جایگاه آن در زمان حزب دموکرات‌ها تفاوتی ندارد. بخشی از عملیاتی که امروز در قالب هجمه رسانه‌ای و یا اطلاع‌رسانی امپریالیسم خبری مشاهده می‌کنیم شاید عملیات فریبی باشد که نظام سلطه برای کشورهای دیگر در حال طراحی است اما با کارتی که نام عربستان روی آن حک شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار داشت: قتل خاشقچی از جمله مطالبی است که در ارتباط با تضییع حقوق بشر همواره مورد تأکید قرار گرفت. جرد کوشنر داماد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا زمینه‌ساز فرماندهی صدور فرمان قتل را به عهده می‌گیرد و امروز با آمدن جو بایدن دوباره این پرونده از نوعی از توجه برخوردار می‌شود.

اشراقی با اشاره به این‌که بازی رسانه‌ای آمریکایی‌ها این است که می‌خواهند به نظام بین‌الملل تأکید کنند که در بحث حقوق بشر با کسی تعارف ندارند، عنوان کرد: آن چیزی که در پس پرده در حال انجام است این است که در قالب مخفیانه‌ای به سران عربستان سعودی فرمان داده خواهد شد و یک اصل عمومی صادر خواهند کرد.

وی ادامه داد: به دنبال صدور این اصل عمومی احتمالی که دقیقاً بر اساس آن چیزی است که آمریکایی‌ها تعبیه کردند، می‌خواهند فشار را به مثابه زمانی که زنان را وارد ورزشگاه‌ها کردند، در کشورهایی که در منطقه خاورمیانه به نوعی از این جریان دور هستند، اعمال کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به این‌که مقطع بعدی فشاری است که آمریکایی‌ها در راستای حقوق بشری که ساخته و بافته اذهان خودشان است به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کنند، عنوان کرد: فشار به ایران که همواره در قالب نظام حقوق بشر اسلامی مدعی است و در قالب نظام حقوق بشر اسلامی نظام ترفیع یافته‌ای را مطرح کرده مگر آن‌هایی که معاند هستند و با نظام درگیر می‌شوند که منافع مردم را مورد تهدید قرار می‌دهند، بازی بعد رسانه‌های آمریکایی است.

اشراقی خاطر نشان کرد: در مقطع کنونی اشخاص برای آمریکا مهم نیست بلکه آن پرستیژی که آمریکایی‌ها در قالب یک هژمون برای خودشان قائل‌اند، مهم است.

وی همچنین تشریح کرد: محکومیت‌ها در حوزه حقوق بشر برای عربستان سعودی تا یک سقفی حرکت داده خواهد شد و احتمال این‌که به شخص ولیعهد برسد احتمال قریب به یقین جز موارد بسیار بدیهی نخواهد بود چرا که معمولاً ارباب‌ها هوای نوکران خود را خواهند داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان گفت: در سیاست خارجی ذکاوت و استفاده از فرصت‌ها و آنات و لحظات نقش بسیار تأثیر‌گذاری خواهد داشت. اگر این واقعه و مسئله به صورت عمومی مطرح شود ما می‌توانیم در قالب نزدیکی بین کشورهای اسلامی، عربستان سعودی را در یک نظم نوینی که خودمان در منطقه آن را تعبیر کنیم، قرار دهیم. گرچه بنده احتمال این‌که آمریکایی‌ها مبادرت به محکومیت شخص محمد بن سلمان داشته باشند را جز بدیهیات نمی‌دانم.

257615