عابدینی در گفت و گو با پرسون؛

سیاست بایدن در قبال عربستان تغییری نمی کند

یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: نگاه منفعت طلبانه ایالات متحده آمریکا در مقابل عربستان سعودی در دوران دموکرات ها و یا جمهوری خواهان تفاوتی نمی کند.

به گزارش سایت خبری پرسون، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ سیاست های مشترکی را دنبال می کردند. هماهنگی این دو کشور در عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی، جنگ یمن و ضدیت با جمهوری اسلامی ایران مشهود بود. همچنین آمریکا در رابطه با قتل خاشقچی اقدام شدیدی علیه عربستان انجام نداد.

آیا با شکست ترامپ سیاست و حمایت آمریکا از عربستان دچار تغییرات اساسی می شود؟ آیا بایدن سیاست های متفاوتی از ترامپ اتخاذ خواهد کرد؟

برای یافتن پاسخ این سوال خبرنگار سیاسی پرسون گفت وگویی با حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل داشته که به شرح ذیل است.

حسن عابدینی بیان کرد: ایالات متحده آمریکا نگاهی منفعت طلبانه به عربستان سعودی دارد. در واقع واژه دوشیدن که ترامپ از آن استفاده کرد مصداق همین سیاست است.

وی ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری کلینتون و اوباما بحث بهبود حقوق بشر در کشورهای مرتجع منطقه خاورمیانه از جمله عربستان مطرح بود. اما وضعیت حقوق بشر در عربستان تغییری نکرد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: عربستان سعودی سیاست تامین امنیت رژیم صهیونیستی و همچنین حمایت مالی و پشتیبانی از گروه های تروریستی همسو با آمریکا را در منطقه دنبال می کند.

عابدینی گفت: ممکن است به صورت ظاهری و رسانه ای انتقادهایی توسط آمریکا به عربستان صورت گیرد اما به لحاظ مالی هیچگونه تغییر ماهوی صورت نمی پذیرد چرا که این کشور عربستان را به عنوان یک پایگاه مستحکم در برابر شکل گیری اسلام انقلابی می داند.

وی تصریح کرد: آمریکا اگر قرار باشد میان منافع جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی انتخاب کند بدون تردید عربستان را انتخاب می کند. زیرا این دو کشور به لحاظ حمایت از گروه های تروریستی، ایجاد ناامنی در منطقه، شکل گیری گروه های تکفیری تروریستی زمینه را برای اسلام هراسی فراهم کرده اند.

این کارشناس مسائل بین گفت: آمریکایی ها به موضوع حقوق بشر و رای مردم در انتخابات صرفا ابزاری نگاه می کنند. غرب هیچ حرکت جدی در سرکوب سیاست های رژیم عربستان در ایجاد محدودیت برای زنان، شیعیان و به طور کلی مردم این کشورانجام نداده است.

عابدینی در پایان تاکید کرد: در طی 70 سال گذشته هیچ تفاوتی در حکومت عربستان مشاهده نمی کنیم. سیاست آمریکا در قبال عربستان با روی کار آمدن حزب جمهوری خواه و یا دموکرات ها ثابت است.

229595