افتخارآفرینی پتروشیمی در جهت سلامت جامعه؛

ثبت اختراع جدید در پتروشیمی شازند

متخصصین و مخترعین پتروشیمی شازند برای اولین بار در جهان، موفق به ثبت اختراع فرایند تولید پلی پروپیلن گرید رندوم کوپلیمر و محصول آن در تکنولوژی بازل جهت استفاده در ساخت سیلندر سرنگ انسولین و سرنگ سه تکه شدند.


به گزارش سایت خبری پرسون مرکزی، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولد نامگذاری شده است؛ جمعی از متخصصین و مخترعین پتروشیمی شازند برای اولین بار در جهان؛ موفق به ثبت اختراع فرایند تولید پلی پروپیلن گرید رندوم کوپلیمر و محصول آن جهت استفاده در ساخت سیلندر سرنگ انسولین و سرنگ سه تکه شدند.

در کشور روزانه به طور متوسط حدود 2 میلیون سرنگ انسولین مورد مصرف قرار می گیرد که در گذشته ماده اولیه تولید این نوع سرنگ ها، از پلی پروپیلن گرید J801 شرکت HYOSUNG کشور کره جنوبی مورد استفاده قرار می گرفت و سالیانه حدود 5000 تن از این گرید وارد کشور می شد که به دلیل تحریم های ظالمانه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران ، واردات گرید مذکور متوقف شد و از این بابت مشکلاتی متوجه بخش سلامت جامعه گردید.
محققین و متخصصین شرکت پتروشیمی شازند در راستای تحقق مسئولیت های اجتماعی خود در جهت حل این مشکل بزرگ که تاثیرات مستقیمی بر سلامت جامعه و حفظ جان هم میهنانمان داشت، با تشکیل تیم پژوهشی در واحد پلی پروپیلن شازند مطالعات و بررسی های خود را جهت امکان سنجی تولید این نوع گرید در واحد صنعتی آغاز نمود و پس از انجام فرایند مهندسی معکوس توسط متخصصین پتروشیمی شازند و شناسایی مواد افزودنی نمونه گرید خارجی، تولید نمونه آزمایشگاهی آن را در اواخر سال1397 و تحت عنوان ARP801 در این شرکت صورت پذیرفت که تولید آن مورد توجه استقبال مشتریان قرار گرفت.
با توجه به اینکه تولید پلی پروپیلن گرید رندوم کوپلیمر و محصول آن در تکنولوژی بازل برای اولین بار در جهان صورت پذیرفته است، فرایند تولید و محصول تولیدی آن به عنوان ثبت اختراع، به شماره ثبت اخترع 103043 مورخ 15/09/1399 و طبقه بین المللی C08F 10/00; C08F 110/06;C08F 210/06 با موفقیت مورد تایید مسئولین امر قرار گرفت.

شایان ذکر است در حال حاضر توسعه این گرید به منظور تولید سرنگ های دو تکه در حال پیگیری می باشد و در آینده ای نزدیک، گرید مخصوص سرنگ های دو تکه نیز تولید و روانه بازار داخلی خواهد شد.

257533