گزارش تحلیلی پرسون از آثار منفی کووید19؛

کرونا با ورزش ایران چه کرد؟ (قسمت اول)

بیش از یک سال است که آغاز همه گیری کرونا در ایران و جهان می گذرد. نزدیک به 120 میلیون مبتلا و بیش از دو میلیون و 500 هزار فوتی.

به گزارش سایت خبری پرسون، ویروس کرونا در این مدت کمر اقتصاد را خم کرد، شغل میلیون ها نفر را در جهان گرفت و آثار مخرب در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و البته ورزشی رقم زد.

کشور ایران همانند تمام نقاط دیگر جهان به شدت تحت تاثیر بیماری همه گیر کرونا قرار گرفت. نرخ تورم تحت تاثیر این پاندمی بی رحم باز هم بالاتر رفت و قیمت برخی از اجناس تا 200 درصد هم بالاتر رفت. ورزش یکی از زمینه هایی بود که با توجه به پاندمی کرونا به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و حتی در برخی از حوزه ها تا مرز تعطیلی کامل پیش رفت.

واقعا اگر این سوال مطرح شود که کرونا چه بلایی سر ورزش ایران آورد دقیقا باید چه پاسخی بدهیم؟ با توجه به اینکه در ایران داده های آماری مربوط به خسارات و سایر موضوعات فعلا دقیق نیست پاسخ به این سوال را می تواند در چند بخش و البته به صورت کلی پاسخ داد.

بخش نخست خسارات کرونا به ورزش ایران را در این مطلب مورد توجه قرار خواهیم داد و بخش دیگر روزهای آینده منتشر خواهد شد.

1-سرانه ورزشی باز هم کمتر شد

بر طبق آماری که چند سال پیش ارائه شد سرانه ورزشی هر ایرانی کمتر از یک متر است. در سالی که گذشت این سرانه ورزشی با توجه به تاثیر شدید کرونا، تعطیلی باشگاه ها و محل های مخصوص ورزش و البته تعطیلی زیرساخت های مخصوص ورزش سرانه ورزشی باز هم سقوط کرد.

خوب می دانیم که این سرانه قبل از دوران کرونایی کمتر از یک متر بود. با توجه به تعطیلی همه جانبه این سرانه اکنون به چه میزان رسیده است؟ به این سوال نمی توان پاسخ دقیقی داد اما مشخص است که باز هم سقوط کرده است.

2-درآمدهای تبلیغاتی از بین رفت

سه ماه پیش موسسه ای آماری در آمریکا اعلام کرد حداقل خسارات کرونا به ورزش جهان بابت درآمدهای تبلیغاتی 13 و نیم میلیارد دلار است. بعد از آن میزان خسارات آنقدر صعود کرد که سررشته حساب و کتاب از دست رفت!

ورزش ایران نیز مانند هر جای دیگری در جهان حجم عمده درآمدهای تبلیغاتی را از دست داد. ره آورد آن انحلال تیم های زنان باشگاه های بزرگ ورزشی و کاهش فعالیت های ورزشی باشگاه های مختلف بود.

3-ورشکستگی باشگاه های ورزشی

این تقریبا به همان مورد شماره یک ارتباط دارد. بسیاری از باشگاه های ورزشی نظیر پیلاتس، تی آر ایکس، ایروبیک، بدنسازی، پرورش اندام، ژیمناستیک، یوگا، و سایر باشگاه های مربوط به فعالیت های رزمی و سایر رشته ها به دلیل از دست دادن مشتریان خود تعطیل شدند. بسیاری از این باشگاه ها به دلیل نداشتن مشتری نتوانستند کسب درآمدی داشته باشند و به این ترتیب در پرداخت حق اجاره خود ناتوان ماندند و در نهایت تعطیل شدند.

چندی پیش یک گزارش در کشور ایالات متحده آمریکا نشان داد که 67 درصد از باشگاه های ورزشی این کشور که برای استفاده عموم هستند یا ورشکست شده اند و یا در آستانه تعطیلی قرار دارند. حالا توجه کنید که آن آمار برای آمریکا بود، برای ایران چگونه است؟! راستی ، در اطراف و در منطقه خود باشگاهی را سراغ دارید که در این مدت تعطیل شده باشد؟

4-استعدادهایی که از بین رفت

در ورزش ایران در حالت عادی هم استعدادیابی زیادی صورت نمی گیرد چه برسد اینکه کرونا کل مملکت را تعطیل کند. یک سال عدم فعالیت در زمینه استعدادیابی یعنی از دست رفتن یک نسل جمعیت ورزشی که قطعا خسارت هایی جبران ناپذیر به ورزش کشور به خصوص در زمینه رقابت های برون مرزی خواهد زد.

بر اساس گزارش مجله اسپورتز در سال 2020 با توجه به آمار سال های قبلی بیش از سه میلیون استعداد جدید ورزشی شناسایی نشدند.

این آمار در ایران وجود ندارد و در بهترین حالت ممکن استعدادیابی در طول یک سال بر روی اعداد چند هزارتایی می چرخد اما همان عدد چندهزار تایی هم از بین رفته است.

5-فرصت طلایی سن از دست رفت

یک سال به نظر بسیاری زمان کمی است. اما نه در ورزش. مگر طول عمر حرفه ای یک ورزشکار چقدر است که همان هم سقوط کند و پایین بیاید. توجه به این مسئله کنید که عمر ورزش حرفه ای در رشته هایی همانند ژیمناستیک بسیار کم است. در این مدت با تعطیلی ورزش حجم عظیمی از فرصت های طلایی ورزش از لحاظ زمانی به هدر رفته است.

257498