پرسون از ورزش صبحگاهی در روزهای کرونایی گزارش می دهد؛

تحرک و ماسک در بوستان ها / نرمش به سبک انفرادی

هنوز آفتاب طلوع نکرده که پارک ها و بوستان های محلات شهرتهران مملو از مردان و زنان سالمند می شود، آنها دورهم جمع می شوند و شروع به ورزش صبگاهی می کنند تا بتوانند با ورزش و بالا بردن تحرکات فیزیکی بدنشان به سلامتی شان بیفزایند؛ اما این روزها که ویروس کرونا مهمان ناخوانده جامعه ما شده و سن و سال هم نمی شناسد ورزش دورهمی در بوستان محلات را کاهش داده است.
تصویر تحرک و ماسک در بوستان ها / نرمش به سبک انفرادی

به گزارش سایت خبری پرسون، به طوری که آنها همانند گذشته دور یکدیگر حلقه نمی زنند، بلکه ورزش انفرادی را جایگزین ورزش همگانی کرده اند؛ این زنان و مردان هرکدام با رعایت فاصله اجتماعی دست از عادت همیشگی شان بر نداشتند و هرکدام گوشه ای از پارک را محلی برای ورزش و نرمش خود اختصاص داده اند و کمتر از وسایل ورزش همگانی استفاده می کنند؛ البته عده دیگر قدم زدن دور محوطه پارک را انتخاب کرده اند تا هم به هدفشان برسند و هم از ویروس نامرئی کرونا در امان باشند.

برخی از این افراد حتی صندلی تاشو کوچکی را نیز به همراه خود می آورند تا در صورت استراحت فاصله اجتماعی را بتوانند رعایت کنند؛ برای اینکه بیشتر از وضعیت ورزش صبحگاهی بازنشستگان در این روزهای کرونایی با خبر شویم خبرنگار پرسون به دریاچه شهدای خلیج فارس (دریاچه چیتگر) رفته و با تعدادی از سالمندانی که مشتری پر با قرص ورزش صبگاهی هستند به گفتگو نشسته است.

ورزش با رعایت پروتکل ها

اوایل بیرون نمی رفتیم و ورزش کردن را در خانه انجام می دادیم، با وجود اینکه خانه های تهران خیلی بزرگ نیستند و به شکل آپارتمانی هستند، به سختی ورزش را انجام می دادیم، تا اینکه بنده به اتفاق دیگر دوستانم تصمیم گرفتیم پیاده روی و ورزش مان را به شکل انفرادی و با رعایت مقررات بهداشتی صبح ها که تردد در بوستان ها کمتر است انجام دهیم.

یکی از سالمندان که با کفش های سفید رنگ در حال پیاده روی است و به روی صورتش ماسک زده به خبرنگار پرسون گفت: برنامه زندگی بنده به این شکل است که هر روز صبح باید ورزش و پیاده روی کنم تا اینکه سروکله ویروس کرونا در کشور پیدا شد، اما باز هم بنده و تعدادی دیگر از بازنشستگان توجه نمی کردیم و برای ورزش به این مجموعه می آمدیم که بعد از چند روز از بحرانی بودن این وضعیت با خبر شدیم و دست از ورزش کردن کشیدیم.

او که فاصله اجتماعی را برای صحبت کردن با خبرنگار ما رعایت کرد، افزود: اوایل بیرون نمی رفتیم و ورزش کردن را در خانه انجام می دادیم، با وجود اینکه خانه های تهران خیلی بزرگ نیستند و به شکل آپارتمانی هستند، به سختی ورزش را انجام می دادیم، تا اینکه بنده به اتفاق دیگر دوستانم تصمیم گرفتیم پیاده روی و ورزش مان را به شکل انفرادی و با رعایت مقررات بهداشتی صبح ها که تردد در بوستان ها کمتر است انجام دهیم.

این سالمند خود را مبین معرفی و سنش را 70 سال اعلام کرد و در حالی که چهره اش کمتر از 70 می خورد، در ادامه صحبت هایش گفت: بنده اگر صبح زود بیدار نمی شدم و پیاده روی نمی‌کردم این روزها نمی توانستم از خانه بیرون بروم و از ترس کرونا به هیچ کسی نزدیک نمی‌شدم. بنده چندین سال است که بیماری قند دارم و باید انسولین مصرف کنم اما با ورزش خودم را سالم نگه داشته‌ام. این روزها در اخبار و رسانه‌ها اعلام می‌کنند بیماران دیابتی بیشتر مراقب باشند تا کرونا نگیرند و خانواده هم خیلی اصرار می‌کنند از خانه بیرون نیایم. اما اگر ورزش نکنم، دیابت را چه کنم. همه دکترها به این نتیجه رسیده‌اند ورزش و تغذیه خوب می‌تواند بدن را مقابل بیماری‌ها ایمن کند، برای همین صبح زود اینجا می‌آیم و ورزش می‌کنم.

ورزش های دورهمی تعطیل

خانمی در حال پیاده روی با کمی سرعت است، دستکش و ماسک به صورت دارد و در حال تردد از مسیر عابر پیاده ضلع غربی در کنار ساحل دریاچه شهدای خلیج فارس است، او چند دقیقه ای با ما هم کلام می شود، گفت: سالمندانی که در این مجموعه صبح ها دور هم جمع می شدند و ورزش صبحگاهی انجام می دادند ساکن همین ساختمان های بلند مرتبه اطراف دریاچه بودند، اما با آغاز کرونا سالمندان محلات دیگر برای اینکه در یک محیط بزرگ تر و وسیع تر حضور داشته باشند که فاصله اجتماعی نیز بیشتر رعایت شود با خودرو شخصی به این مجموعه می آیند و کاملا به شکل انفرادی ورزش می کنند و بعد از یک ساعت ورزش و پیاده روی از پارک خارج می شوند.

او که خود را مستمری بگیریکی از نهادهای فرهنگی معرفی کرد، گفت: بنده به دلیل اینکه سی سال در مدرسه های گوناگون تهران تدریس کرده ام و صبح های زود بیدار شده ام؛ یک عادت سی ساله برای من به وجود آمده که صبح ها زود از خواب بیدار شوم و برای اینکه از این فرصت استفاده بهتری کنم و برای سلامتی نیز مفید باشد پیاده روی البته با کمی دویدن(لبخند زنان)انجام می دهم.

این روزها کوهنوردی نیز تعطیل شده است، البته برخی از مکان ها را می توانیم مراجعه کنیم، اما دربند و درکه که جمعیت بیشتری تردد دارند نمی شود رفت و باید این ورزش را در این مجموعه ها تعطیل کنیم تا انتقال کرونا از بین برود.

از این شهرند تهرانی می پرسم خبری از ورزش دورهمی دیگر نیست؟ پاسخ داد: قبل از کرونا گروه گروه بازنشستگان و سالمندان دور هم حلقه می زدند و اقدام به ورزش و نرمش می کردند و حتی گروهی از مراکز گوناگون به این مجموعه می آمدند و دور هم ورزش می کردند و حتی عده ای از بازنشستگان محلی در چند تیم می شدند اقدام به بازی والیبال و بدمینتون می کردند که دیگر این روزها خبری از این فعالیت های ورزشی و دورهمی ها نیست.

وی که ورزش کردن با ماسک را کمی دشوار دانست، افزود: اگر افراد بازنشسته و سالمندان با تحرک بالا تپش قلب شان بالا می رود به هیچ عنوان نباید فعالیت ورزشی به همراه ماسک انجام دهند و این افراد باید در خانه اقدام به ورزش کردن کنند.

این بازنشسته فرهنگی در ادامه خاطرنشان کرد: این روزها کوهنوردی نیز تعطیل شده است، البته برخی از مکان ها را می توانیم مراجعه کنیم، اما دربند و درکه که جمعیت بیشتری تردد دارند نمی شود رفت و باید این ورزش را در این مجموعه ها تعطیل کنیم تا انتقال کرونا از بین برود.

فعالیت مجازی به همراه ورزش

یکی از مراجعه کنندگان به بوستان چیتگر که با لباس ورزشی در حال قدم زدن است وتلفن همراهش را در دست گرفته و با دقت در حال مطالعه است، به سراغش می رویم، او گفت: قبل از کرونا به همراه دوستانمان در پارک جمع می شدیم و ساعت ها دور هم جمع می شدیم و حتی صبحانه را هم دورهم تهیه می کردیم، اما با آمدن کرونا دیگر دورهمی ورزشی نداریم و هرکسی خودش جداگانه فعالیت ورزشی می کند.

این ساکن غرب پایتخت که مدام به تلفن همراهس نگاه می کند و صدا پیامک تلفن همراهش به گوش می رسد، افزود: یکی از دوستانمان در فضای مجازی یک گروه دوستانه پارک را راه اندازی کرده است و در این گروه با دوستانمان هم صحبت می شویم، البته بخشی از دوستانمان یا تلفن همراه پیشرفته ندارند یا اینکه استفاده از آن را بلد نیستند بنابراین تعداد دوستان در گروه مجازی کمتر از گروه واقعی است.

وی که خود را قزوینی معرفی کرده است، تصریح کرد: هرازگاهی دوستان بازنشسته در پارک حضور دارند اما به قدری فاصله اجتماعی را رعایت می کنند که صدا یکدیگر را نمی شنوند.

این سالمند به یکی از پیام هایی که در فضای مجازی برایش آمده، اشاره کرد، گفت: فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرده است که برای ورزش کردن در ایام کرونا باید قوانین را رعایت کنیم؛ ابتدا اینکه از پارک های نزدیک به محل زندگی خود استفاده کنید و علاوه بر این همراه داشتن وسایل حفاظتی نظیر ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی کننده ضروری است و سومین نکته رعایت حداقل ۱.۵ متر فاصله از سایر افراد تحت عنوان رعایت فاصله اجتماعی است.

این شهروند تهران یاد آور شد: باید برخی فعالیت ها را به طور کامل حذف کرد؛ فعالیت هایی که شامل رفتن به پارک های شلوغ و دور از محل زندگی شما، مراجعه به پارک ها در صورت ابتلا به بیماری کرونا یا تماس طی ۱۴ روز اخیر با بیمار مبتلا به ویروس کرونا، استفاده از زمین های بازی مشترک و نیز شرکت در فعالیت های ورزشی گروهی است.

ورزش در خانه در ایام کرونا

افرادی که اهل ورزش هستند در حال و اوضاع کرونا و قرنطینه هم از انجام حرکات ورزشی و نرمشی غفلت نمی‌کنند و دیگران را نیز تشویق می‌کنند که به بدن‌شان تکانی بدهند.

یکی دیگر از سالمندان که در حال استفاده از وسایل ورزشی در حاشیه دریاچه شهدای خلیج فارس است و خود را تیموری معرفی می کند و بازنشسته یکی از نهاد های نظامی است، در این باره گفت: اگر دستکش و امکانات مجهز همراهمان باشد و فاصله اجتماعی را رعایت کنیم هیچ ایرادی ندارد که از وسایل ورزشی مکان های عمومی استفاده کنیم؛ البته ناگفته نباشد هرچه کمتر بیرون بیایم باعث کاهش زنجیره انتقال بیماری می شود.

او علت حضورش در بیرون از خانه برای ورزش را مربوط به کوچک بودن واحد مسکونی اش دانست، افزود: افرادی که اهل ورزش هستند در حال و اوضاع کرونا و قرنطینه هم از انجام حرکات ورزشی و نرمشی غفلت نمی‌کنند و دیگران را نیز تشویق می‌کنند که به بدن‌شان تکانی بدهند.

تیموری به کلیپ هایی که در فضای مجازی منتشر می شود که افراد سرشناس در خانه ورزش می کنند پرداخت گفت: ورزش در منزل بسیار متداول و توصیه شده است؛ در شرایط اجبار به بیرون نرفتن، خانه بهترین محل برای ورزش است، چراکه هر آنچه برای تمرین‌های ساده ولی انرژی‌زا و مفید نیاز داریم در خانه موجود است. البته که ورزش در فضای باز حس آزاد بودن بیشتری به فرد می‌دهد. هوای آزاد و نور کافی باعث شادابی می‌شود. اما در محیط‌های بسته ما کنترل بیشتری بر شرایط داریم. ورزش در محیط بسته لزوما به این معنا نیست که ما در محیط بدتری فعالیت می‌کنیم،چه بسا در مواردی مزایایی هم داشته باشد. مثلا آب و هوا همیشه برای ورزش در بیرون مناسب نیست.

گزارشی از: محمد خادمی

285268