بررسی رسوایی اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا در پرسون؛

بنویسید AFC بخوانید بنگاه مالی سعودی و شرکا!

راحت تر از آنچه که تصور می شد میزبانی ایران برای ادامه رقابت های انتخابی جام جهانی قطر از دست رفت و به بحرینی ها رسید. به عبارت بهتر دو دستی تقدیم به این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس شد و فوتبال ایران هم مثل همیشه انگشت به دهان باقی ماند.

به گزارش سایت خبری پرسون، اکنون داد همه کارشناسان و پیشکسوتان فوتبال ایران و بازیکنان و مربیان هوا رفته است. باز هم تئوری همیشگی: چرا آنها بله ولی ما نه؟

ریشه های ترجیح دادن بحرین به ایران را باید در ریشه های فاسد بزرگ ترین نهاد فوتبال آسیا جستجو کرد، ریشه های فاسدی که بی بروبرگرد به سعودی ها و پول های آغشته به نفت آنها برمی گردد.

پول هایی بی حساب و کتاب

رونق چاه های عمیق نفت اعراب خیلی وقت است به بزرگ ترین نهاد فوتبال آسیا یعنی کنفدراسیون فوتبال قاره کهن رسیده است. اعراب پول می دهند و همه چیز می خرند.

پول می دهند و میزبانی می گیرند، رای عوض می کنند، کرسی می خرند، جریمه انضباطی صادر می کنند و تصمیمات تاثیرگذار اتخاذ می کنند. به تازگی هم یاد گرفته اند در رابطه با نحوه برگزاری برخی از رقابت های مهم تصمیم گیری کنند و طرح بدهند.

حقیقت تلخ نهاد فوتبال آسیا این است که است مدت هاست طعم شیرین پول های سعودی را چشیده اند و آن را با هیچ چیز عوض نمی کنند. حتی به قیمت این که آنچنان رسوایی به بار بیاورند که میزبانی را دو دستی به بحرین بدهند و در واکنش به اعتراض ایران و سایر کشورها بگویند همینی که هست، اگر شرکت نکنید سه بر صفر بازنده می شوید!

اما واقعا سعودی ها مگر چقدر پول به کنفدراسیون فوتبال آسیا می دهند که این نهاد چشم و گوش بسته تمامی اوضاع را به نفع آنها پیش می برد؟ واقعیت این است که پول واریز شده بی حساب و کتاب تر از این حرف هاست. روایتی است که سالیانه تا سقف 10 میلیون دلار به حساب کنفدراسیون فوتبال آسیا واریز می شود که البته صحت و سقم آن به هیچ عنوان مشخص نیست.

پربیراه نیست که اگر ادعا شود بالاترین رده های مدیریتی این نهاد از سعودی ها حقوق خود را می گیرند.

ریشه های فساد

نهاد کنفدراسیون فوتبال آسیا به دلیل دریافت رشوه های متعدد از سران سعودی حقیقتا یک نهاد فاسد شده است.

بر اساس گزارش های متعدد، پول های سعودی بر تمامی ارکان AFC تاثیر دارد. از رده های پایه و میزبانی آنها گرفته تا بخش بانوان، میزبانی ها و تمامی تصمیمات تاثیرگذار در حوزه لیگ قهرمانان آسیا ، جام ملت های آسیا و انتخابی جام جهانی قطر. اما تمامی این رسوایی ها به همین جا ختم نمی شود...

قانون گذاران سعودی!

همه چیز فقط خریدن حق میزبانی و آرای انضباطی نیست. هم کنفدراسیون فوتبال آسیا و هم سعودی ها پا را از این موارد هم فراتر گذاشته اند و رقابت ها را طراحی می کنند. منظور این است که شیوه های انتخابی را طراحی می کنند و قوانین مربوط به آن را تغییر می دهند. مثلا گروه های انتخابی هر کدام چند تیم داشته باشند، فاصله بازی ها چقدر باشد و مواردی از این دست.

فساد ناشیانه

به هر روی ریشه های کشور عربستان در کنفدراسیون فوتبال آسیا آنچنان قدرتمند و غیرقابل کنترل است که نمی توان بر روی اوضاع کنترلی داشت و نکته بارز این است که فسادهای این نهاد بسیار بارز و ناشیانه به نظر می رسد. انگار هیچ تلاشی برای پنهان کردن آن نیست چون آنقدر نسبت به خودشان اطمینان دارند که اصلا نمی ترسند. صد البته بی انصافی است که اگر فرصت های از دست رفته فوتبال ایران را فقط به پول سعودی ها نسبت بدهیم و سوءمدیریت موجود در فوتبال ایران را از یاد ببریم.

به هر حال سلب میزبانی از ادامه رقابت های جام جهانی پاگشای کنفدراسیون فوتبال آسیا از شهاب الدین عزیزی خادم بود تا او بیشتر از هر زمانی متوجه شود که مبارزه با لابی سعودی ها یکی از سنگین ترین چالش های پیش روی ریاست او در فدراسیون فوتبال ایران خواهد بود.

257445