گزارش پرسون از آخرین وضعیت ثبت نام داوطلبین شورا در کردستان؛

ثبت نام 86 داوطلب انتخابات شوراها/ مشارکت 10 درصدی زنان

بنابر گفته مسئولان تاکنون بیش از 86 نفر با ثبت نام در انتخابات شوراهای شهر و روستا در کردستان آمادگی خود را برای حضور در این انتخابات اعلام کرده اند.

به گزارش سایت خبری پرسون از کردستان، ثبت نام از داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاها از بیستم اسفندماه سالجاری همزمان با سراسر کشور در استان کردستان نیز آغاز شده است.

با استارت ثبت نام داوطلبین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در طول 2 روز 86 داوطلب در این دوره از انتخابات ثبت نام کرده اند.

با این حال بیشترین تعداد داوطلبینی که در این انتخابات شرکت کرده اند در روز اول رقم خورده است، یعنی در همان روز اول 51 نفر کار ثبت نام حضوری و غیرحضوری خود را انجام داده اند.

در روز اول آغاز این ثبت نام ها در استان کردستان 51 مرد و 6 زن حضور خود را در این انتخابات مسجل کرده اند.

روز گذشته (پنحشنبه) نیز 33 نفر مرد و 2 نفر زن به لیست داوطلبین انتخابات شوراهای شهر و روستا در کردستان اضافه شده اند و اکنون می توان گفت که در حدود 10 درصد از شرکت کنندگان در این روز را بانوان تشکیل می دهند که این عدد ولو اینکه نسبت به تعداد شرکت کنندگان مرد پایین است، ولی نشان دهنده ایجاد یک پویایی اجتماعی و سیاسی در بین اقشار زنان به ویژه در استان کردستان می باشد.

مراد جعفری؛ مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کردستان در این باره به خبرنگار پرسون گفت: با توجه به شیوع کرونا در جامعه امسال روش ثبت نام به دو گونه حضوری و غیرحضوری انجام گرفت ولی آمارهای موجود نشان می دهد که ثبت نام حضوری داوطلبین بیشتر از ثبت نام های مجازی و غیرحضوری بوده است.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کردستان تاکید کرد: در روش حضوری که به روال انتخابات دوره های گذشته انجام می شود داوطلبین با مدارک مورد نیاز به فرمانداری ها مراجعه می کنند، ولی در روش غیرحضوری یا همان مجازی داوطلبین انتخابات شوراهای شهر و روستا با استفاده از نرم افزارهای موبایلی و دسکتابی که در سایت وزارت کشور موجود است در این دوره از رقابت ها اعلام حضور می کنند.

جعفری با تاکید بر اینکه 400 دفتر پیشخوان دولت در سطح استان کردستان کار ثبت نام غیرحضور داوطلبین شهر و روستا را انجام می دهند، گفت: از سوی دیگری برخی از داوطلبین این دوره از انتخابات با حضور در پیشخوان های دولت کار ثبت نام خود را انجام داده اند که در هر 3 روش داوطلبین یک کدرهگیری برای ارائه به فرمانداری محل زندگی خود دریافت کرده اند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کردستان بیان داشت: راس ساعت 8 صبح امروز جمعه نیز کار ثبت نام از داوطلبین انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان آغاز شده است.

به گفته این مقام مسئول مرم و ساکنان 23 شهر در استان کردستان باید 176 نماینده خود را در شورا انتخابات نمایند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کردستان بیان داشت: اعضای شورای برخی از شهرها همانند سنندج 9 عضو، برخی دیگر از شهرها همانند مریوان، کامیاران، بیجار، قروه، سقز، بانه 7 عضو و مابقی شهرها هر کدام 5 عضو شورا خواهند داشت.

به گفته مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری کردستان امسال طبق نظر وزارت کشور شهرهای«دیواندره»، «حسین آباد» از توابع سنندح و نیز شهر «سنته» سقز از وضعیت روستایی بودن به شهر تغییر وضعیت داده اند که این شهرها هم 5 عضو در شورای سال آینده خواهند داشت.

در دوره گذشته انتخابات شوراهای شهر و روستا در کردستان 4172 نفر به عنوان عضو شورا در سطح این استان به عنوان وکلای مردم در شورا حضور داشتند که تعداد اعضای شوراهای روستا بسیار بیشتر از اعضای شوراهای شهر بود.

تعداد اعضای شوراهای روستاهای استان بیش از 4 هزار نفر و اعضای شوراهای شهر 172 نفر بودند.

امسال انتخابات شوراهای شهر و روستا در کردستان در 1312 روستا و 32 شهر برگزار می گردد.

طبق آخرین آمار 59 درصد از مردم استان کردستان در انتخابات همزمان ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در دوره گذشته مشارکت داشته اند.

آیین مهر ـ استان کردستان

247292