معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی:

رسانه ها باید ابزار مطالبه گری مردم شوند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی امروز در نشست هم اندیشی با نخبگان حوزه رسانه در اراک گفت: رسانه ها باید ابزار مطالبه گری مردم شوند.

به گزارش سایت خبری پرسون از اراک ، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی امروز در نشست هم اندیشی با نخبگان حوزه رسانه در اراک گفت: رسانه ها باید با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم در زمینه مطالبه گری یاریگر ما باشند و مردم نیز با مطالبه گری بویژه در بخش مشکلات و مسائل اجتماعی به مشخص شدن آسیب های اجتماعی و رفع آنها در جامعه کمک کنند.

محسن خیرمند ابراز کرد: باید سطح اعتماد بین مردم و دادگستری افزایش یابد و مردم براحتی مشکلات اجتماعی را با این نهاد مطرح کنند و عنصری که میتواند باعث تعامل مردم با دادگستری شود قطعا رسانه ها هستند که با تنویر افکار عمومی میتوانند مردم را به سمت مطالبه گری اجتماعی سوق دهند.

این مقام مسئول سواد رسانه ای را از مهمترین نیازهای خبرنگاران دانست و تاکید کرد: ارتقای سواد رسانه ای در تحلیل موضوع یک گزارش اجتماعی و اشراف یک خبرنگار به آن حوزه در کیفیت تهیه یک گزارش اجتماعی کمک کننده به رفع مشکلات این حوزه بسیار تاثیرگذار است.

خیرمند گفت: مطرح کردن مشکلات اجتماعی توسط رسانه ها باید به دور از سیاهه نمایی و براساس واقعیات باشد تا بتواند به بررسی و ارائه راهکار رفع آن کمک کند نه باعث تنش یا جوسازی در جامعه و در نتیجه دور شدن جامعه از اصل ماجرا شود.

خیرمند با بیان اینکه در بحث ۵۵ متری و پاساژهای ناایمن، با ورود رسانه ها کار به نتایج خوبی رسید، افزود: در موضوعات اجتماعی می توان به خوبی از ظرفیت رسانه ها برای رفع مشکلات بهره مند شد، به همین جهت دست یاری دادگستری به سوی ارتباط با خبرگزاری ها و رسانه ها باز است.

وی افزود: رسانه ذائقه مردم را میسازد و میتواند باعث ایجاد روحیه ورزشی یا علاقمندی به حوادث در نزد مردم شود پس چه بهتر رسانه ها روحیه مطالبه گری را در نزد مردم الگو سازی کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی گفت: فعالیت در کار رسانه نیازمند سواد رسانه ای است، اما رسانه ای شدن برخی موضوعات روند کار را دچار اختلال می کند به همین دلیل بهتر است که مسئله در سطح مدیریت یا نهادهای نظارتی مربوطه طرح شود.

وی با تاکید به ظرفیت فضای مجازی، گفت: فضای مجازی، در کنار تهدید، فرصت هم محسوب می شود که کمتر به آن بها داده شده و باید از این فضا در جهت حل مشکلات شهر و روستا استفاده کرد.

خیرمند، با تاکید بر توجه به فضای مجازی، اعتیاد و آموزش پیش از ازدواج، گفت: با توجه به این سه موضوع چالش های زیادی از جامعه را میتوان بررسی و از وقوع آن پیشگیری کرد.

وی عنوان کرد: نقش کلیدی رسانه‌ها در مقابل رخدادها و اتفاقاتی که در بستر جامعه رخ می‌دهد بر کسی پوشیده نیست، اما باید رسانه ها بدون جانب داری و خط فکری خود با دیدگاه مردم جامعه و نظر کارشناسی به موضوعات نگاه کنند.

خیرمند بیان کرد: رسانه‌ای که تولید محتوا و فکر کند در جامعه اثرگذار است و می‌تواند از این مهم در راستای جذب هر چه بیشتر مخاطب و در نتیجه افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی و کمک به پیشیگری و آموزش در جامعه استفاده کند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها باید بتوانند به درک غیرجناحی و سیاسی از مسایل برسند و زوایای پیچیده از یک موضوع را به خصوص در حوزه اجتماعی پیدا کرده و در حل مشکلات تاثیرگذار باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی افزود: در رسیدگی به مسایل اجتماعی جناح‌بندی‌های سیاسی رسانه‌ها مطرح نیست چرا که همه زیر لوای پرچم جمهوری اسلامی ایران فعالیت میکنند و پدیده‌هایی از قبیل کودکان کار، اعتیاد، طلاق، کودک آزاری و کودک همسری و دیگر معضلات اجتماعی باید برای همه فعالان رسانه‌ای مهم باشد و برای حل این مشکلات برنامه داشته باشند.

در این دیدار مدیران رسانه های استان مرکزی ضمن تحلیل مسائل روز برخی از تنگ نظری و کم کاری های حوزه های اداری و رسانه ای در استان را عنوان کردند.

246924

مطالب مرتبط