در راستای پیشگیری از تخریب جنگل؛

رصد هوایی اراضی منابع طبیعی گیلان به زودی آغاز می شود

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان گفت: قبلا قاچاقچیان با کامیون و وانت بسیار علنی اقدام به قاچاق چوب می کردند، اما تشدید اقدامات حفاظتی موجب شده اقدام به تغییر شگرد در قاچاق چوب کنند و شاهد چند مورد قاچاق خانوادگی بودیم.

به گزارش سایت خبری پرسون از گیلان، سرهنگ محمد قربانی لرد با اشاره به مهمترین اقدامات یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان از ابتدای سال تاکنون، اظهار کرد: در راستای پیشگیری از تخریب جنگل و مقابله با قاچاق چوب اقدام به راه اندازی سامانه مانیتورینگ در گلوگاه های قاچاق و پاسگاه های یگان حفاظت کردیم.

وی با بیان اینکه مانیتورینگ شرق استان آغاز شده و به زودی در کلیه اراضی ملی اجرایی می شود، تصریح کرد: از ابتدای سال آینده رصد و پایش هوایی اراضی منابع طبیعی استان به وسیله هواپیمای سبک(کواد کوپتر) انجام می شود. با توجه به فیلم برداری آنلاین این هواپیما خیلی سریع گزارش حریق و قطع درختان و تخریب و تصرف اراضی را دریافت خواهیم کرد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، از افزایش ۳۰ درصدی قاچاق چوب در استان خبر داد و گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۱۵۴۷ فقره قاچاق چوب داشتیم و ۱۴۱۲ نفر را در این رابطه دستگیر و بازداشت کردیم که رشد ۳۴ درصدی را در تعداد دستگیری ها نشان می دهد.

قربانی لرد، با اشاره به کاهش هفت درصدی حجم چوب آلات قاچاق کشف شده طی مدت مذکور، یادآور شد: حجم چوب آلات جنگلی قاچاق ۱۳۲۲ مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش را نشان می دهد؛ البته کاهش حجم کشفیات ناشی از جدیت نیروهای یگان حفاظت در برخورد با قاچاقچیان است.

وی یکی از عوامل کاهش حجم چوب آلات مکشوفه را قاچاق توسط خودروهای شخصی و سواری دانست و اضافه کرد: قبلا قاچاقچیان با کامیون و وانت بسیار علنی اقدام به قاچاق چوب می کردند، اما تشدید اقدامات حفاظتی موجب شده اقدام به تغییر شگرد در قاچاق چوب کنند و شاهد چند مورد قاچاق خانوادگی بودیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه امسال چهار زن را در جریان قاچاق چوب دستگیر کردیم، ادامه داد: برخی از قاچاقچیان فرزندان خردسال خود را به همراه دارند تا موجب گمراهی نیروهای حفاظتی شوند.

قربانی لرد، همچنین از توقیف ۱۰۲۴ دستگاه وسیله نقلیه و ۵۶ اره موتوری مرتبط با قاچاق چوب خبر داد که افزایش ۶۹ درصدی را نشان می دهد و تصریح کرد: متاسفانه طی مدت مذکور شش مورد درگیری با قاچاقچیان داشتیم که موجب مجروح شدن ۱۳ نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی استان شد.

وی با اشاره به کشف و ضبط ۱۰۵ هزار و ۷۸۴ کیلوگرم تخته پالت و لاش برگ و خزه قاچاق، عنوان کرد: همچنین ۱۳۲۲ استر هیزم را کشف کردیم که نشان دهنده رشد ۴۱ درصدی است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۲۶۴۲ فقره عملیات رفع تصرف اراضی جنگلی، مرتعی و ساحلی انجام شده است، گفت: شاهد افزایش ۱۴۶ درصدی تعداد عملیات و آزادسازی ۱۲۵۹ هکتار از اراضی ملی هستیم که رشد ۳۰ درصدی در اراضی آزاد شده را نشان می دهد.

وی با اشاره به رشد ۲۶ درصدی تشکیل پرونده دامداری غیر مجاز و چرای بیش از حد، متذکر شد: چرای غیر مجاز تخریب مرتع و فرسایش خاک را به دنبال دارد و لذا طی مدت مذکور، ۱۸ هزار و ۴۵۴ واحد دامی غیر مجاز را از مراتع خارج کردیم.

قربانی لرد، با بیان اینکه علیرغم افزایش ۱۱ درصدی تعداد حریق در اراضی جنگلی شاهد کاهش سطح آتش سوزی هستیم، اظهار کرد: امسال ۲۸۵ فقره حریق در ۴۰۹ هکتار از اراضی جنگلی استان رخ داد، اما همه این حریق ها در سطح اطفا شد که نشان دهنده آمادگی نیروهای حفاظتی با کمک نیروهای امدادی و بسیجی و مردم محلی است.

وی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان را ۵۸۰ نفر دانست و تصریح کرد: براساس استانداردهای جهانی هر ۱۰۰۰ هکتار جنگل و هر ۲۰۰۰ هکتار مرتع به یک نیروی حفاظتی نیاز دارد لذا با توجه به مساحت ۵۶۵ هزار هکتاری اراضی جنگلی و ۲۲۴ هزار هکتاری مراتع استان شاهد کمبود نیروهای حفاظتی هستیم. در این راستا مانیتورینگ و رصد هوایی در امر حفاظت بسیار کمک کننده خواهد بود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، از جمله مهمترین دلایل آمار بالای کشفیات در استان گیلان را وجود کارخانجات بزرگ پالت سازی و صنایع چوب دانست و اضافه کرد: همه چوب آلات کشف شده مربوط به استان گیلان نیست و بخش عمده ای از کشفیات ما از سایر استان ها به گیلان آمده لذا اقدام به استقرار نیروهای حفاظتی در محدوده کارخانجات کردیم تا محموله ها را بررسی کنند.

قربانی لرد، یکی از مشکلات مبارزه با قاچاق چوب را خلاءهای قانونی و عدم وجود قوانین بازدارنده دانست و یادآور شد: مجازات های پیش بینی شده برای قاچاقچیان بازدارندگی کافی را ندارد و نیازمند بازنگری در قوانین هستیم.

وی از شهروندان خواست هرگونه تخریب و تصرف و قاچاق و حریق را از طریق شماره ۱۵۰۴ اطلاع رسانی کنند و گفت: سامانه تلفتی ۱۳۹ سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نیز فعال بوده و آماده دریافت گزارشات مردمی است.

منبع: ایسنا

246704