پرسون گزارش می دهد؛

بازار خرید و فروش میلیونی پرنده های زینتی / رواج حیوان گردی در بوستان های پایتخت

به واسطه حیاط دار بودن خانه ها در مناطق روستایی که تراکم جمعیتی کمتری وجود دارد هم زیستی انسان و حیوان بیشتر شکل گرفته است، اما هم زیستی انسان و حیوان در شهرها به دلیل خانه های کوچک آپارتمانی و تراکم جمعیتی بالای انسانی مهیا نیست؛ گرچه این روزها عده ای به نگهداری حیواناتی مانند سگ، گربه و انواع مختلف پرندگان در خانه های کوچک شهری روی آورده اند.
تصویر بازار خرید و فروش میلیونی پرنده های زینتی / رواج حیوان گردی در بوستان های پایتخت

به گزارش سایت خبری پرسون، با توسعه پیدا کردن شهرها دیگر خبری از آن خانه های بزرگ و حیاط دار نیست و دیگر حیواناتی مانند مرغ و خروس در خانه های مسکونی نگهداری نمی شود، اما در یک دهه اخیر نگهداری برخی حیوانات در بین افراد جامعه به خصوص شهرنشینان رواج پیدا کرده است، حیواناتی مانند گربه، سگ، خرگوش، انواع پرندگان، ماهی های آبی زینتی و...که جایی برای خودشان در محیط های مسکونی باز کرده اند.

به قدری بازار خرید و فروش این حیوانات در تهران داغ است که برخی از این حیوانات از آن سوی مرز به کشورمان انتقال داده می شوند و معاملات میلیونی برای آنها شکل می گیرد، حتی مجموعه هایی در محلات گوناگون پایتخت برای فروش مواد غذایی ویژه آنها راه اندازی شده است و در برخی از قفسه های فروشگاه های بزرگ تهران نیز مواد غذایی این حیوانات برای فروش عرضه می شود.

در این میان عده ای دیگر از شهروندان تهرانی در خانه هایشان از حیواناتی مانند میمون، جغد، عقاب، شاهین ،مار و...به عنوان حیوانات پرخطر نگهداری می کنند که خطراتی را برای خود و سایرافراد جامعه به وجود خواهند آورد.

خبرنگار پرسون در این گزارش نگاهی انداخته به حضور حیوانات در زندگی برخی از شهروندان تهرانی که در ادامه می خوانید:

از کشورهای دیگر تنها فرهنگ سگ گردانی را یاد گرفته اند

این روزها پارک ها و بوستان ها یکی از مراکز تجمع حیوانات خانگی به همراه صاحبانشان است، به یکی از بوستان های غرب تهران در بزرگراه شهید حکیم بلوار اباذر مراجعه می کنیم که انبوهی از خانواده ها برای پیاده روی به این مکان به همراه حیوانات خانگی شان آمده اند.

یکی از سالمندان که به روی نیمکت این بوستان نشسته است، به خبرنگار ما گفت: هر کاری یک قاعده ای دارد، اینکه یک عده به واسطه اینکه به حیوانات علاقه مند هستند آنها را در خانه هایشان نگهداری می کنند به حقوق سایر افراد جامعه توجه ندارند، چرا که این حیوانات در آپارتمان های کوچک سر و صدا ایجاد می کنند که باعث نارضایتی همسایگان می شود.

او ادامه داد: بسیاری از شهروندان هستند که از حیوانات می ترسند و سکونت این حیوانات در همسایگی شان موجب استرس برای آنها می شود.

یکی دیگر از شهروندان تهرانی در این باره به خبرنگار پرسون گفت: اگر قرار باشد هر فردی هر نوع حیوانی را در محیط مسکونی اش نگهداری کند به نوعی سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. افرادی که حیواناتی را در خانه نگهداری می کنند از خارج از کشور یاد گرفته اند، اما آنها از خارج تنها فرهنگ نگهداری سگ را یاد گرفته اند و از فرهنگ های مثبت این کشورها چیزی یاد نگرفته اند.

بوستان ها محیطی آلوده شده است

این شهروند تهرانی خاطرنشان کرد: بسیاری از این حیوانات آموزش دیده اند که مدفوع خود را در خانه انجام ندهند و هر وقت که به بیرون از خانه آورده می شوند مدفوع کنند از همین رو صاحبان این زبان بسته ها هر روز آنها را به بوستان ها و پارک ها می آوردند تا در این محیط ها دستشویی کنند که موجب شده تمام محیط بوستان آلوده شود.

یکی دیگر از ساکنان پایتخت رو به خبرنگار ما کرد و گفت: بسیاری از افرادی که حیوان نگهداری می کنند غذاهای گران قیمت برای آنها فراهم می کنند که شاید در ماه میلیون ها تومان خرج حیوان شان می کنند.

دوستدار حیوانات نیستند

حتی عده ای از شهروندان غذاهای اضافه خانه شان را نیز در محیط باز شهری قرار می دهند تا حیوانات از آن بهره مند شوند و همچنین برخی مواد پروتئینی خریداری می کنند و در کنار سطل های زباله قرار می دهند تا حیوانات از آن استفاده کنند.

او معتقد است: این افراد دوستدار حیوانات نیستند چرا که آنها را اسیر خودشان کرده اند، در حالی که بسیاری از شهروندان تهرانی که دوستدار حیوانات هستند برای پرندگان دانه خریداری می کنند و در محیط های بیرون می گذارند تا آن ها آذوقه های رها شده بهره مند شوند.

این شهروند تهرانی خاطرنشان کرد: حتی عده ای از شهروندان غذاهای اضافه خانه شان را نیز در محیط باز شهری قرار می دهند تا حیوانات از آن بهره مند شوند و همچنین برخی مواد پروتئینی خریداری می کنند و در کنار سطل های زباله قرار می دهند تا حیوانات از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: برخی از شهروندان هستند که ظرف های آبی را برای حیوانات در معابر مهیا می کنند تا آب برای خوردن داشته باشند، این نوع شهروندان به عنوان شهروندان دوستدار حیوانات شناخته می شود.

او ادامه داد: برخی از افرادی که حیوانات را نگهداری می کنند گویا از آن دسته از افراد هستند که دچار بیماری افسردگی هستند و برای اینکه بیماری شان تشدید نشود خود را با حیوانات خانگی سر گرم می کنند.

خرید و فروش گربه خانگی بازاری ندارد

هزینه نگهداری یک گربه شامل تهیه غذا، دارو، دکتر و مواد شستشو به طور نرمال بین یک میلیون تومان می شود، البته برخی در کشورمان فعالیت زیر زمینی دارند و گربه های نژاد ایرانی را بدون هزینه جمع آوری می کنند و به کشورهای اروپایی ارسال می کنند و به درآمد خوبی می رسند.

نگهداری از گربه در خانه آن طور که باید مورد توجه ایرانی ها قرار نگرفته است، اما هستند افرادی که از این حیوان در خانه خود مراقبت و نگهداری می کنند. آن طور که مشخص است گران قیمت ترین و زیباترین گربه ها در مناطق مختلف کشورمان وجود دارد با این وجود گربه های پشمالو از دیگر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی روانه بازار ایران می شوند.

محمد یکی از فروشندگان حیوانات خانگی درباره قیمت گربه گفت: گربه ها از یک صد هزار تومان تا 3 میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرند، اما آن طور که باید این حیوان مورد توجه ایرانیان برای نگهداری در خانه قرار نگرفته است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه مخارج نگهداری یک گربه در طول یک ماه به چه میزان است؟ گفت: هزینه نگهداری یک گربه شامل تهیه غذا، دارو، دکتر و مواد شستشو به طور نرمال بین یک میلیون تومان می شود، البته برخی در کشورمان فعالیت زیر زمینی دارند و گربه های نژاد ایرانی را بدون هزینه جمع آوری می کنند و به کشورهای اروپایی ارسال می کنند و به درآمد خوبی می رسند.

آن طور که ما با خبر شده ایم در بوستان جنگلی چیتگر محیطی به نام دهکده مهربانی راه اندازی شده که دوستداران حیوانات با همکاری شهرداری منطقه 22 محیطی را فراهم کرده اند که سگ های بدون صاحب را نگهداری می کنند و در صورتی که فردی برای باغ و محیط خاص دیگری سگی به عنوان نگهبان نیاز داشته باشد به آن فرد تحویل داده می شود.

یکی از فروشندگان سگ های خانگی نیزبه خبرنگار ما گفت: قیمت سگ‌های نگهبان بر اساس نوع نگهبانی و نژاد آنها متفاوت است، اما بالاترین قیمت سگ نگهبان مربوط به نژاد روتوایلر با 10 میلیون تومان است.

وی درباره بازار معاملات حیوانات خانگی خاطرنشان کرد: در گذشته بازار خرید و فروش سگ های نگهبان بیشتر رونق داشت، اما در چند سال اخیر خرید و فروش سگ های زینتی و خانگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است

ماهی های تزئینی اکواریونی

هر یک از حیوانات در پایتخت بازار خاصی دارند، بازار ماهی های تزئینی در خیابان نواب قرار دارد، به این بازار مراجعه می کنیم، یکی از فروشندگان ماهی های اکواریومی گفت: قیمت هر یک از ماهی ها متفاوت است، از نرخ 20 هزار تومان تا یک میلیون تومان ماهی به شکل تزئینی به فروش می رسد.

این فروشنده افزود: هر فردی که به ماهی تزئینی علاقه دارد، باید حدود سه میلیون تومان هزینه اولیه مانند تهیه آکواریوم، ملزوماتی مانند پمپ آب، سنگ های تزئینی و... انجام دهد.

او که خود را رضا معرفی می کند، گفت: دربازار حدود هزار نوع ماهی متنوع تزئینی وجود دارد که بیش از 80 درصد آن از خارج از کشور وارد ایران می شوند و بیشتر آن ها از کشورهای شرق آسیا روانه بازار کشورمان می شوند.

بازار داغ خرید و فروش پرندگان

هر حیوانی مشتری خودش را دارد، قناری یکی از پرطرفدارترین پرندگان در بین ایرانی هاست، این پرنده کوچک و زیبا از 50 هزار تومان تا یک میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد، طوطی نیز از 500هزار تومان تا 10 میلیون تومان است و نژاد افریقایی آن گران تراست.

بازار پرندگان در بزرگراه آزادگان است، در این بازار انواع گوناگون پرنده از سرتاسر مناطق کشور و جهان با قیمت بین 100 هزار تومان تا میلیون ها تومان به فروش می رسد.

انواع قناری، طوطی، کبوتر، قرقی و....در قفس های نیم متری نگهداری می شوند، که برخی از آن سوی مرزها به داخل کشورمان آورده شده است، کشورهای افریقایی و اروپایی مهم ترین کشورهای صادر کننده این پرندگان به ایران هستند.

نحوه قیمت گذاری در این بازار بنا به گفته برخی فروشندگان سلیقه ای است و تعرفه خاصی برای فروش این پرندگان وجود ندارد، به همین دلیل قیمت برخی از پرندگان حتی به میلیون ها تومان نیز می رسد.

بازار مولوی نیز از دیگر پاتوق های خرید و فروش پرنده است که یکی از فروشندگان پرنده در بازار مولوی به خبرنگار ما گفت: قیمت پرندگان در این بازار 10 هزار تومان تا سه میلیون تومان است، حتی برخی از پرندگان چند میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرند، برخی پرندگان مانند شاهین، قرقی و عقاب از کشورمان به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شوند، چرا که اعراب تمایل دارند این نوع پرندگان وحشی را در منزلشان نگهداری کنند.

وی افزود: هر حیوانی مشتری خودش را دارد، قناری یکی از پرطرفدارترین پرندگان در بین ایرانی هاست، این پرنده کوچک و زیبا از 50 هزار تومان تا یک میلیون تومان مورد معامله قرار می گیرد، طوطی نیز از 500هزار تومان تا 10میلیون تومان است.

گزارش از: محمد خادمی

289813