کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

توافق جناح‌های داخلی عراق برای خروج آمریکا

مطالبه برای خروج آمریکا فراگیرتر و گسترده‌تر شده است حتی آن‌هایی که تا چندی پیش احساس می‌کردند که اگر آمریکا بماند می‌تواند پشتیبان آن‌ها باشد، امروز می‌بینند که ادامه حضور آمریکا و سیاست‌های تنش‌آفرینی که آمریکایی‌ها دارند، موقعیت آن‌ها را نیز تضعیف می‌کند.
تصویر توافق جناح‌های داخلی عراق برای خروج آمریکا

مصیب نعیمی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص حمله آمریکا به مرز سوریه و عراق عنوان کرد: با توجه به شرایطی که آمریکا در منطقه دارد و تناقض در موضع‌گیری‌های دولت جدید آمریکا، حمله آمریکا به مرز سوریه و عراق چیزی جز اعلام وجود نمی‌تواند تلقی شود چرا که با این حمله هم نوع واکنش منفی به آمریکا در سوریه و عراق افزایش پیدا می‌کند و هم روند مسالمت آمیزی که آمریکایی‌ها مدعی بودند در پیش گرفته‌اند را زیر سؤال بردند.

نعیمی افزود: دولت آمریکا به دنبال فشاری که از طرف جناحین در داخل به آن‌ها وارد می‌شود سعی دارد اعلام وجود کند.

وی در ادامه تصریح کرد: این نوع روش‌ها در سیاست‌های آمریکایی‌ها معمولاً متداول بوده یعنی زمانی که با بن‌بست مواجه می‌شوند با راه‌اندازی یک جریان جدید از هر معامله‌ای بهای آن را بگیرند و این تقریباً همان روشی است که صهیونیست‌ها نیز دارند.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها دریافتند که وجودشان در سوریه و عراق قابل پذیرش نیست، توجیهی ندارد و نمی‌توانند در آرامش منطقه نقشی ایفا کنند و نمی‌کنند، در نتیجه از طریق حمله نظامی به مرز سوریه و عراق به دنبال اعلام وجود بودند.

نعیمی همچنین اظهار داشت: مطالبه برای خروج آمریکا فراگیرتر و گسترده‌تر شده است حتی آن‌هایی که تا چندی پیش احساس می‌کردند که اگر آمریکا بماند می‌تواند پشتیبان آن‌ها باشد، امروز می‌بینند که ادامه حضور آمریکا و سیاست‌های تنش‌آفرینی که آمریکایی‌ها دارند، موقعیت آن‌ها را نیز تضعیف می‌کند.

وی ادامه داد: در محور داخلی جناح‌های عراق توافق صورت گرفته که آمریکا در عراق حضور نداشته باشد یا حداقل وجود نظامی نداشته باشد و به وجود سیاسی محدود شود.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: نوع نگرش و نوع بیرون رفتن آمریکا از عراق متفاوت است. برخی‌ها می‌گویند باید با روش مذاکره و مسالمت آمیز آمریکایی‌ها را وادار به خارج شدن کرد و برخی هم اعتقاد دارند که آمریکا هر جا احساس کند موقعیت ماندن دارد، می‌ماند و تنها راه، مبارزه و برخورد وعدم پذیرش آن است. به نظر می‎رسد دولت بایدن مجبور خواهد شد که یکسری شرایط جدید را در عراق بپذیرد.

245999

مطالب مرتبط