کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

نیروهای ائتلاف یا داعش، ترجیح عراق کدام است؟

انفجارهای اخیر در عراق بهانه‌ای دست آمریکایی‌ها داد که با این استدلال که اگر آمریکایی‌ها و نیروهای ائتلاف از عراق خارج شوند این داعش است که دوباره سر از لانه‌های خود بیرون آورده و فعال می‌شود و دوباره نا امنی و کشت و کشتار توسط داعشی‎ها در سر تا سر عراق رخ خواهد داد، به حضور خود در عراق ادامه دهند.
تصویر نیروهای ائتلاف یا داعش، ترجیح عراق کدام است؟

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص سیاست آمریکا در قبال عراق اظهار داشت: در زمان ترامپ با زدن فرماندهی داعش و کشته شدن ابوبکر بغدادی، داعشی‌ها فعالیت‌های خود را محدود کردند تا این موج از سرشان بگذرد و این هژمون آمریکا در عراق به پایان برسد و یا حداقل کمرنگ شود.

سید افقهی ادامه داد: پس از پایان یافتن ریاست جمهوری ترامپ و روی کار آمدن دموکرات‌ها که مؤسس و بنیانگذار داعش بودند به گواهی خانم کلینتون که در کتاب «گزینه‌های سخت» خود بیان می‌کند که ما داعش و القاعده را به وجود آوردیم، آمریکا تمایلی برای خارج شدن از عراق را ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: مسئله مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در حال حاضر نیز بایدن بدش نمی‌آید که داعش را مجدداً با رویکرد، نرم افزار و سخت افزار جدید و اولویت‌های تازه به عنوان اهرم فشار فعال کند.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به لغو توافقنامه همکاری‌های استراتژیک بین آمریکایی‌ها و عراقی‌ها توسط پارلمان عراق، فشار زیادی روی دولت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق وجود دارد که باید نیروهای آمریکا خارج شوند.

بایدن بدش نمی‌آید که داعش را مجدداً با رویکرد، نرم افزار و سخت افزار جدید و اولویت‌های تازه به عنوان اهرم فشار فعال کند

سید افقهی افزود: انفجارهای اخیر در عراق بهانه‌ای دست آمریکایی‌ها داد که با این استدلال که اگر آمریکایی‌ها و نیروهای ائتلاف از عراق خارج شوند این داعش است که دوباره سر از لانه‌های خود بیرون آورده و فعال می‌شود و دوباره نا امنی و کشت و کشتار توسط داعشیها در سر تا سر عراق رخ خواهد داد، به حضور خود در عراق ادامه دهند.

وی با اشاره به این‌که پشت انفجارهای اخیر عراق یک ارتباط منطقی و نتیجه‌گیری به نفع آمریکا نهفته بود، بیان کرد: این عملیات انجام شد که هم فشار از روی مصطفی الکاظمی به عنوان فرمانده کل قوا برداشته شود و هم توجیهی برای ادامه حضور آمریکایی‌ها باشد چرا که فواد حسین وزیر خارجه عراق توییت زد و با صراحت نوشت با توجه به خطرات داعش ما همچنان به حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیاز داریم.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: آمریکایی‌ها آمده‌اند که بمانند. آقای رامسفلد پس از سقوط صدام وقتی وارد بغداد شد گفت «ما حداقل 30 سال در عراق هستیم». آقای ترامپ نیز زمانی که روی کار آمد گفت «نفت عراق مال ماست» و واقعاً آمریکایی‌ها نفت عراق را می‌دزدند.

سید هادی سید افقی در پایان خاطر نشان کرد: نیروهای مقاومت اسلامی و نیروهای حشد شعبی که نیروهای خالص مردم عراق هستند به شدت مخالف حضور و استمرار حضور نیروهای آمریکایی هستند مخصوصاً بعد از عملیات تروریستی که منجر به شهادت سردار بزرگوار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس شد. این اصرار مردم، گروه‌های سیاسی و نیروهای مقاومت اسلامی برای خروج نیروهای آمریکایی روز به روز بیش‌تر می‌شود.

244995

مطالب مرتبط