در کمیجان رقم خورد؛

مراسم رونمایی از شش اثر ثبت ملی در شهرستان کمیجان

طی مراسمی امروز با حضور مسئولین حوزه فرهنگی استان در کمیجان از ثبت ملی هنر بافت قالی بزچلو و پنج اثر ثبت شده در میراث ناملموس ملی رونمایی گردید.
تصویر مراسم رونمایی از شش اثر ثبت ملی در شهرستان کمیجان

به گزارش سایت خبری پرسون مرکزی، ابراهیم رستمی فرماندار شهرستان کمیجان در این آیین ضمن تقدیر از هنرمندان و فعالان فرهنگی شهرستان و گروه بیزیم بزچلو که در ثبت این آثار تلاش نموده اند گفت: شهرستان کمیجان با ثبت این شش اثر ملی بعد از شهرستان اراک در جایگاه دوم ثبت آثار ملی در استان قرار گرفته که نشان دهنده غنای فرهنگی و جایگاه والای تاریخی و هنری این شهرستان است.

رستمی ادامه داد حمایت از صنایع دستی ضمن ایجاد اشتغال در جوامع شهری و روستایی باعث حمایت از کالای داخلی و در نتیجه افزایش روحیه ملی در مردم می شود.

وی اضافه کرد: صنایع دستی پیشینه فرهنگی و هر شهر و منطقه ای است و باعث شناسنامه دار شدن و ایجاد هویت فرهنگی در مناطق می شود.

گفتنی است قالی بزچلو یا فرش بزچلو از فرش‌های سبک روستایی است که در منطقه بزچلو واقع در غرب ایران بافته می‌شود. در این قالی از گره متقارن با تار و پود پنبه‌ای و پشمی و پرز پشمی استفاده شده است. لچک و ترنج و ماهی درهم از طرح‌های رایج و شتری، گلی، آبی و عاجی از رنگ‌های رایج قالی برچلو است.

مناطق شمال غربی استان مرکزی و حوالی کمیجان را برچلو یا بزچلو مینامند . واژة برچلو، بزچلو، برچلوئی و بزچلوئی پسوند نام خانوادگی بسیاری از مردم و اهالی استان مرکزی یا کسانی است که از این استان کوچ کرده اند. از طرفی در منطقة کمیجان بخش وسیعی از روستاها و مزارع را جزو محال برچلو یا بزچلو می شناسند.

اما برچلو کجاست ؟

این ناحیه درحقیقت ولایت بزچلو بوده است یا بزچلواستان یعنی سرزمین وابسته به بزچلو یا برچلو منطقه ای بوسعت 2595 کیلومترمربع در شمال غربی شهرستان اراک قرار گرفته و از همان جهت مرزشمال غربی استان را با استان همدان تشکیل داده است.

بلوک برچلو یا بزچلو دارای 60 پارچه آبادی و روستاهای بزرگ و کوچک است. جمعیت این بخش براساس سرشماری 1370 مرکز آمار 52156 نفر است. در این مطلب به اختصار؛ مختصر به تعداد اندکی از مراکز مهم جمعیتی آن اشاره می شود: کمیجان، میلاجرد، آقچه کهریز، فامرین، فتح آباد، فضل آباد، سمقاور، امام درویشان، ینگ ملک، عیسی آباد، انار، خمارباغی، کلوان، ذادق آباد روشنایی زنجیران، سلم آباد، آقازیارت، زنگارک، سقرجوقک، چاپار، کوت آباد اسفندان، چلبی خان آباد، سلوکلو، جعفرآباد، وفس، آمره فریس آباد، خسروبیگ، چزان یاسبولاغ، دستجان،کردزر،یساول، خنجین، فرک چهرقان، طرلان، سیزان، راستگوان و عودآغاجی روستاهای مهم برچلو هستند.

مختصات جغرافیایی برچلو

موقعیت جغرافیایی: کمیجان در 85 کیلومتری شرق همدان و 85 کیلومتری شمال غرب شهرستان اراک درمختصات جغرافیایی 20 و 49 طول شرقی و 40 و 34 عرض شمالی قرار داشته و از نظر تقسیمات کشوری تابع شهرستان اراک می باشد.

بخش وفس به مرکزیت کمیجان با وسعت 2595 کیلومترمربع در شمال غربی شهرستان اراک و استان مرکزی واقع و از طرف شمال به شهرستان ساوه و از غرب به شهرستان همدان و از مشرق به شهرستان تفرش و بخش مرکزی اراک و از جنوب به بخش خنداب محدود است.

فاصلة روستاهای چهرقان، وفس، سیجان و طرلان، دورترین روستاهای بخش تا مرکز استان 120 کیلومتر است.

245973

مطالب مرتبط