مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان:

آبرسانی سد کلان ملایر با دستور وزیر نیرو به بهره برداری رسید

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان همدان از آبرسانی سد کلان ملایر با دستور وزیر نیرو خبر داد.
تصویر آبرسانی سد کلان ملایر با دستور وزیر نیرو به بهره برداری رسید

به گزارش سایت خبری پرسون از همدان، «منصور ستوده» مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان روز سه شنبه در آیین بهره برداری از پروژه سد کلان ملایر اظهار کرد: سد کلان ملایر با مساحت ۳۸۴ کیلومتر مربع و طول دریاچه ۴۹۰ متر با حجم مخزن ۴۵ میلیون متر مکعب، با هدف تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و محیط زیست جنوب استان همدان ساخته شده است.

وی با بیان اینکه هم اینک بیش از ۴۱ میلیون متر مکعب آب پشت این سد قرار دارد افزود: ۷۵۸ میلیارد ریال برای ساخت این سد هزینه شده و قرار است ۲۲ میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

ستوده بیان کرد: این ۲۲ میلیون متر مکعب آب شامل ۱۲ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر و روستاهای مسیر، ۵۰۰ هزار متر مکعب آب مورد نیاز شهرک صنعتی سهند، چهار میلیون متر مکعب حق آبه کشاورزی پایین دست و ۵.۵ میلیون متر مکعب حق آبه محیط زیست است.

وی اضافه کرد: تصفیه خانه آب آشامیدنی در پایین دست سد کلان ملایر نیز با ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه ساخته شده است که به طور متوسط ۳۸۰ لیتر در ثانیه را هم اینک می تواند برای شهر ملایر تصفیه و تامین کند.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان تصریح کرد: نزدیک به ۲۶۵ لیتر از ۳۸۰ لیتر در ثانیه برای مخزن پیش بینی شده در مجاور سپاه است که ۸۰ درصد آب آشامیدنی مورد نیاز شهر ملایر را تامین می کند و ۱۱۵ لیتر آن نیز به مخزن «پیر ویلان» منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ساخت تصفیه خانه آب ملایر با قیمت اولیه ۴۰ میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت اما این طرح با هزینه کرد ۲ هزار میلیارد ریال و با ۹۵ درصد پیشرفت اجرا شده است.

ستوده اظهار کرد: ۱۲ میلیون متر مکعب از آب مورد نیاز شهر با اجرای ۳۸ کیلومتر خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر منتقل می شود که تاکنون با هزینه کرد ۵۷۳ میلیارد ریال ۳۷ کیلومتر از این طرح اجرا شده است.

وی افزود: بر اساس پیش بینی انجام شده جمعیت ملایر در سال ۱۴۱۵ به ۳۳۰ هزار نفر خواهد رسید و طبیعی است که ۲۷ حلقه چاهی که اکنون آب آشامیدنی را تامین می کند پاسخگو نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای استان همدان اظهار داشت: برای تامین نیاز آبی ۳۰ میلیون متر مکعب خط آبرسانی از سد کلان به شهر ملایر احداث شد تا ۱۲ میلیون متر مکعب از این نیاز آبی تامین شود.

گفتنی است، ۲۰ پروژه صنعت آب و برق با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو و در قالب چهل و سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در ۶ استان به بهره‌برداری رسید.

امروز و در قالب پویش هر هفته #الف ب-ایران، از ۲۰ پروژه که ۶ پروژه در استان کرمانشاه، چهار پروژه در استان گیلان، ۶ پروژه در دو استان آذربایجان شرقی و فارس و نیز در استان های بوشهرو همدان و برق‌رسانی روستایی در ۱۷ استان کشور، بهره برداری شد.

245479

مطالب مرتبط