نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی:

حقوق کارگران باید با اقتصاد روز هماهنگ باشد

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق کارگران با اقتصاد روز همخوانی ندارد. حقوق کارگران با اقتصاد روز باید هماهنگ باشد. قانون کار و حقوق کارگران که چرخ صنعت و عمران کشور با زحمت آنها می چرخد باید بازنگری شود.

تصویر حقوق کارگران باید با اقتصاد روز هماهنگ باشد

لرستان ـ عباس گودرزی؛ نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون از هماهنگ نبودن حقوق کارگران با اقتصاد روز گفت: حقوق مصوب برای کارگران با اقتصاد روز هماهنگ نیست. حقوق کارگری در ایران یک شوخی تلخ در موضوع اقتصاد و اجتماعی است.

وی افزود: بررسی قیمت کالای اساسی و تحلیل بازار روز پوشاک، قبض های ماهانه، خوراک و درمان شکاف عمیق طبقاتی را نشان می دهد. مدیریت هفت سال گذشته اقتصاد ایران را به نقطه صفر رسانده است.

گودرزی در ادامه بیان کرد: حقوق کارگران با اقتصاد روز همخوانی ندارد. قانون کار و حقوق کارگران که چرخ صنعت و عمران کشور را به گردش در می آورند باید بازنگری شود.

وی اظهار کرد: قوانین دستمزد و حقوقی که در هفت سال گذشته تصویب شده است شکاف طبقاتی را نشان می دهد. حقوق ملیونی مدیران کل را با کارگران که بار صنعت کشور بر دوش آنهاست مقایسه کنید تا این شکاف را بهتر درک کنید. در قانون حقوق کارگران باید بازنگری شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس در مورد افزایش حقوق کارگران گفت: شکاف و فاصله دریافتی حقوق کارگران با تورم موجود در جامعه یک شبه درست نمی‌شود؛ بدون شک این شکاف به عوامل متعددی از قبیل جهش قیمت‌ها در سال‌های اخیر بازمی‌گردد.

وی افزود: شرایط ناخوشایند اقتصادی تاثیر مستقیمی بر زندگی کارگران بویژه اقشار ضعیف جامعه داشته است، کاهش این شکاف و جبران تورم و دریافتی کارگران یکباره امکان‌پذیر نخواهد بود.

گودرزی ادامه داد: باید در کنار رشد عادلانه حقوق کارگران شرایط کارفرمایان را هم در نظر بگیریم تا دچار ضرور و زیان و آسیب نشوند تا جایی که کارفرمایان به دلیل هزینه زیاد تولید اقدام به تعدیل نیرو کنند که منجر به بیکاری کارگران شود.

وی با تاکید به در نظر گرفتن تسهیلات برای کارگران گفت: باید راهبردهایی را در خصوص افزایش حقوق کارگران اتخاذ کنیم که علاوه بر افزایش حقوق، ثبات شغلی و پایداری اشتغال، حق مسکن، کاهش مالیات و حتی در حوزه بیمه درمانی که دیگر نیازهای کارگران است تا حدود بسیاری ورود پیدا کرده و سیاست منطقی را ریل گذاری کنیم.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: حمایت واقعی از کارفرمایان برای افزایش حقوق کارگران در کنار فراهم کردن محیط مناسبی در جهت کار و رونق تولید به معنای واقعی همان حمایت از حقوق کارگران خواهد بود.

گودرزی در خصوص برطرف کردن شکاف دریافتی حقوق کارگران تصریح کرد: از بین بردن فاصله دریافتی حقوق کارگران با دیگر اقشار جامعه خواسته و ناخواسته به صورت منطقی جبران نمی‌شود بر همین اساس باید با ایجاد تسهیلات سعی کنیم این فاصله حقوق دریافتی را جبران کنیم. شرایطی دریافتی تسهیلات نظیر حق مسکن، دریافت سبد خانوار، امنیت شغلی هزینه مسافرت و… برای این قشر ضعیف جامعه مهیا گردد در غیر اینصورت تنها با افزایش غیر منطقی حقوق کارگران نمی توانیم این فاصله دریافتی بهبود ببخشیم.

تسهیلات ارائه شده از حق مسکن تا دریافت سبد معیشتی نباید فقط مختص افراد «کددار» جامعه مثل کارمندان سازمانی باشد بلکه کارگران هم از چنین مزایایی باید بهره مند شوند. کارگران سهم بزرگی در اقتصاد کشور ما را دارند و چرخه موثری از اقتصاد کشور ما توسط کارگران با نام، بی نام و نشان به حرکت در می آید.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: گروهی از کارگران همچون کارگران فصلی و ساختمانی و.. در جامعه بی نام و نشان هستند که خوشبختانه در سال‌های اخیر به واسطه برنامه‌های حمایتی نظیر بیمه بیشتر دیده شده اند، زمانی که سخن از کارگران به میان می‌آید بیشتر افکار عمومی به سمت کارگران صنعتی و کارخانه‌ای هدایت می‌شود در صورتی که کارگران ساختمانی فصلی، دستفروشان و حتی دورگردها هم در زیر مجموعه کارگران هستند باید به نوعی از این اقشار ضعیف جامعه هم حمایت شود.

مهدی بیرانوند روژمان ـ استان لرستان

245324