بایدن با آینده سیاسی بن سلمان چه کرد؟

با انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در برابر رقبای داخلی در موضع ضعف قرار می گیرد. در عین حال و در گذر زمان با توجه به مطرح شدن این گزارش در وضعیت کنونی و در نظر گرفتن این نکته که تحریمی علیه بن سلمان اعمال نمی شود، می توان گفت که تبعات آن در طول زمان کاهش پیدا خواهد کرد اما نگفته نماند که این اتفاق برای ولیعهد عربستان بدون پیامد نیست.
تصویر بایدن با آینده سیاسی بن سلمان چه کرد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی مطهرنیا در یادداشتی نوشت:

جو بایدن متأثر از فضای اندیشدگی حزب دموکرات، متوجه پاسداشت مفهوم حقوق بشر شده است. این حزب یکی از نشانه های خود را برای پیمودن راه سیاست در راستای جذب طبقات اجتماعی جامعه هدف خود می داند و متوجه تأکید بر حقوق بشر و دفاع از آزادی های فردی در بطن فدرالیسم و جهت گیری سیاسی آن یعنی دموکراسی آمریکایی است.

رئیس جمهور آمریکا این معقوله یعنی حقوق بشر را منطبق بر مبنای فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد نمی بیند. در برخورد با جامعه هدف آمریکا در سیاست خارجی که از اهمیت برخوردار است آن را برجسته می کند و در آغاز حرکت خود با توجه به اینکه این معنا می تواند برای کشورهایی چون روسیه، چین، ایران و کره شمالی نیز مدنظر قرار گیرد و در آینده مطرح شود با طرح مسائل حقوق بشری در قبال یکی از متحدان خود، افکار عمومی را آماده می سازد. بالطبع آمریکا و دموکرات ها و آمریکایی ها همواره در خصوص مفهوم حقوق بشر و کاربرد آن با نقدهای بسیار زیادی روبرو بوده اند؛ نقدهایی که در جامعه بین المللی امروز متوجه این امر بوده است که آمریکا حقوق بشر را برای متحدان خود ،نادیده می گیرد و همین معنا را در ارتباط با کشورهای رقیب و معاند با آمریکا برجسته می نماید.

اکنون با توجه به تجربه زمان جیمی کارتر و نقدهای موجود و همچنین با عنایت به اهمیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی، بایدن با طرح افشای گزارش قتل خاشقچی علیه عربستان و شخص محمدبن سلمان، زمینه هایی را مطرح کرده که افکار عمومی را آماده این معنا نماید. همانطور که می دانیم تحقیق و بررسی در خصوص قتل خاشقچی در زمان ترامپ آغاز شد و دولت بایدن تنها گزارش مربوط به آن را از بخش محرمانه خارج و آن را منتشر ساخت،که چنین اقدامی می تواند تا حدود زیادی فضای معناداری را در ارتباط با عربستان سعودی ایجاد کند.ضمن اینکه این اقدام افکار عمومی را در مسیر حرکت ایالات متحده آمریکا با توجه به جایگاه ریاض در سپهر متحدان واشنگتن در منطقه قرار دهد که می تواند زمینه ساز فضای مناسب برای حرکت ایالات متحده آمریکا در ارتباط با دیگر کشورها باشد تا در این راستا پرونده حقوق بشری آنان از دید نظام بین الملل و جامعه جهانی با نقدهای شدیدتری روبرو شود. بنابراین حرکت آغاز شده از سوی دولت بایدن علیه عربستان سعودی را می توان یک اقدام معنادار و هدفمند ارزیابی کرد.

هم اکنون با انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در برابر رقبای داخلی در موضع ضعف قرار می گیرد. در عین حال و در گذر زمان با توجه به مطرح شدن این گزارش در وضعیت کنونی و در نظر گرفتن این نکته که تحریمی علیه بن سلمان اعمال نمی شود، می توان گفت که تبعات آن در طول زمان کاهش پیدا خواهد کرد اما نگفته نماند که این اتفاق برای ولیعهد عربستان بدون پیامد نیست. همین موضوع قتل خاشقچی بود که حرکت او را برای تصاحب جایگاه پدرش یعنی ملک سلمان بسیار دشوار ساخت و گرنه آن چیزی که پیش بینی می شد این بود که محمد بن سلمان باید با سرعت بیشتری خود را جایگزین پدرش می کرد. بنابراین آنچه که هم اکنون شاهدش هستیم اثر این اقدام بر وضعیت فعلی و آینده محمد بن سلمان است.

245147