ماراتون نفس‌گیر بودجه 1400/ اختلاف دولت و مجلس به کجا می‌رسد؟

فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز، مبلغ در نظر گرفته شده برای ارز، استفاده از فروش اوراق، تعلل در بحث مالیات‌ها، اشتغال، کم توجهی به مردم مناطق محروم، عدالت‌خواهی، توجه به مسائل بازنشستگان و عدم شفافیت، مطالب و مسائلی بود که مجلس به آن توجه داشت. از این رو به تشخیص مجلس شورای اسلامی لایحه دولت غیر واقعی است.
تصویر ماراتون نفس‌گیر بودجه 1400/ اختلاف دولت و مجلس به کجا می‌رسد؟

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص رد و تأیید بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: بودجه سند حکمرانی یک کشور است، منابع و مصارف را برای اهداف یک برنامه مدون یک ساله تعیین تکلیف می‌کند و مؤثرترین اقدام یک حاکمیت است.

محبی در ادامه بیان کرد: فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز، مبلغ در نظر گرفته شده برای ارز، استفاده از فروش اوراق، تعلل در بحث مالیات‌ها، اشتغال، کم توجهی به مردم مناطق محروم، عدالت‌خواهی، توجه به مسائل بازنشستگان و عدم شفافیت، مطالب و مسائلی بود که مجلس به آن توجه داشت. از این رو به تشخیص مجلس شورای اسلامی لایحه دولت غیر واقعی است.

وی تصریح کرد: مجلس تازه نفس مبتنی بر ذائقه و خواست عمومی مردم مایل است که اتفاقات جدی را رقم بزند و از این جهت نتوانست به لایحه‎‎ای‌ که دولت بدون توجه به اصلاح ساختار بودجه‌ای که قریب به دو سال مقام معظم رهبری به آن تأکید فرموده‌اند، ارائه داد، رأی دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در جلسه آقای نوبخت با مجلس، وی نتوانست دفاع قابل توجهی از لایجه بودجه داشته باشد لذا مجلس در گام اول به کلیات لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت، رأی عدم توجه داد.

محبی با اشاره به این‌که دولت آنچه را که کمیسیون تلفیق انجام داده بود، نپذیرفت بیان کرد: از آنجایی که دولت مجری این لایحه است اگر بخواهد کم کاری و تعلل کند کار سخت خواهد شد و اختلافات بالا خواهد گرفت و این مردم هستند که در جریان این اختلافات ضرر خواهند کرد.

دولت مجری لایحه بودجه است، بنابراین اگر بخواهد کم کاری و تعلل کند کار سخت خواهد شد و اختلافات بالا خواهد گرفت و این مردم هستند که در جریان این اختلافات ضرر خواهند کرد

وی همچنین تشریح کرد: در این لایحه، دولت میزان فروش نفت را دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته است اما کمیسیون این میزان را غیر واقعی می‌داند و فروش یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز را منطقی می‌داند. در شرایطی که در حال حاضر روزانه حدود ۷۰۰ هزار بشکه با شرایط خاص می‌فروشیم کدام پیشنهاد واقعی‌تر است؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص نرخ ارز عنوان کرد: دولت مدعی است که در لایحه بودجه 1400 قیمت ارز را 11500 تومان اعلام کرده است و مجلس این قیمت را به 17500 تومان تغییر داده است این در حالی که مجلس هرگز چنین کاری را انجام نداده است. نکته قابل توجه این است که مجلس نرخ ارز را دقیقاً براساس آنچه که دولت طراحی کرده بود و از میانگین وزنی ارزهای اختصاص داده شده به کالاهای اساسی و سایر موارد به به دست آورد.

بهروز محبی در پایان گفت: در حقیقت مجلس ارز 17500 تومانی را از دل سندی که دولت فرستاده بود و آن را مخفی کرده بود بیرون آورد و آن را علنی کرد. در واقع یکی از کارهایی که کمیسیون تلفیق انجام داد علنی کردن‌ها و شفاف کردن‌ها بود.

245001

مطالب مرتبط