هانی‌زاده در گفت‌وگو با پرسون؛

آمریکا خاک عراق را ترک نمی‌کند

یک کارشناس سیاسی گفت: به نظر می رسد ساز و کا ها به گونه ای است که اگر دولت عراق نتواند نیروهای آمریکایی را از خاک عراق اخراج کند جنبش های مردمی مستقیما وارد عمل خواهد شد و این برای آمریکا هزینه‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق ضمن اشاره اخیر رییس قوه قضاییه در روزهای اخیر گفت: خروج نیروهای آمریکایی از عراق یک مطالبه مردمی است. پارلمان عراق بعد از ترور دردناک سردار سلیمانی و شهید مهدی ابومهندس طرحی راتصویب کرد که به موجب آن نیروهای آمریکایی باید در طی یک فرآیند زمانی یک ساله خاک عراق را ترک کنند.

هانی زاده بیان کرد: در حال حاضرمدتی از این فرصت زمانی گذشته و الان دولت مصطفی الکاظم نخست وزیر باید در این خصوص اقدامی کند و نیروهای آمریکایی را با استفاده از شیوه های مختلف از خاک عراق خارج کند .

وی ادامه داد: با توجه به تغییراتی که در کاخ سفید رخ داده و با پیروزی بایدن از حذب دموکرات طبیعتا باید این مساله شکل جدی تری به خودش بگیرد و دولت عراق باید مستقیما با دولت جو بایدن وارد مذاکره شود تا نیروهای آمریکایی خاک عراق را سریعا ترک کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: در جریان سفر رئیس قوه قضاییه کشور به عراق پرونده ی ترور سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس تسلیم رئیس شورای عالی قضایی آقای فائز زیدان شد و به هرحال این مسله موجب خواهد شد دولت عراق و دادگاه عالی عراق حکم دستگیری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را صادر کند. لذا الان مساله اخراج نیروهای آمریکایی خیلی جدی شده و دولت عراق هم باید در این خصوص اقدام کند.

هانی‌زاده افزود: به نظر می رسد ساز و کا ها به گونه ای است که اگر دولت عراق نتواند نیروهای آمریکایی را از خاک عراق اخراج کند جنبش های مردمی مستقیما وارد عمل خواهد شد و این برای آمریکا هزینه‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال در واقعیت تعداد نیروهای آمریکایی در عراق به صفر ‌سد یا فقط کاهش پیدا می کند؟ گفت: نیروهای آمریکایی را چنان که رسانه‌های عراق چندین بار اعلام کردند به صفر نخواهد رسید. آمریکا آمده که در عراق بماند و پایگاههای نیروهای آمریکایی در عراق همچنان باقی خواهد ماند. الان ۸ پایگاه آمریکایی در عراق هستند از جمله در بغداد دراستان صلاح‌الدین نیروهایی در پایگاه‌های مهم آمریکا حضور دارد لذا به نظر می‌رسد اگر نیروهای آمریکایی عراق را ترک کنند بخشی از این نیروها در پایگاه‌ها باقی خواهند ماند.

هانی زاده در پایان تأکید کرد: طبیعی که از سال گذشته دونالد ترامپ مبارزات انتخاباتی خود را شروع کرده بود و نیروهای داعش را برای ایجاد ناامنی و جلوگیری از خروج نیروهای آمریکایی وارد خاک عراق کرد و از همان سال حدود ۴۰۰ نفر از عناصر تروریستی داعش از شمال و غرب وارد خاک عراق شدند و نیروهای حزب الله عراق و دیگر نیروها سعی کردند داعش را سرکوب کند. به هرحال مسئله این است که نیروهای آمریکایی باعث افزایش ناامنی در عراق شدند.

232699

مطالب مرتبط