اخباری در گفت‌وگو با پرسون؛

وضعیت عراق از نظر امنیتی شکننده است

یک کارشناس مسایل عراق گفت: حضور حشدالشعبی به عنوان نیروهای مردمی در سیستم امنیت عراق یک نقطه قوت بود که آن ها می توانستند هر نقطه ای را تحت کنترل خود در بیاورند و از ناامنی جلوگیری کنند.

محمد اخباری کارشناس مسایل عراق در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص حمله به فرودگاه اربیل عراق و میزان توانایی عراق در تأمین امنیت کشور خود، گفت: وضعیت عراق از نظر امنیتی شکننده است. از زمانی که الکاظمی به رأس قدرت رسید، مقداری در ترویج حشدالشعبی قدم گذاشت و عملا این امر نتایج و طبعاتش در امنیت عراق قابل مشاهده است.

اخباری بیان کرد: حضور حشدالشعبی به عنوان نیروهای مردمی در سیستم امنیت عراق یک نقطه قوت بود که آنها می‌توانستند هر نقطه‌ای را تحت کنترل خود در بیاورند و از ناامنی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: عراق در یک نقطه‌ای واقع شده که تمام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس علی الخصوص عربستان و از طرف دیگر رژیم صهیونیستی و حضور داعش در مرز این کشور که توسط آمریکایی‌ها هدایت و پشتیبانی می‌شود و همچنین دولت اقلیم کردستان با توجه به اینکه وابستگی‌هایی نسبت به قدرت‌های منطقه و فرامنطقه‌ای دارند، امنیت عراق از این نظر شکننده است و توانمندی لازم را برای تثبیت دائمی این موقعیت ندارد.

این کارشناس مسایل عراق در ادامه ضمن اشاره به تنها راه تأمین امنیت عراق گفت: راه حل اساسی تأمین امنیت عراق تکیه بر نیرو مردمی که بتواند در هر کوچه و برزنی امنیت را تا حدود زیادی ایجاد کند. ما الان از این وضعیت بد تر را در افغانستان داریم. افغانستان ارتش و پلیس دارد ولی هیچ اقدامی در جهت امنیت نمی‌تواند کند و ارتشش حالت کلاسیک دارد.

اخباری افزود: داعش و نیروهای خودخوانده مردمی را نمی توان به این راحتی کنترل کرد. باید در جواب اینکه خودش را با سیستم کلاسیک هماهنگ نکرده نیروی غیر کلاسیک را در موردش به کار گیرد که بتواند به یک امنیت پایدار برسد. الان عراق از این نظر در وضعیتی شکننده است و بنظر می رسد اگر این روند ادامه پیدا کند شکنندگی امنیت بیشتر خواهد شد. در طول این سه ماه شاهد انفجارات زیادی در عراق بودیم، دو هفته قبل سی و چند نفر کشته شدند و الان هم در فرودگاه اربیل عراق شاهد انفجار بودیم.

وی در پاسخ به سوال یک گروه تازه تأسیس حملات مختلف به عراق را برعهده گرفته است.آیا از این گروه اطلاعات بیشتری در دسترس است؟ گفت: تحلیل من این است که این گروه‌ها همه ساخته و پرداخته قدرت‌های منطقه ای وفرامنطقه ای هستند. یعنی این نیروها مثل چمنی هستند که در مواقعی که نیاز ندارند چمن را می زنند و ریشه اش می ماند و زمانی که نیاز داشته باشند کود و آب می دهند و چمن دوباره رشد می کند.این ها هم همین گونه هستند. داعشی و القاعده ای هستند که اسمش عوض شده است و نیرو و تجهیزات همان هایی هستند که قبلا در اختیارشان بوده است.

233283