یحیی آل اسحاق در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

‎کاهش درآمد گردشگری ایران و عراق / سبد خرید عراقی ها پر از کالاهای ایرانی

‎این روزها نخستین مقصد صادراتی کالاهای ایران به کشور های همسایه است، نزدیک بودن فرهنگ، رابطه سیاسی مناسب و کاهش هزینه حمل و نقل از مهم ترین دلایل تمرکز صادراتی کالای ایران به همسایگان به شمار می رود.
تصویر ‎کاهش درآمد گردشگری ایران و عراق / سبد خرید عراقی ها پر از کالاهای ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، ایران با 15 کشور به شکل مرز خاکی و آبی همسایه است که به نوعی یک منطقه مهم تجاری به حساب می آید؛ طبق آمار ها در این 15 کشور جمعیت حدود 600 میلیون نفر سکونت دارند که بازار داغی را برای صادرات کالا به وجود آورده است، گرچه 127 کشور دنیا کالاهای ایرانی را خریدار هستند اما طبق آمارهایی که به دست خبرنگار ما رسیده است بیش از 50 درصد صادرات کالای ایرانی به کشورهای همسایه سوق داده می شود.

استراتژیک صادرات کشور نشان می دهد دولت به دنبال به دست آوردن بازار منطقه است و تمرکز کمتری به کشورهای دوردست دارد، این اقدام دولت از نگاهی به دلیل به دست آوردن درآمد ارزی بیشتر دور از چشم امریکایی ها در شرایط تحریم ها است و همچنین از نگاه اقتصادی هزینه تمام شده صادرات کالا به کشورهای همسایه موجب حذف رقبای خارج از منطقه می شود.

یکی از کشورهای همسایه ایران عراق با جمعیت بیش از 30 میلیون نفر هست که در چند سال اخیر رتبه نخست صادرات کالاهای ایران در بین 15 کشور همسایه کشورمان را از آن خود کرده است؛ البته در یک سال اخیر با کاهش صادرات جهانی به دلیل ویروس کرونا صادرات کالای ایرانی به کشور عراق نیز با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

خبرنگار اقتصادی پرسون برای اینکه بداند این روزها وضعیت تجارت بین دو کشور به چه شکل است به سراغ یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق رفته است.

کرونا تجارت ایران و عراق را کاهش داد

او در این باره گفت: بازا های تجاری کشورهای همسایه برای صادرات کالای ایرانی موقعیت مناسبی به حساب می آید، 15 کشور با جمعیت 60 میلیون نفر که حجم مبادلات بیش از یک هزار میلیارد را دارند موجب شده استراتژی صادراتی ایران به سمت و سوی کشورهای همسایه هدف گذاری شود، که خوشبختانه در چند سال اخیر این استراتژی خوب پیش رفته و توانستیم این بازار های هدف را مملو از کالاهای ایرانی کنیم و این اتفاق باعث افزایش تولید و ارز آوری مناسب برای کشور می شود.

مهم ترین منبع درآمدزایی عراق صادرات نفت است که به دلیل کاهش تقاضا در بازار های جهانی به واسطه کرونا و همچنین به دلیل کاهش قیمت نفت این کشور با کمبود درآمدی مواجه شده و آن طور که باید تمایل به خرید کالا ندارد که پیش بینی می شود با افزایش تقاضا و قیمت نفت صادرات کالای ایرانی به این کشور افزایش دوباره پیدا کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار اقصادی پرسون درباره اینکه چشم انداز تجارت ایران و عراق 20 میلیارد دلار تعریف شده ، آیا به این میزان درآمد صادراتی رسیده ایم؟ پاسخ داد: طبق توافقاتی که مقامات کشورمان با مقامات عراقی داشته اند قرار است تجارت دو کشور طی یک چشم اندازی به مرز 20 میلیارد دلار صادرات کالا برسد، که در سال گذشته توانستیم به در آمد صادراتی 12 میلیارد دلار برسیم، اما در سال جاری به دلیل شرایط کرونایی روند صادرات کاهش پیدا کرده است.

آل اسحاق افزود: موضوع کاهش صادرات به دلیل شرایط کرونایی مختص تجارت بین ایران و عراق نیست بلکه یک موضوع جهانی است و طبق آمارهای منتشر شده تجارت جهانی به واسطه ویروس کرونا بین 15 تا 30 درصد کاهش داشته است؛ البته در شرایط کرونایی برخی از مرزهای تجاری دو کشور مدت ها بسته شده بود، اما برخی از مرزهای تجاری به خصوص مرز اقلیم کردستان عراق فعال بود و تنها روند حمل و نقل تجارت به کندی پیش می رفت.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه عراقی ها بیشتر چه نوع کالاهایی از ایران خریداری می کنند؟ گفت: همه نوع کالای تولید ایران روانه بازار عراق می شود و بازار خوبی به وجود آمده است، البته حجم قابل قبول کالاها صادراتی مواد غذایی است؛ البته کالاهایی مانند برق و گاز نیز در سبد خرید عراقی ها از ایران قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق بخشی از کاهش صادرات کالا به عراق را مربوط به کاهش فروش و درآمد نفت عراق دانست، افزود: مهم ترین منبع درآمدزایی عراق صادرات نفت است که به دلیل کاهش تقاضا در بازار های جهانی به واسطه کرونا و همچنین به دلیل کاهش قیمت نفت این کشور با کمبود درآمدی مواجه شده و آن طور که باید تمایل به خرید کالا ندارد که پیش بینی می شود با افزایش تقاضا و قیمت نفت صادرات کالای ایرانی به این کشور افزایش دوباره پیدا کند.

کاهش درآمد گردشگری دو کشور

آل اسحاق در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره اینکه کشورهای دوردست مانند کره جنوبی به دنبال سرمایه‌گذاری در بنادر دریایی عراق هستند و کار احداث این بنادر را نیز آغاز کرده اند، آیا رقبای تجاری در بازار عراق برای ایران به وجود آمده است؟ گفت: به هر حال در بازار تجارت جهانی رقابت رخ می دهد، اما کالاهای ایرانی که به عراق صادر می شود چند ویژگی متفاوت نسبت به کالاهای صادراتی دیگر کشورها دارند، نخست اینکه هزینه حمل و نقل به عنوان مهم ترین رکن تجارت به دلیل نزدیکی ایران به عراق به نفع کشورمان است، دوم اینکه نوع کالاهای مصرفی مردم ایران با عراق شباهت دارد سوم اینکه قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایران به مراتب پایین تر از دیگر کشورهای رقیب است که باعث می شود کشورهای دیگر قدرت رقابت با کالای ایرانی را نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از منابع درآمدزایی بین دو کشور موضوع گردشگری است، به دلیل قرار گرفتن مکان های زیارتی شهرهای مختلف عراق همه ساله میلیون ها زائر ایرانی به عراق سفر می کنند که به دلیل شرایط کرونایی این سفر متوقف شده است و عراقی ها با کاهش درآمد گردشگری مواجه شده اند و از سوی دیگر بسیاری از عراقی ها نیز در طول سال به ایران برای زیارت به شهرهای مشهد و قم و سفرهای درمانی و تجاری داشتند که در آمد این سفرها نیز به دلیل شرایط کرونایی برای ایران کاهش چشم گیری پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق تنها مشکل صادرات کالا به عراق را مربوط به انتقال پول دانست، افزود: تحریم های امریکایی ها موجب شده تا روند انتقال پول تجار به کندی صورت گیرد، البته مقامات دو کشور به دنبال راهکارهایی برای انتقال پول هستند.

گفتگو از: محمد خادمی

244990