در گام اول اصلاح بودجه محقق گردید؛

کاهش 34 هزار میلیارد تومانی کسری تراز عملیاتی بودجه

در بودجه اصلاحی همزمان حجم انتشار اوراق کاهش و حجم درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرد که نتیجه این اصلاح در کنار صرفه جویی اعمال شده بر هزینه‌ها، منجر به بهبود کسری تراز عملیاتی بودجه به مقدار ۳۴ هزار میلیارد تومان شد و ایراد نمایندگان محترم به بالا بودن کسری تراز عملیاتی مرتفع گردید.
تصویر کاهش 34 هزار میلیارد تومانی کسری تراز عملیاتی بودجه

مژگان خانلو سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اصلاحات بودجه1400 اظهار داشت: اولین و مهم‌ترین اصلاح در بودجه، بحث اعمال تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص محدود شدن استفاده از صندوق توسعه ملی فقط در حد یک میلیون بشکه بود و مازاد بر آن، ۳۸ درصد باید به صندوق واریز شود. این اولین فرمایش مقام معظم رهبری بود که به طور کامل در بودجه اصلاحی لحاظ شد و با این اصلاح میزان وابستگی بودجه به تسهیلات صندوق توسعه ملی حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

خانلو در ادامه بیان کرد: دومین فرمایش معظم له در مورد پرداخت اقساط وام‌های صندوق توسعه ملی بود که در سال ۱۴۰۰ سر رسید می‌شود که این مورد نیز در بازپرداخت‌ها لحاظ شد و به موقع پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: فرمایش سوم رهبر معظم انقلاب در خصوص لحاظ کردن منابع مصارف تبصره ۴ بودجه است که هر ساله با اجازه ایشان از صندوق توسعه برداشت می‌شد و امسال فرمودند که این در منابع بودجه عمومی دیده شود و این همان ۵۳ هزار میلیارد تومانی بود که به سقف منابع بودجه عمومی باید اضافه می‌شد، لذا کاملاً از صندوق منفک شد و در بودجه اصلاحی آورده شد. بنابراین مهم‌ترین اصلاح، اعمال تدابیر مقام معظم رهبری بود.

یکی از ایرادات وارد شده به لایحه بودجه 1400 عدم صرفه جویی دولت در هزینه‌ها بود لذا با ملاحظات انجام شده ۴۰ هزار میلیارد تومان از سقف هزینه‌ها در بودجه اصلاحی کاسته شد

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود تشریح کرد: ایراد دیگری که در روز تصویب کلیات گرفته شد بحث کاهش هزینه ها بود، این‌که دولت در هزینه‌ها صرفه‌جویی انجام نداده است. از این رو در مواردی که قابلیت این صرفه‌جویی وجود داشت چرا که برخی از هزینهها اجتناب ناپذیر بود و امکان کاهش آن وجود نداشت، با ملاحظات انجام شده ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز از سقف هزینه‌ها در بودجه اصلاحی کاسته شد و هر دو ایرادی که مجلس محترم وارد کرده بود در گام اول اصلاحی مرتفع شد.

مژگان خانلو همچنین تصریح کرد: با توجه به اتفاق نظر بسیاری از نمایندگان محترم در خصوص افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه 1400 و بالا بودن حجم انتشار اوراق، در بودجه اصلاحی همزمان حجم انتشار اوراق کاهش و حجم درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرد که نتیجه این اصلاح در کنار صرفه جویی اعمال شده، منجر به بهبود کسری تراز عملیاتی بودجه به مقدار ۳۴ هزار میلیارد تومان شد و ایراد نمایندگان محترم به بالا بودن کسری تراز عملیاتی مرتفع گردید.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر در بودجه اصلاحی ۲۵۰ مورد مالیات و حدود ۲۹۴۰۰ تن درآمدهای گمرکی داریم یعنی حدوداً ۲۷۹ هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای مالیات و گمرک است که در کنار سایر درآمدها، درآمد عمومی بسته شده است.

سخنگوی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به این‎که در اصلاحیه بودجه، سقف درآمدهای نفتی با همان سقف ۱۹۹ هزار میلیارد تومان لایحه اولیه تقدیمی دولت در نظر گرفته شده است، بیان داشت: در آمدهای نفتی در لایحه کمیسیون تلفیق افزایش پیدا کرده بود و بالغ بر حدود ۲۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که میزان استفاده از منابع نفتی را نسبت به آنچه که در لایحه دولت بود به صورت مستقیم و غیر مستقیم افزایش داده بود اما در بودجه اصلاحی دولت همان سقف ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مژگان خانلو در پایان خاطر نشان کرد: در پی اتفاقات بین‌المللی اخیر قیمت نفت نسبت به ۴۰ دلاری که ما پیش‌بینی کرده بودیم، افزایش پیدا کرده است. با ۴۰ دلار و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه، درآمدهای نفتی ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است و در حال حاضر نیز با فرض افزایش قیمت نفت کماکان همان درآمد پیش بینی شده که قطعاً می‌تواند با میزان صادرات کم‌تر نیز محقق شود.

234429

مطالب مرتبط