جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر زنجان

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان، اعلام کرد: در حال حاضر کار جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب که در سطح شهر زنجان پرسه زده و به یک معضل تبدیل شده است از سوی اکیپ‌های زنده گیری شهرداری زنجان، صورت می‌گیرد.
تصویر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر زنجان

به گزارش سایت خبری پرسون از زنجان، حامد تقی بیگلو، افزود: جمع آوری سگ‌های بلاصاحب که در برخی از مناطق نیز موجب مزاحمت، ترس و وحشت شهروندان می‌شود به منظور ایجاد امنیت و حفظ آرامش، امری ضروری است و نباید نادیده گرفته شود.

وی نظارت بر اجرای طرح کنترل جمعیت سگ های بلاصاحب در شهر زنجان، تاکید کرد و اظهار داشت: سه شنبه /۲۸ بهمن ماه/ امسال با حضور و نظارت مدیریت پسماند شهرداری زنجان و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان، اکیپ زنده گیری سگ های بلاصاحب (ولگرد) شهرداری زنجان تعدادی از این جانوران مزاحم را جمع آوری کرده و به محل تعیین شده انتقال دادند.

تقی بیگلو با بیان اینکه محیط زیست نیز عضو کارگره مدیریت حیوانات زیانکار است، افزود: بحث جمع آوری سگ های بلاصاحب در حوزه شهری با شهرداری ها و در حوزه روستایی نیز با بخشداری ها و دهیاری ها است.

وی با تاکید براینکه افزایش تعداد سگ های ولگرد با پسماندهای غذایی شهری، رابطه مستقیم دارد، تصریح کرد: اگر مدیریت پسماند به شکل اصولی و مناسب نباشد در این صورت جمعیت جانوران مزاحم چون سگ و گربه نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان گفت: با فرهنگ سازی هرچه بیشتر در میان مردم و مدیریت اصولی پسماند غذایی و همچنین همکاری سازمان‌های مردم نهاد (سمن ها) زیست محیطی و مردم، به حتم در آینده می توان شاهد کنترل و کاهش جمعیت جانوران مزاحم شهری و رفع این معضل بود.

تقی بیگلو افزود: در گذشته با استفاده از گلوله نسبت به تلف کردن و جمع آوری سگ های بلاصاحب از سطح شهرها اقدام می شد اما چند سال است که به طریق پرتاب دارت آغشته به داروی بیهوشی، کار جمع آوری صورت می گیرد و سپس با انتقال به محل های تعیین شده زیر نظر عوامل اداره دامپزشکی، واکسینه، انگل زدایی و عقیم سازی می شوند.

وی ادامه داد: محل انتقال و نگهداری سگ های بلاصاحب در شهر زنجان در جاده زنجان - بیجار (مقابل کوه قره داغ)، واقع است و این گونه جانوری پس از انگل زدایی و اتمام عملیات عقیم سازی به محلی مناسب که به صورت فنس کشی و ایزوله شده است انتقال یافته و سپس سگ های نر و ماده، جداسازی می شوند.

تقی بیگلو به افزایش جمعیت سگ های ولگرد اشاره کرد و با بیان اینکه هر سگ ماده در طی سال می تواند تا ۲ بار زاد و ولد کند، تصریح کرد: سگ ها در هر زاد و ولد بطور میانگین هفت تا هشت توله به دنیا می آورند و توله ها نیز از سن ۶ ماهگی به سن بلوغ رسیده و توان جفت گیری و زاد و ولد پیدا می کنند که به همین خاطر با رشد تصاعدی جمعیت این جانوران مواجه می شویم که جلوگیری از افزایش آنها نیازمند مدیریت جدی است.

منبع: ایرنا

234118