وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

جامعه هنری باید بیش از پیش به مبانی اجتهادی امام خمینی (ره) توجه کند

وزیر ارشاد در اجلاس تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگ و هنر، نگاه امام خمینی به هنر را تشریح کرد.

به گزارش سایت خبری پرسون، اجلاس تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) در حوزه فرهنگ و هنر با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره) و جمعی از پژوهشگران در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ایراد سخنرانی با موضوع «نگاه حضرت امام به هنر» کرد.

وی امام را شخصیتی چندبُعدی دانست و یادآور شد که یکی از این ابعاد، بعد عرفانی حضرت امام است. امام به عنوان یک حکیم و یک عارف در حوزه هنر چنین تعبیر دارد: «هنر اسلامی، انقلابی و دینی عنصری است که مرکز آن جمال حق است»، این بیان امام در منظومه معرفتی امام سه گزاره اصلی دارد؛

گزاره اول، خداوند زیبای مطلق است. اولین کتاب امام، «دعای سحر» است. نگاه امام در تعریف «بهاء» یک زیبایی تابنده و یک جمال ظاهر است و می‌فرمایند که «بهاء» اسم ذات است؛ هم اسم صفات است و هم افعال.

گزاره دوم، امام در چهل‌حدیث این تعبیر را دارند که ذرات هستی زیبا هستند، هستی هرچقدر ناب‌تر، زیباتر.

گزاره سوم، هستی هرچقدر خالص‌تر باشد زیباتر است.

هنر اسلامی مرکزش جمال حق است

وی بُعد دیگر امام را بُعد فقهی ذکر کرد و چنین بیان داشت که امام مجتهد و فقیهی برجسته و طراز اول بودند.

صالحی خاطر نشان کرد: امام به این‌که به بسیاری از عناوین آیات و روایات ـ احکام فقهی‌ای که دارند ـ عناوین ذاتی نیستند و عناوین عرضی می‌باشند توجه داشتند؛ مثل شطرنج، مثال دیگر «حفظ کُتب ضلال» است که از این جهت که فسادانگیز هستند حرام‌اند و بالذات حرام نمی‌باشند.

مجسمه‌سازی به اعتبار اینکه نزدیک به بت‌پرستی بوده و آن دوره بت‌پرستی رواج داشته تحریم شده است. عنصر اراده نیز در عناوین فقهی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین کلید دوم امام این است که ببینیم عنوان ذاتی است یا عرضی.

صالحی بیان داشت: امام، فقیهی اجتماع‌گرا بود و به‌خوبی اجتماع را درک می‌کرد، مثل فتوای ایشان در رابطه با ملکی که در مسیر خیابان واقع شده است. البته عنصر مصلحت منحصر به ترافیک و خیابان نمی‌باشد. عنصر بعدی در بُعد فقهی امام «تبدّل موضوعات به اعتبار شرایط زمان» می‌باشد. جامعه هنری باید بیش از پیش به این مبانی اجتهادی امام توجه کند. در اندیشه امام هنر باید تفکرزا و غفلت‌زدا باشد. به عبارت دیگر، مرز انسانی و حیوانی بودن، اخلاقی بودن است؛ هنر اسلامی باید اخلاقی باشد.

وی اضافه کرد: ویژگی بعدی در خدمت مردم بودن هنر است، هنر متعالی هنری است که باید در خدمت مردم باشد. نکته چهارم این است که هنر باید تزکیه‌‌کننده نفوس باشد. هنر باید عزت نفس داشته باشد. نکته پنجم و آخر اینکه هنر باید در خدمت جامعه انسانی باشد. هنر باید زبان پابرهنگان باشد.

233823

مطالب مرتبط