جلیلوند در گفت و گو با پرسون پاسخ داد؛

آیا پایان جنگ یمن نزدیک است؟

یک کارشناس بین الملل گفت: بهترین راه حل پایان جنگ یمن توافق ایران و عربستان بر سر این موضوع است. اگر گام هایی در رابطه با یمن برداشته شود ایران و عربستان به یکدیگر نزدیک می شوند و احتمالا بر سر موضوعات دیگری نیز توافق کنند.

خبرنگار سیاسی سایت خبری پرسون، گفت و گویی با محسن جلیلوند، کارشناس روابط بین الملل در رابطه با احتمال پایان جنگ یمن داشته که به شرح ذیل است.

محسن جلیلوند با بیان این که جنگ 4 ساله یمن به سرعت خاتمه نمی یابد گفت: احتمال این که جنگ یمن به یک آتش بس موقت منجر شود وجود دارد. به این صورت که حملات موشکی و پهبادی یمن و از طرف دیگر حملات عربستان متوقف شود و گام هایی را برای توافق آغاز کنند.

وی افزود: حضور نماینده سازمان ملل در امور یمن در ایران می تواند نشانه ای از پایان جنگ یمن باشد چرا که طرفین از این جنگ بی حاصل خسته شده اند.

این کارشناس بین الملل ادامه داد: هر جنگی با آتش بس تمام می شود سپس باید بر سر تقسیم بندی نوع حکومت توافق کنند. در حال حاضر بیشتر سرزمین یمن در دست دولتی که از عربستان حمایت می کند است و تنها 30 درصد در اختیار حوثی ها است.

جلیلوند در رابطه با تقسیم بندی یمن بعد از آتش بس گفت: سه دیدگاه در این زمینه وجود دارد. اول این که مانند گذشته به یمن شمالی و جنوبی بازگردند. ایده دوم این است که یک دولت شراکتی تشکیل دهند. یعنی یک دولت وحدت ملی با حضور حوثی ها، دولت طرفدار امارات و گروه های تحت حمایت عربستان تشکیل شود. و راه حل سوم این که قانون اساسی به گونه ای تنظیم شود که یمن حالت فدراتیک داشته باشد.

وی در رابطه با نقش سازمان ملل در پایان دادن به جنگ یمن تصریح کرد: سازمان ملل و به تبع آن آمریکا حکومت عبدالغفار را به عنوان دولت به رسمیت شناخته و حوثی ها را قبول ندارد. البته این طور نیست که هر چه سازمان ملل بگوید همه بپذیرند. بلکه باید طرف های درگیر جنگ و حامیان آن ها با یکدیگر به صورت مستقیم و یا نیابتی صحبت کنندو به توافق برسند.

این کارشناس بین الملل گفت: بهترین راه حل پایان جنگ یمن توافق ایران و عربستان بر سر این موضوع است. اگر گام هایی که در رابطه با یمن برداشته شود ایران و عربستان به یکدیگر نزدیک می شوند و احتمالا بر سر موضوعات دیگری نیز توافق کنند.

جلیلوند بیان کرد: مذاکره، توافق و صلح به هر صورت که باشد خوب و به نفع یمن است. چرا که مردم یمن قربانی این جنگ شده اند. طبق آمار سازمان ملل این کشور بیشترین تعداد فقرا را دارد و وضعیت یمن به یک فاجعه انسانی نزدیک است.

وی افزود: با پایان جنگ، هزینه هایی که صرف خرید سلاح و مهمات می شود به ساختن یمن اختصاص پیدا کرده و وضعیت این کشور تغییر می کند. عربستان و یمن هر دو مسلمان اند و به یک قبله نماز می خوانند پس بهتر است با هم مذاکره کنند و مسئله را حل کنند.

این کارشناس بین الملل در رابطه با شرایط عربستان در این جنگ گفت: اگر عربستان حمایت آمریکا را نداشته باشد هیچ قدرتی در جنگ یمن ندارد. عربستان در این مسائل کشور بی تجربه ای است. ابتدا اعلام کردند با 100 هزار نفر نیرو، یمن را خواهند گرفت در حالی که با گذشت چند سال این اتفاق رخ نداده است. عربستان با هواپیماهای فوق پیشرفته نتوانسته کاری انجام دهد و آمریکا دفاع هوایی اش را بر عهده گرفته است. در نتیجه الان موضوع عربستان حیثیت اش نیست بلکه باید از این باتلاق خارج شود.

233379

مطالب مرتبط