کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با پرسون:

واکاوی سیاست بایدن در رابطه با روسیه

نزدیکی راهبردی که بین چین و فدراسیون روسیه به وجود آمده است و پیمان‌های استراتژیکی که با یکدیگر دارند و اخلال اساسی که بین روابط آمریکا و چین به ویژه در دوره ترامپ رخ داد، سبب می‌شود که همگرایی و نزدیکی چینی‌ها و روس‌ها برای تقابل با طرف آمریکایی بیش‌تر شود و این یک نوع تهدید و خطر برای آمریکایی‌هاست به همین دلیل آمریکایی‌ها دست به یک ریسک بزرگ زدند و آن ریسک دخالت در امور داخلی فدراسیون روسیه است.

روح الله مدبر کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص اختلافات بین روسیه و آمریکا گفت: راهبرد دولت بایدن این است که از انقلاب‌های رنگی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای حوزه قفقاز استفاده کند که البته تحلیل‌ها و شناخت آن‌ها از کشور فدراسیون روسیه بسیار ضعیف است و از آن‌جایی که از ملت روسیه و هماهنگی و همپیمانی که آن‌ها با یکدیگر دارند شناخت دقیقی ندارند، قصد دارند نسخه انقلاب رنگی را در فدراسیون روسیه بپیچند.

مدبر بیان کرد: شخصی را که آن‌ها تحریک کردند (ناوالنی) که گستره این اعتراضات را ایجاد کند فردی است که در گذشته نیز فدراسیون روسیه اعلام کرده بود این فرد ارتباط نزدیکی با سازمان اطلاعاتی بریتانیا و سازمان سیا دارد و پیشینه عمیقی هم در بین ملت روسیه ندارد. لذا آمریکایی‌ها در صدد هستند با تحریک عواطف جمعی از مردم ناآرامی‌هایی را در کشور روسیه به وجود بیاورند.

آمریکایی‌ها نفوذ، قدرت و رشد روسیه را به ویژه از سال ۲۰۲۴ تهدیدی برای خود می‌بینند و از ابزارهای مختلف از جمله ساماندهی اعتراض‌های پراکنده، برای تضعیف روسیه استفاده می‌کنند

وی با اشاره به این‌که آنچه که در رسانه‌های غربی در حوزه درگیری‌های روسیه نشان داده می‌شود بزرگنمایی است و از واقعیت فاصله دارد، عنوان کرد: ملت روسیه به دلیل شرایط خاصی که بعد از اتحاد جماهیر شوروی برای آن‌ها به وجود آمد، دوران ولادیمیر پوتین را به عنوان یک دوران ویژه و طلایی می‌دانند و معتقدند که روسیه در حال طی کردن مسیر توسعه است.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: آمریکایی‌ها نفوذ، قدرت و رشد روسیه را به ویژه از سال ۲۰۲۴ تهدیدی برای خود می‌بینند و از ابزارهای مختلف از جمله ساماندهی اعتراض‌های پراکنده، برای تضعیف روسیه استفاده می‌کنند.

وی در ادامه تشریح کرد: نزدیکی راهبردی که بین چین و فدراسیون روسیه به وجود آمده است و پیمان‌های استراتژیکی که با یکدیگر دارند و اخلال اساسی که بین روابط آمریکا و چین به ویژه در دوره ترامپ رخ داد، سبب می‌شود که همگرایی و نزدیکی چینی‌ها و روس‌ها برای تقابل با طرف آمریکایی بیش‌تر شود و این یک نوع تهدید و خطر برای آمریکایی‌هاست به همین دلیل دست به یک ریسک بزرگ زدند و آن ریسک دخالت در امور داخلی فدراسیون روسیه است.

روح الله مدبر در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها از بحث شکاف سنگین اجتماعی و درگیری‌های سنگینی که بر اثر حوادت انتخابات ریاست جمهوری به وجود آمد که حتی رئیس جمهور سابق آمریکا هنوز هم نتایج را نپذیرفته است به شدت رنج می‌برند. با وجود این قصد دخالت در کشوری مثل فدراسیون روسیه را دارند که مسیر توسعه، پیشرفت و رشد را با سرعت و قدرت ادامه میدهد.

233007