کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

رسوایی جهانی آمریکا در انتخابات 2020

انتخابات ۲۰۲۰ در آمریکا برای این کشور یک رسوایی جهانی بود و رفتار ترامپ که نشأت گرفته از یک سیاست و دکترین خاص می‌باشد و آن اصل «نه به باخت» است منجر به این رسوایی شد و نشان داد در باطن ادعای پوشالی کشور آمریکا فقط منافع شخصی یکسری افراد و گروه‌های مرتبط با آن‌ها مهم است و از شعارهای دفاع از حقوق بشر و آزادی بیان برای اثر گذاشتن در کشورهای دیگر و توسعه طلبی استفاده می‌کنند.

زهیر اصفهانی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص این‌که بازنده اصلی انتخابات آمریکا خود آمریکاست، بیان کرد: ایالات متحده آمریکا همیشه سردمدار حقوق بشر و ادعای آزادی بیان در دنیا است ولی عملاً انتخابات ۲۰۲۰ در آمریکا برای این کشور یک رسوایی جهانی بود و مطبوعات آمریکا نیز به این رسوایی واکنش نشان داده و به شدت به ترامپ انتقاد می‌کنند که توییت‌های ترامپ منجر به عدم پشتیبانی کافی برای رئیس جمهوری آینده آمریکا، جو ‌بایدن، در عرصه جهانی خواهد شد.

اصفهانی در ادامه اظهار داشت: عملکرد ترامپ یک رسوایی بود چرا که نشان داد در باطن ادعای پوشالی کشور آمریکا فقط منافع شخصی یکسری افراد و گروه‌های مرتبط با آن‌ها مهم است و از این شعارها برای اثر گذاشتن در کشورهای دیگر و توسعه طلبی استفاده می‌کنند. انتخابات ۲۰۲۰ درس بزرگی برای همه دنیا شد که به وضعیت پوشالی ایالات متحده آمریکا پی ببرند.

وی همچنین در خصوص رویه ترامپ در برخورد با نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ گفت: رفتار ترامپ نشأت گرفته از یک سیاست و دکترین خاص است که ترامپ سال‌هاست آن را سرلوحه کار خود قرار داده است و آن اصل «نه به باخت» است. این همان خوی ایالات متحده آمریکاست که در وجود ترامپ هم ریشه دوانده است و همیشه با حالت سیطره طلبی و سلطه جویی با قضایا برخورد میکند.

زهیر اصفهانی با اشاره به متفاوت بودن انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا از انتخابات ۲۰۰۰ تشریح کرد: در انتخابات سال ۲۰۰۰ آمریکا هم الگور و هم جرج بوش پسر تا حدودی به الزامات قانونی پایبند بودند ولی ترامپ حتی قبل از اعلام نتایج شروع به راه اندازی جنگ روانی کرد و به هیچ قانونی پایبند نبوده و نیست.

وی ادامه داد: در ایالات متحده آمریکا نهادی به صورت رسمی وجود ندارد که بخواهد برنده انتخابات را مشخص کند. بلکه هر ایالت نامزد برگزیده خود را معرفی کرده و پس از جمع بندی آراء ایالات، برنده نهایی مشخص خواهد شد.

اصفهانی افزود: رویه‌ای که ترامپ در پیش گرفته است تا اواخر دسامبر ادامه پیدا می‌کند یعنی تا زمانی که نتایج در تاریخ ۱۴ تا ۲۵ دسامبر به مجمع مشترک نمایندگان آمریکا و مجلس سنا جهت تصدیق ارائه شود.

وی با این که در هر حالت ترامپ مجبور است کاخ سفید را ترک کند، تصریح کرد: حتی اگر بر فرض محال مجمع مشترک نمایندگان آمریکا و مجلس سنا برنده انتخابات را تصدیق نکنند، طبق قانون آمریکا، خانم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان رئیس جمهور موقت انتخاب می‌شود و این برای جمهوری‌خواهان کابوس وحشتناکی است.

اصفهانی در پایان گفت: با برآیند وضعیت قوانین انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا تا اول بهمن که مصادف با ۲۶ ژانویه است، ترامپ مجبور است کاخ سفید را ترک کند و جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی کار خود را شروع خواهد کرد.

210272