پرسون از افزایش حضور نیازمندان برای تهیه نذورات در گورستان ها گزارش می دهد؛

‎سیل جمعیتی برای بدست آوردن خیرات / بازار داغ گل دزدی در بهشت زهرا(س)

‎بزرگ ترین آرامستان ایران بهشت زهرا(س) تهران است، قبرستانی با وسعت 584 هکتار که از دهه 40 پذیرای اموات پایتخت نشینان شده و این روزها نزدیک به دو میلیون قبر را در دل خود جای داده است.

به گزارش سایت خبری پرسون، به دلیل حجم بالای دفن اموات در این آرامستان همه روزه هزاران نفر از بازماندگان اموات برای اهل قبور راهی آن می شوند و دست به خیرات و نذورات در مزار اموات شان می زنند؛ در این میان عده ای دیگر رهسپار این گورستان ها می شوند و هدف شان زیارت از مزار بستگان و آشنایانشان نیست بلکه این عده برای به دست آوردن خیرات و نذورات به این مکان مراجعه می کنند؛ گرچه این موضوع در سال های گذشته نیز وجود داشت و این افراد رهسپار قطعات بهشت زهرا(س) می شدند تا با جمع آوری خیرات و نذورات بتوانند معیشت زندگی شان را تامین کنند؛ اما این روزها طبق بررسی های میدانی خبرنگار پرسون حجم افراد نیازمند برای بدست آوردن نذورات و خیرات به دلیل شرایط بد اقتصادی در بهشت زهرا(س)بیشتر شده است.

میوه دیگر خیرات نمی شود

بیشتر پاتوق افراد نیازمند برای جمع آوری نذورات درقطعات جدید بهشت زهرا(س) است، چرا که بازماندگان اموات به دلیل اینکه به تازگی عزیزشان را از دست داده اند و به قول معرف داغ دل شان تازه است دست به خرج شدن برای اموات شان بیشتر از بازماندگان اموات قدیمی است و اینکه مراسم چهلمین روز و سالگرد در قطعات جدید برگزار می شود و در این مراسم ها بازار توزیع نذورات داغ است.

به قطعه 310 بهشت زهرا (س) مراجعه می کنیم، دو خانم به همراه 4کودکش در گوشه ای از این قطعه تازه تاسیس نشسته اند و در حال انتقال محتوای کاسه آش نذری به داخل بطری آب معدنی هستند، چند دقیقه ای با آنها هم صحبت می شویم، یکی از آنها خود را مرادی معرفی می کند، گفت: اصل و فلسفه توزیع خیرات این است که مواد غذایی به دست نیازمندان برسد ما نیز نیازمند هستیم و بهترین مکان برای بدست آوردن این خیرات برای نیازمندان بهشت زهرا (س) است.

یکی از مواد غذایی که در فصل سرما در این مکان توزیع می شود آش است که به دلیل گرانی حبوبات در این غذا کمتر مورد استفاده می شود و بیشتر سبزی و رشته وجود دارد، این نشان می دهد که وضعیت اقتصادی به قدری خراب است.

او ادامه داد: از یک طرف به دلیل گرانی بازماندگان کمتر خیرات و نذورات انجام می دهند و از سوی دیگر تعداد افراد مراجعه کننده برای به دست آوردن نذورات بیشتر شده است.

فاطمه از دیگر نیازمندان بهشت زهرا تهران درباره خیراتی که در این روزها در بهشت زهرا(س) توزیع می شود، گفت: یکی از مواد غذایی که در فصل سرما در این مکان توزیع می شود آش است که به دلیل گرانی حبوبات در این غذا کمتر مورد استفاده می شود و بیشتر سبزی و رشته وجود دارد، این نشان می دهد که وضعیت اقتصادی به قدری خراب است که اقشار مرفه و متوسط جامعه نیز در تهیه خیرات شان با مشکل مواجه اند چه برسد به اقشار ضعیف جامعه که در تهیه مواد غذایی روزمره شان نیز با مشکل مواجه اند.

او افزود: در گذشته میوهایی مانند موز، خیار، خرما یکی از مهم ترین کالاهای خیرات و نذورات بازماندگان برای اموات شان بود، اما این روزها بسیار جزیی میوه خیرات می شود.

این نیازمند درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه بیشترین کالاهای خیراتی در این مرکز چیست؟ پاسخ داد: بیسکویت، کیک، آش و حلوا بیشتر کالاهای خیراتی هستند در حالی که در گذشته مواد غذایی بیشتر در این مجوعه توزیع می شد.

بازار توزیع نذورات به شرایط عادی برگشت

به قطعه 305 نیز مراجعه می کنیم، در این قطعه افراد نیازمند برای به دست آوردن نذورات به چشم می خوردند این افراد هرکدام نایلون یا گونی در دست دارند تا در صورت به دست آوردن نذورات جمع آوری کنند؛ یکی از آنها محمد است که خود را ساکن ورامین معرفی می کند، درباره جمع آوری خیرات گفت: بیشتر بازار جمع آوری نذورات در بهشت زهرا پنجشنبه و جمعه هاست و بیشتر افراد نیازمند نذورات جمع آوری شده را برای اعضای خانواده می برند و برخی دیگر از نیازمندان به شکل خانوادگی به این مکان می آیند تا بتواند مواد غذایی طول هفته شان را تامین کنند.

در شرایط کرونایی بازار توزیع و جمع آوری خیرات مناسب نبود چرا که در های بهشت زهرا بسته بود و اگر هم باز بود افراد کمتری به این مکان مراجعه می کردند و اگر هم کسی بود نذوراتی توزیع نمی شد، اما این روزها بازار توزیع نذورات و خیرات به شرایط عادی برگشته است.

او افزود: در شرایط کرونایی بازار توزیع و جمع آوری خیرات مناسب نبود چرا که در های بهشت زهرا بسته بود و اگر هم باز بود افراد کمتری به این مکان مراجعه می کردند و اگر هم کسی بود نذوراتی توزیع نمی شد، اما این روزها بازار توزیع نذورات و خیرات به شرایط عادی برگشته است.

محمد خاطرنشان کرد: گاهی وقت ها مراسم های ویژه ای وجود دارد که افراد نیازمند برای به دست آوردن نذورات راهی این مکان می شوند مانند آخر پنچشنبه سال، شب های احیا، اولین روز سال نو و... که خیرات بیشتر صورت می گیرد.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار ما درباره اینکه نذورات چه میزان ارزش مالی دارد که نیازمندان مسافت طولانی را طی می کنند تا به این مکان بیایند؟ گفت: افراد نیازمندی که به این مکان می آیند اکثرا ساکن محلات اطراف این منطقه مانند کهریزک، ورامین، اسلامشهر، واوان، رباط کریم و... هستند و از سوی دیگر حمل و نقل عمومی به این مکان گران نیست، با یک حساب سر انگشتی برخی از نیازمندان در پنجشنبه بین 50تا150 هزار تومان کالا جمع آوری می کنند که ارزش مالی قابل توجهی برای نیازمندان به حساب می آید.

گل فروشانی که دو سر برد کار می کنند

در معابر همجوار بهشت زهرا(س) گلفروشان زیادی به شکل غیر مجاز مستقر هستند تا گل هایی را به مراجعه کنندگان این آرامستان به فروش رسانند و گل های پر پر شده ای در نایلون ها به فروش می رسد که تهیه آن حرف و حدیث های زیادی را به وجود آورده است، گرچه برای خبرنگار ما این حرف و حدیث ها به واقعیت تبدیل شده است.

عده ای براین باور هستند که افراد گل ها را از روی قبرها به سرقت می برند و مجددا به افراد دیگر با قیمت پایین تر می فروشند.

در قطعه 307 بهشت زهرا (س) 4 نوجوان به قبرهایی که بازماندگانشان گل بر مراز گذاشته اند هجوم می آورند و گل ها را بر می دارند، خبرنگار ما شاهد این ماجرا می شود، از دیگر شاهدان این ماجرا رحیم است که در این قطعه حضور دارد، او در این خصوص گفت: مسئولان بهشت زهرا کاری با این اقدام افراد ندارند چرا که این گل ها بعد از مدتی خشک می شود و این مجموعه بزرگ نیاز به نظافت دارد که این کار آنها کمک به نظافت می کند، از سوی دیگر این افراد به دلیل وضعیت معیشتی دست به این کار می زنند.

این مراجعه کننده گفت: بنده هر هفته به این مکان می آیم و شاهد گل دزدی هستم، البته این گل دزدی بیشتر در ایام زمستان به دلیل خنکی هوا که گل را حفظ می کند رخ می دهد و در ایام تابستان به دلیل گرما خبری از این سارقان نیست.

او ادامه داد: به قدری شرایط اقتصادی بد است که عده ای از سرقت گل ها امرار معاش شان را انجام می دهند، این افراد گل های پرپر شده را در یک نایلون جدا گانه می ریزند و گل های شاخه ای را نیز جداگانه در نایلون می گذارند و به سرعت خودشان را به بیرون بهشت زهرا(س) می رسانند تا گل ها را دوباره به فروش رسانند.

232434