محوطه ایلخانی در زنجان کشف شد

معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: محوطه ایلخانی در کاوش‌های سد مراش شهرستان ماهنشان کشف شد.
تصویر محوطه ایلخانی در زنجان کشف شد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا محمدپور امروز (سه‌شنبه، ۲۶ دی ماه) اظهار کرد: کاوش باستان‌شناسی محوطه MC۰۰۵ (کوره سفالگری) در محدوده سد مراش شهرستان ماهنشان آغاز شده است و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: محوطه باستان‌شناسی سد مراش با توجه به شواهد و یافته‌های سطحی، در سال ۱۳۹۳ کشف شد و سال ۱۳۹۸ برای اولین بار توسط کارشناسان پژوهشگاه باستان‌شناسی، اشیایی در کاوش‌ها به‌دست‌ آمد که مربوط به دوره اشکانی بود.

معاون میراث‌ فرهنگی استان زنجان بیان کرد: دوره دوم کاوش‌های باستان‌شناسی سد مراش شهرستان ماهنشان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محوطه شماره ۵ شهرستان ماهنشان آغاز شده و براساس کاوش‌های انجام‌شده این ترانشه مربوط به دوره ایلخانی است که توسط تیم باستان‌شناسی پژوهشگاه باستان‌شناسی تهران به سرپرستی شقایق هورشید در حال کاوش است و به‌زودی نتایج کامل این کاوش اعلام خواهد شد.

او گفت: محوطه مراش ۶ که بین اهالی روستا و به‌واسطه‌ قرار گرفتن در ابتدای دره جن، با نام محوطه جن دره‌سی شناخته می‌شود، حدوداً در ۵۰۰ متری جنوب غربی روستای مراش، یک کیلومتری ساختگاه سد و در دره رودخانه حلب قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

586623

مطالب مرتبط