کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با پرسون:

سردرگمی بورس در روزهای بلاتکلیفی بودجه

یکی از عوامل بروز هیجان و پانیک فروش در میان فعالان بازار سرمایه، بلاتکلیف بودن کل اقتصاد کشور است. زمانی که کلیات لایحه بودجه پس از چندین ماه بحث رد می‎شود، فعالان اقتصادی  نمی‌دانند که در چند ماه آینده در حوزه‌های مهمی نظیر نرخ ارز، نرخ برق، نرخ گاز، میزان انتشار اوراق و میزان فروش سهام توسط دولت چه اتفاقی خواهد افتاد بنابراین طبیعی است که پول خود را پارک نمایند.

همایون دارابی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص تصویب 8 بند مهم بورس در جلسه فوق العاده سازمان بورس اظهار داشت: هیئت مدیره و رئیس جدید سازمان بورس در روزهای گذشته تلاش بسیاری برای رایزنی با فعالان بازار انجام دادند که ماحصل آن مصوبه 8 بندی بود که بخشی از این مصوبات ظرفیت اعتباری بازار را افزایش می‌دهد نظیر افزایش سطح اعتبار به 60 درصد ارزش پرتفوی و انتشار اوراق تبعی توسط صندوق توسعه که منجر به ورود بخشی از نقدینگی به بازار می‌شود.

دارابی افزود: وضعیت اخیر بازار نشان دهنده بروز یک هیجان و پانیک فروش در میان فعالان است. زمانی که وضعیت پول را در بازار رصد می‌کنیم متوجه می‎‌شویم که پول در بازار در حال پارک شدن در صندوق‌های درآمد ثابت است و هنگامی که فعالان بازار اقدام به پارک پول خود می‌کنند نشان دهنده بروز هیجان است که در این شرایط افراد اقدام به فروش سهام خود کرده تا چند روز بعد پول را مجدد وارد بازار کنند و در قیمت‌های کم‌تر خرید کنند.

وی در ادامه بیان کرد: موضوعی که باید در حال حاضر مورد توجه قرار بگیرد مهار این هیجان است. عوامل متعددی سبب بروز این هیجان شده است که یکی از این عوامل صف‌های فروش و اثر مغناطیسی صف‌های فروش و سرایت آن به نمادهای دیگر است که مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: یکی دیگر از عوامل، بلاتکلیف بودن کل اقتصاد کشور است. زمانی که کلیات لایحه بودجه پس از چندین ماه بحث رد می‎‌شود، فعالان اقتصادی نمی‌دانند که در چند ماه آینده در حوزه‌های مهمی نظیر نرخ ارز، نرخ برق، نرخ گاز، میزان انتشار اوراق و میزان فروش سهام توسط دولت چه اتفاقی خواهد افتاد بنابراین طبیعی است که پول خود را پارک نمایند.

همایون دارابی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که مصوبات سازمان بورس مصوبات بسیار خوبی هستند و با ظرفیت اعتباری که ایجاد می‌کنند، می‌توانند نقدینگی را به بازار بیاورند و از آنجایی‌که بازار گروگان همین شفاف شدن‌ها است، امیدواریم با این شفاف شدن مشکلات کم‌تر شود.

دارابی در پایان تشریح کرد: اخیراً شرکت‌های بورسی عملکرد سال 99 خود را شفاف کردند و عملکرد بسیاری از گروه‌های بازار خصوصاً در حوزه‌هایی مثل معدن، فلزات، پتروشیمی، بانک‌ها و تأمین سرمایه‌ها، خوب است اما وقتی عملکردها خوب است و قیمت پایین می‌آید به معنای این است که فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی از عملکرد، میزان فروش و سود شرکت‌ها در سال آینده ندارند و زمانی‌که این فلورانس روانی به وجود می‌آید، بازار دچار ابهام می‌شود که این ابهام حاکم بر بازار سرمایه مانع از ارزش گذاری شفاف می‌شود.

232253