آشتیانی در گفت‌وگو با پرسون؛

بازار سرمایه تحت تأثیر اخبار منفی است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: توصیه به سرمایه‌گذاران بورسی باید بر اساس میزان ریسک‌پذیری آنها باشد. وقتی کسی استراتژی کوتاه مدت داشته باشد باید گزینه‌های مناسب با استراتژی آن فرد را ارایه داد.

امیرآشتیانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی سایت خبری پرسون در خصوص وضعیت فعلی بازار بورس و توصیه به سرمایه‌گذاران گفت: نحوه سرمایه‌گذاری فعالان بورسی بستگی به استراتژی و میزان ریسک‌پذیری افراد دارد.

آشتیانی بیان کرد: توصیه به سرمایه‌گذاران بورسی باید بر اساس میزان ریسک‌پذیری آنها باشد. وقتی کسی استراتژی کوتاه مدت داشته باشد باید گزینه‌های مناسب با استراتژی آن فرد را ارایه داد. ولی امکان دارد آدمی کم ریسک باشد که بهترین گزینه برایش سرمایه‌گذاری در بانک باشد و اگر دوره سرمایه‌گذاری افراد بلند مدت می‌تواند سهم خرید و فروش کند. این موضوع وابستگی شدید به میزان ریسک‌پذیری فرد دارد.

وی افزود: این محدودیت‌ها و مذاکراتی که با سرمایه گذاران وشرکت های حقوقی می‌شود که سهام خود را برای شرایط این چنینی در بازار عرضه نکنند‌‌؛ اثر وضعی که در بازار می‌گذارد این است که وقتی طرف عرضه محدود شود، تقاضا افزایش پیدا می کند. یعنی نسبت تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد و وقتی نسبت تقاضا از عرضه پیشی بگیرد اتوماتیک قیمت سهام و روند حرکت معاملات به سمت مثبت شکل می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تا یک جایی میتوان سرمایه گذاران را کنترل کرد که سهم هایشان را نفروشند. از یک جایی به بعد تصمیم می گیرند که سهامشان را بخاطر مناسبات یا فشارها و محدودیت هایی که دارند، واگذار کنند. وقتی این اتفاق رخ دهد دوباره شروع به عرضه کردن می کنند پس دوباره قیمت به سهم برمی‌گردد. این رفتار ها و این اقدامات، رفتار های کوتاه مدت است و مسکن وار است و نمی تواند خیلی اثر بلند مدت داشته باشد.

آشتیانی در پاسخ به سوال باتوجه به وضعیت این روزهای بورس چه پیش بینی دارید؟ گفت: پیش بینی من خیلی جذاب نیست! من فکر نمی‌کنم بازار با توجه به چالش‌ها و شرایطی که دارد خیلی حرکت رو به رشد بالا داشته باشد. چون با اخبار منفی بازارتحت شعاع قرار گرفته و با توجه به چالش‌های پیش رو و انتخابات و نزدیک شدن به سال نو که معمولا بازار با ریزش همراه است، بازار بورس موجب نزول مقطعی می شود و علاوه برآن انتخابات ریاست جمهوری پیش رو بر روند نزولی بازار تأثیر دارد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در بازار بورس بیان کرد: چون انتخابات ریاست جمهوری ابهام دارد و شما نمی دانید آدم جدیدی که روی کار می‌آید چه تأثیری در بازار دارد و چه تصمیماتی می‌گیرد و چه استراتژی‌هایی دارد و این ندانستن باعث می‌شود سرمایه‌گذار نسبت به ریسک ترس داشته باشد.

231722

مطالب مرتبط