رئیس انجمن ملی خرمای ایران در گفتگو با پرسون؛

‎عربستان به دنبال به دست آوردن بازار صادراتی ایران/ تخلف دربازار خرده فروشی عامل افزایش قیمت میوه بهشتی است

‎به دلیل شرایط اقلیمی در برخی از استان های ایران نخلستان های گوناگون خرما احداث شده و این شرایط اقلیمی باعث شده تا ایران در جایگاه دوم جهان در تولید خرما به عنوان یکی از مواد غذایی با ارزش تبدیل شود.

به گزارش سایت خبری پرسون، با وجود فراوانی در تولید خرما در ایران نبود مدیریت در حوزه بازار داخلی و صادراتی این محصول آن طور که باید داغ نیست، در بازار داخلی به دلیل گرانی کمتر کسی خرما را در سبد غذایی خانوار قرار می دهد و بازار صادراتی نیز آمار و ارقام قابل توجهی در خصوص ارز آوری برای کشور در این محصول غذایی به چشم نمی خورد؛ خبرنگار اقتصادی پرسون برای اینکه بیشتر از وضعیت کاشت، برداشت و صادرات خرما در کشور باخبر شود گفتگویی با محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرمای ایران انجام داده است.

او در این باره گفت: باوجود اینکه بسیاری از تجهیزات کشاورزی، هزینه حقوق کارگر و... در یک سال اخیر با افزایش قیمت چند برابری روبه رو شده اما قیمت خرما در بازار داخلی نسبت به سال گذشته هیچ گونه افزایش در مبدا تولید نداشته است.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه یک بسته خرما مضافتی نیم کیلویی در فروشگاه زنجیره ای بین 30 تا40 هزار تومان به فروش می رسد و این افزایش قیمت موجب شده مردم خرما را از سبد غذایی شان خارج کنند، علت این افزایش قیمت چیست؟ گفت: در این زمینه ستاد تنظیم بازار و تعزیرات حکومتی باید پاسخگو باشند که چرا این محصول کشاورزی در سال جاری توسط کشاورزان هیچ افزایش قیمتی نداشته و در خرده فروشی با افزایش مواجه شده است.

فرخی به آمار تولید خرما اشاره کرد، گفت: در کشور حدود یک میلیون و 200 هزار تن خرما تولید می شود که حدود 30 درصد آن صادرات می شود و 70 درصد دیگر مورد مصرف داخلی قرار می گیرد، آمار سرانه مصرف در ایران براساس موقعیت جغرافیایی تعریف شده در برخی از استان ها به شکل متوسط سرانه مصرف بین 7 تا 8 کیلو و در برخی از استان ها یک کیلو و 500 گرم است؛ همچنین درآمد صادرات خرما 400 میلیون دلار در سال است، در حالی که چشم انداز درآمد صادراتی خرما یک میلیارد دلار پیش بینی شده و باید با قدرت بیشتر در بازار های جهانی حضور داشته باشیم تا به این درآمدزایی برسیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار پرسون درباره اینکه چرا خرمای ایران آن طور که باید بازار صادراتی قابل توجهی ندارد و به نوعی ارز آوری مناسبی برای کشور از طریق صادرات به وجود نمی آورد؟ گفت: دلایل گوناگون در زمینه کم کاری در حوزه صادرات خرما وجود دارد، نخستین دلیل برمی گردد به موضوع تحریم ها به هر حال تحریم ها موجب شده است تا تجار به سختی صادرات کنند و انتقال پول انجام دهند و به نوعی بتوانند بازاریابی کالا در کشور هدف را انجام دهند، البته از دیگر دلایل کاهش صادرات خود تحریمی نیز است، برای نمونه زمانی که خرما در بازار داخلی با افزایش قیمت و یا کمبود مواجه می شود مسئولان مربوط نخستین اقدامی که انجام می دهند جلو صادرات را می گیرند و این اقدام باعث می شود تجار ایرانی در قبال تعهدی که به طرف خارجی داده است بد عهد شود.

کشورهای دیگر نیز دست به کار شدند تا خرما را تولید کنند، یکی از این کشورها امریکا است که به دنبال تولید انبوه خرما است و در بخشی از سرزمینش نخلستان های خرما احداث کرده است و در حال حاضر در سال 70 هزار تن تولید خرما می کنند و میزان تولیدات شان نسبت به هکتار بسیار قابل توجه است.

رئیس انجمن خرمای ایران ادامه داد: از دیگر دلایل کاهش صادرات خرما ایرانی مربوط به افزایش هزینه حمل و نقل و بسته بندی است که موجب شده تا هزینه صادرات این کالا افزایش یابد، البته صادرات خرمای ایرانی برقرار است و این روزها بازار های آسیای شرقی و کشورهای حوزه خزر و همسایگان خریدار خرمای ایرانی هستند.

فرخی در باره اینکه جایگاه خرما ایران در دنیا به چه شکل است؟ گفت: ایران بعد از کشور مصر در جایگاه دوم جهان و کشور عربستان نیز در جایگاه سوم در تولید خرما قرار دارد که بسیار به ما نزدیک است و اگر کمی کم کاری صورت بگیرد عربستان به جایگاه ما خواهد رسید؛ خرما یک مواد غذایی با ارزش در جهان به حساب می آید که کشورهای دیگر نیز دست به کار شدند تا خرما را تولید کنند، یکی از این کشورها امریکا است که به دنبال تولید انبوه خرما است و در بخشی از سرزمینش نخلستان های خرما احداث کرده است و در حال حاضر در سال 70 هزار تن تولید خرما می کنند و میزان تولیدات شان نسبت به هکتار بسیار قابل توجه است و این نشان می دهد که این کشور باقدرت زیاد وارد تولید این مواد غذایی با ارزش شده است.

او در پاسخ به این سوال که امسال از سوی رهبر انقلاب سال جهش تولید نام گذاری شده است امکان ندارد افزایش نخلستان دهیم تا افزایش تولید به وجود آید؟ گفت: توسعه دهی نخلستان ها کار ساده ای است، اما باید باور داشته باشیم که کشورمان در شرایط کم آبی مواجه است و باید در ابتدا فکر کم آبی را برطرف کنیم، به نظر بنده برای اینکه به جهش تولید برسیم باید بهره وری را افزایش دهیم، به عبارتی با همین میزان ظرفیت نخلستان افزایش تولید دهیم تا هم در منابع آبی صرفه جویی و مدیریت شود و هم اینکه تولید و حجم صادرات را افزایش دهیم، برای رسیدن به این موضوع صنعتی شدن کشاورزی امری ضروری است.

گفتگو از : محمد خادمی

231993